InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > The International Dermal Institute over de gevoelige huid

The International Dermal Institute over de gevoelige huid

The International Dermal Institute over de gevoelige huid Hoe kom je aan een gevoelige huid? En hoe kom je eraf? De nieuwste wetenschappelijke inzichten van Dermalogica's The International Dermal Institute onthullen oorzaken en remedies. Dé grote gemene deler als het gaat om een gevoelige huid, is helaas erfelijke aanleg. Aan het feit dat je zo'n van nature gevoelige huid hebt, doe je dus niet zo veel. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meer dan de helft van degenen met een gevoelige huid, externe factoren de schuld moeten geven. Dan gaat het bijvoorbeeld om de invloed van luchtverontreiniging en extreme temperatuurswisselingen. Belangrijk zijn echter ook de sensibiliserende effecten van medische behandelingen, onze eigen voedingsgewoonten en - een geniepige maar krachtige factor - stress.

Gevolgen van een gevoelige huid

Natuurlijk, je hebt ongemak van een gevoelige huid. Vooral jeuk en irritatie, en cosmetische effecten zoals roodheid en vlekkerigheid tellen zwaar. Maar de inzichten van huidwetenschappers lijken er ook op te wijzen dat je huid voortijdig kan verouderen als gevolg van deze symptomen. Dan gaat het met name om strakke en droge huidgebieden.

Wat is er aan de hand?

Wat is er precies aan de hand als je huid gevoelig is of wordt? Drie oorzaken worden genoemd door The International Dermal Institute. Ten eerste is de natuurlijke barrièrefunctie van de huid niet (meer) intact. Dat kan een - onderbelicht - gevolg zijn van te veel exfolieren: ofwel door scrubben, ofwel door gebruik van producten met fruit- en andere zuren. Ook stress kan de barrièrefunctie van je huid verstoren, of gebruik van te agressieve reinigingsmethodes. Daarnaast reageert het immuunsysteem overgevoelig op prikkels. Dat treedt op wanneer pollen of kunstmatige geurstoffen de huid binnendringen. Een allergische reactie is het meest onprettige gevolg. Tot slot is er sprake van een zekere reactie van het zenuwstelsel.De sensoren van het zenuwstelsel worden geprikkeld door milieuverontreiniging, en stress van je lichaam, geest of beide. De stoffen die de huid dan aanmaakt, hebben roodheid, overmatige verwarming, droogte, jeuk en prikken tot gevolg.

En wat nu?

Mocht je iets uit het bovenstaande lijstje aan factoren herkennen, dan weet je wat je te doen staat. Heb je de laatste tijd veel last van stress, dan is het belangrijk om het een tandje rustiger aan te doen. Niet alleen voor je huid; je huid is hier slechts de 'koortsthermometer' die aangeeft dat je lichaam en geest meer te verduren hebben dan goed voor ze is! Heb je je huidverzorgingsregime veranderd, dan moet je met name bedacht zijn op krachtige antirimpelcrèmes, exfoliators die zuren bevatten, te veel of krachtig scrubben of ander gebruik van huidstressoren. Is er sprake van gebruik van - andere - medicijnen, bespreek dan met je arts of een alternatief voorhanden is.

Relaxsysteem voor de huid

Naast het wegnemen van oorzaken, is het zaak om je huid even heel goed te pamperen en te ontspannen. Er zijn diverse huidlijnen op de markt die een al dan niet tijdelijk gevoelige huid maximaal ontlasten en kalmeren. Zo is er de UltraCalming lijn van Dermalogica, of de gevoelige-huidlijnen van onder andere Vichy die bij de apotheek verkrijgbaar zijn. Een lijn als UltraCalming verzacht de reactie van het immuunsysteem en het zenuwstelsel, en bevat bestanddelen die de huid ook acuut kalmeren. Plantenextracten en peptiden voorzien de huidbarrière tijdelijk van een alternatief beschermingslaagje, en versterken de celstructuren. Vaak is een gevoelige huid vochtarm, en dan doet zo'n jasje van peptiden ofwel huidverwante vet- en vochtcomplexen veel goed.

Voorkomen is beter dan...

Wanneer je een al dan niet chirurgische schoonheidsingreep overweegt, is het belangrijk je huidverzorging hierop aan te passen. Zowel van te voren, om de huid te versterken, als erna, om de gevolgen van de ingreep op te vangen en het evenwicht te helpen herstellen. De dermatoloog, chirurg of huidtherapeut die betrokken is, kan je hierin goed adviseren.

Wat smeer ik erop?

Probeer je een ander huidverzorgingsregime, vervang dan in elk geval je bestaande producten. Maar overweeg ook om de huidverzorging tijdelijk uit te breiden met een product om acute irritatie op te vangen, of een masker om de huid een extra oppepper te geven. Het beste is, dit te overleggen met je schoonheidsspecialiste of een andere deskundige. Veel producten worden niet voor niets via de apotheek of deskundige verkocht. Een voorbeeld is de genoemde UltraCalming huidlijn van Dermalogica, die via het Dermalogica programma bij uitstek in combinatie met een gerichte gezichtsanalyse en behandeling wordt verkocht:

  • Cleanser: Gelcrèmereiniger met speciaal ontworpen SpongeCloth
  • Barrier Repair: verzachtende, kalmerende, verkoelende en verstevigende moisturizer
  • Mist: vernevelproduct om te kalmeren, verzachten en acute roodheid te verminderen
  • Relief Masque: intensief havermoutmasker dat niet alleen kalmeert, maar ook rosacea en rode plekjes vermindert
  • Serum Concentrate: serum ofwel ultra-actieve werkstof, voor een intensieve behandeling van gevoeligheid
Gerelateerde artikelen
Tips tegen een gevoelige huidTips tegen een gevoelige huidEen gevoelige huid heeft meer aandacht nodig dan een normale huid. Je kan er niet zomaar van alles opsmeren, omdat dat h…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…
Huid verzorging en tips voor een gevoelige huidDe gevoelige huid is zeer dun en/of fijn van structuur. De huid reageert snel op kou en hitte, verbrandt snel en heeft s…
Eigenschappen en verzorging van de gevoelige huidEigenschappen en verzorging van de gevoelige huidEen gevoelige huid heeft een aantal kenmerken. Niet iedereen met een huid die door omstandigheden gevoelig reageert heef…
Bronnen en referenties
  • Persbericht The International Dermal Institute / Dermalogica

Reageer op het artikel "The International Dermal Institute over de gevoelige huid"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 08-02-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!