InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Amouage, een chique parfumhuis uit Oman

Amouage, een chique parfumhuis uit Oman

Amouage is een chique parfumhuis met zijn roots in Oman. Met een creatie van Amouage waan je je uniek. De geuren van Amouage hebben al lang hun weg gevonden naar royals en celebrities. Voor de "Gift of Kings" moet je weliswaar wat dieper in de buidel tasten, maar je beschikt dan wel over een parfum wat je niet op iedere straathoek ruikt. Dat is pas luxe!

Geschiedenis

Het Parfumhuis Amouage is meer dan een kwart eeuw geleden opgericht door een jonge zakenman uit het Sultanaat Oman. Zijn doel was om een westers parfum te creëren met een oosterse sfeer en sensuele Arabische ingrediënten zoals wierookhars en mirre. Het resultaat was Amouage. Het gebruik van wierookhars (frankincense) is al duizenden jaren oud en in de oudheid was het spul meer waard dan goud. De meest gewilde wierook komt uit Dhofan in het sultanaat Oman. Volgens een legende waren de "Boswelia" bomen zo waardevol, dat ze door gevleugelde slangen werden bewaakt. met het oog op deze wierookhars wilde Alexander de Grote Arabië binnenvallen, maar voordat het zover kwam ging hij dood.

Plinius houdt in zijn boek Naturalis Historia een hele verhandeling over wierook en mirre. Over Alexander de Grote zegt hij: "Toen Alexander de Grote in zijn jeugd een keer onbekommerd wierook over de altaren strooide, kreeg hij van zijn huisleraar Leonides te horen dat hij zo kwistig offers mocht brengen wanneer hij eerst alle volkeren die wierook leveren had overwonnen. Nadat Alexander inderdaad Arabië had veroverd, stuurde hij hem een schip boordevol wierook, met de boodschap dat hij de goden maar eens royaal moest vereren". (In werkelijkheid is Alexander slechts om Arabië heengevaren om de kust te verkennen).

Amouage is Arabisch voor "Golven van emotie". De parfums zijn geïnspireerd op het rijke en kleurrijke erfgoed van Oman. Geweldige geuren, vervaardigd met unieke ingrediënten van de hoogste kwaliteit vanover de gehele wereld. De Amouage parfums worden gecreëerd door internationaal erkende parfumeurs uit de Franse parfumstad Grasse.

Met een creatie van Amouage onderscheid je je van de gemiddelde parfumdrager en dat is een ultieme luxe, waaraan uiteraard een prijskaartje hangt. Voor een fles betaal je 195,-- ( 50 ml) of 230,-- (100 ml). Een parfum van Amouage wordt niet voor niets the Gift of Kings genoemd.

Oman

De geschiedenis van Oman gaat terug tot het prille begin van de beschaving. Men neemt aan dat in 3000 vóór Christus de Sumeriërs de kuststrook aan de Golf van Oman al kenden. Overblijfselen van nederzettingen getuigen hiervan. Het natuurschoon van Oman is overweldigend: bergen, wadi's, stille stranden, helder water. In de wateren rondom Oman komen walvissen, dolfijnen en zeeschildpadden voor. Muscat is de hoofdstad van Oman. De stad is modern en vriendelijk en heeft in cultureel opzicht veel te bieden. Muscat ligt aan de voet van de Jebel Akhdar bergketen.

Flagshipstores

Natuurlijk is er in Muscat een flagshipstore van Amouage te vinden. Maar inmiddels heeft Amouage ook flagshipstores in Londen en Dubai.

De geuren

Voor dames en heren is er een aantal parfums, luisterend naar dezelfde naam.

Hieronder een paar voorbeelden (van damesgeuren) om een idee te krijgen.
  • Epic: verwijst naar de legende van de oude Zijderoute van China naar Arabië. Het is een kruidige, bloemige, oriëntaalse geur. Topnoten als komijn en kaneel, in het hart thee, geranium, jasmijn en een slotakkoord van o.a. wierook, patchouli en sandalwood.
  • Lyric: een meeslepend lied zonder begin of einde. Lyric is geïnspireerd op de roos en is een bloemige oriëntaalse geur.
  • Dia: Een sophisticated geur speciaal voor overdag als aanvulling op Gold voor speciale avonden.
  • Ubar: Verwijst naaar de verdwenen stad Ubar, de stad van de duizend pilaren. Voornaamste ingrediënten: Bergamot en Lelietjes van Dalen, Damascus Roos en Sandalwood.

Van de populairste parfums: Lyric, Jubilation 25, Reflections, Gold en Dia zijn ook traveler sprays verkrijgbaar. En voor dames zeer luxe bodycreams ( 95,--) en voor heren zeep en showergel.

Waar te koop

Wie niet in de gelegenheid is om één van de genoemde flagshipstores te bezoeken, kan terecht in de webshop van Amouage, www.amouage.com om een parfum te bestellen. Maar als je niet bekend met de parfums, is het moeilijk om zomaar wat te bestellen. Dan wil je toch eerst wel even een paar geuren uitproberen alvorens tot aanschaf over te gaan. In Nederland wordt Amouage ook verkocht in betere parfumeriezaken. In Den Haag bijvoorbeeld kan men hiervoor sinds kort terecht bij Parfumerie Winnubst.
Gerelateerde artikelen
Allergisch voor parfumAllergisch voor parfumAllergisch zijn voor parfum is lastig, parfum zit in zeer veel huidverzorgingsproducten, zodat het vermijden van parfum…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Hoe komt je parfum optimaal tot zijn recht?Hoe komt je parfum optimaal tot zijn recht?Parfum is een belangrijke extra touch voor je uitstraling, je outfit en je persoonlijkheid. Hoe zorg je ervoor dat je op…
Een parfum kopen dat bij je pastEen parfum kopen dat bij je pastParfums zijn in te delen in verschillende groepen. Geuren kunnen bloemig zijn, fris en fruitig, of juist wat zwaarder. W…
Bronnen en referenties
  • www.amouage.com
  • Plinius, Naturalis historia

Reageer op het artikel "Amouage, een chique parfumhuis uit Oman"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 21-03-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!