InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Rode lippen als van een geisha

Rode lippen als van een geisha

KOH brengt in 2011 een limited edition van de De KOH Red lipstick in combinatie met de meest bekende nagellakkleur van KOH: KOH Red! Lipstick en nagellak zijn geïnspireerd op de make-up van de Japanse geisha. In de Westerse wereld staan rode lippen en rode nagels nog steeds voor verleiding. Rood is een kleur die de aandacht trekt!

De kleur rood

Rood is een kleur die de aandacht trekt. Rood kan duiden op gevaar, maar ook op liefde. De kleur rood kan dus een negatief en een positief signaal afgeven. Maar pas op: ook in de liefde schuilt gevaar! Want rood staat ook voor emancipatie. In het begin van de 20e eeuw gebruikten de suffragettes lippenstift als teken van emancipatie. Het gebruik van lippenrood als symbool van vrouwenemancipatie werd in 1912 tijdens de New York Suffragette Rally in het handvest van deze beweging opgenomen. Daarvoor werd een speciale tint rood gekozen. Het doel van het dragen van lipstick was om mannen de schrik op het lijf te jagen. Misschien zijn er heden ten dage nog steeds mannen die schrikken van rode lippen en rode nagels. Dat geldt dan voor mannen die het niet hebben op zelfverzekerde vrouwen, want daar moet je wel wat tegenover kunnen stellen.

Dat het gebruik van lippenstift als middel tot rebellie werd gebruikt, had zo zijn gronden. Want in de tweede helft van de 18e eeuw nog nam het Engelse Parlement een speciale wet aan: het huwelijk van een vrouw die een man ertoe had verleid met haar te trouwen door middel van het verven van haar lippen en wangen, kon op die grond nietig worden verklaard. Ze kon zelfs van hekserij beschuldigd worden.

De make-up van de geisha

Voor de traditionele Japanse geisha is het uiterlijk zeer belangrijk. De geisha in Japan is altijd een hoog opgeleide en gerespecteerde gastvrouw geweest, die er perfect uit moest zien. Een belangrijk onderdeel van het uiterlijk is de make-up. Het gezicht wordt wit gemaakt, wat staat voor rijkdom. De witte huid was een statussymbool; daarmee kon men laten zien dat men niet buiten hoefde te werken. Om het witte gezicht extra te benadrukken, worden de lippen en de ogen rood gemaakt. Rood staat voor chique en elegantie.

Rode lippenstift in Westerse landen

Staat de rode lippenstift in Japan voor elegantie en ultieme schoonheid, in de Westerse landen is de rode lippenstift nog steeds symbool voor verleiding. Onderzoek heeft aangetoond dat een volle rode lippenstift nog steeds de meest gedragen kleur lippenstift is. Het maakt vrouwen zelfverzekerd en brengt mannenharten op hol.

KOH Red

Begin 2011 lanceert KOH een volle rode lippenstift die uitstekend past bij de KOH Red nagellak. Verkrijgbaar in een luxe geschenkdoos ( 24,95) bij diverse luxe parfumerieën, de KOH Flagship Store in de Bijenkorf te Amsterdam en via www.kohcosmetics.com. Een ideaal cadeau voor verjaardag of Moederdag. Of om gewoon lekker zelf te kopen.

De kracht van de kleur rood

Een Chinese volkswijsheid is dat de kleur rood boze geesten verdrijft en geluk brengt in het nieuwe jaar. In bepaalde delen van China worden de ramen nog steeds roodgekleurd aan de vooravond van het nieuwe jaar.
Als vrouwen in het Westen rode kleding aantrekken, willen ze geen boze geesten verjagen, maar pikante zielen winnen.
Vrouwen in rode kleding worden aantrekkelijker gevonden door mannen en rode schoenen geven sex-appeal. Mooi rood is niet lelijk! Wie zich echter in het rood wil hullen, moet best wel moeite doen. Vaak is deze kleur helemaal niet in het modebeeld te bekennen. Rode lingerie daarentegen is vaak wel te krijgen rond de Kerst en Valentijn.
Gerelateerde artikelen
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Mix je beautyspullenMix je beautyspullenDe naam zegt het al: lipstick is voor je lippen en oogschaduw voor je ogen. Maar laten we dat juist even vergeten. Veel…
Welke kleur lipstick moet je kiezen?Rode lipstick wordt door mannen als het meest sexy ervaren. Toch is een rode lipstick niet altijd de beste optie. Het mo…
Lippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsLippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsNiet iedereen is gezegend met een mooie, goed gevormde mond. Wel kan men de vorm wat veranderen door het gebruik van de…
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Handboek voor de Kus, Lana Citron

Reageer op het artikel "Rode lippen als van een geisha"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 29-01-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!