Een zonnebril met goede UV-bescherming kopen

Een zonnebril met goede UV-bescherming kopen Een goede zonnebril kopen vinden de meesten van ons helaas dikwijls een kwestie van smaak, een modieuze uiting. Soms is die rond, soms hoekig, soms klein, soms groot. Maar met al die modieuze modellen mogen we niet uit het oog verliezen dat zonnebrillen vooral één ding moeten doen: beschermen. Net als onze huid kunnen onze ogen beschadigd raken door UV-licht. Een goede zonnebril moet dus meer kunnen dan je alleen maar goed laten uitzien. Er is een aantal zaken waarop je beslist moet letten. Een goede zonnebril biedt bescherming tegen fel licht en schadelijke UV-straling want die kunnen permanent schade toebrengen aan de ogen. En voor brildragers goed om te weten: nagenoeg elk type brillenglas is te krijgen als zonwerend glas. Koop daarom bij voorkeur een zonnebril op sterkte.

Inhoud

Welke schade kunnen UV-stralen aan onze ogen toebrengen?

De ogen kunnen worden beschadigd door langdurige, intensieve blootstelling aan de zon. De UV-stralen zijn hiervoor verantwoordelijk. Ze vormen ongeveer 7 procent van het zonlicht. Bij 100 tot 380 nm ligt de golflengte van UV-straling buiten het voor mensen waarneembare spectrum. Het menselijk oog kan alleen licht waarnemen met een golflengte tussen 380 en 780 nm.

Hoe korter de golflengte, hoe intenser de straling

Hoe korter de golflengte, hoe intenser de straling en dus het schadelijke effect. Door deze intense straling breken de cellen op het oppervlak van het hoornvlies open. De zenuwuiteinden onder het hoornvliesoppervlak worden blootgelegd. Verdere straling leidt dan tot irritatie van deze zenuwuiteinden en uiteindelijk tot pijn en tijdelijk verlies van gezichtsvermogen. Stelt men het oog vaker aan deze omstandigheden bloot, dan tellen deze beschadigingen bij elkaar op (cumuleren). Staar of voortijdige maculadegeneratie en een daarmee gepaard gaand, progressief verlies van gezichtsvermogen zijn de waarschijnlijke gevolgen.

Natuurlijke bescherming van onze ogen tegen UV-straling

Het menselijk oog heeft een natuurlijke bescherming tegen UV-straling. Er zitten pigmenten in het oog die fungeren als ‘radicalenvangers’. Ze absorberen het UV-licht. Hoe donkerder de ogen, hoe meer radicalen absorberende pigmenten er in het oog zitten. De concentratie van deze pigmenten neemt echter af met de leeftijd. En mensen met lichte ogen hebben al van nature heel weinig van deze pigmenten en zijn daardoor gevoeliger voor licht.

Schade aan hoornvlies door UV-straling

Ondanks onze natuurlijke bescherming bereiken UV-stralen toch ons netvlies en hoornvlies en kunnen er schade aan toebrengen:
  • zelfs een korte blootstelling aan de zon kan conjunctivitis veroorzaken. Het oog is dan waterig en rood;
  • langdurige blootstelling aan de zon verhoogt het risico op hoornvliesontsteking (keratitis);
  • bij mensen die veel buiten zijn, kan de lens door de jaren heen troebel worden (cataract). Het gezichtsvermogen is dan beperkt, een grijze sluier bedekt het gezichtsveld.

UV-straling neemt toe op het water, in de sneeuw en in de bergen

Houden we ons op het water of in de sneeuw op, dan wordt het licht extra gereflecteerd. De directe zonnestraling neemt toe met een dosis indirecte straling. in de bergen is de UV-straling ook bijzonder sterk: de intensiteit van UV-straling neemt met ongeveer 20 procent toe per 1000 verticale meters. Zonnebrillen met hoge UV-bescherming zijn daarom bijzonder belangrijk voor winter- en watersporters.

Een zonnebril met UV-bescherming is nodig om de natuurlijke bescherming te verbeteren. Die zorgt ervoor dat UV-straling sowieso het oog niet bereikt. De UV-filter filtert het schadelijke licht weg en laat alleen het zichtbare, onschadelijke licht door. De ogen blijven beschermd, zelfs bij fel zonlicht. Hiervoor zijn of zonnebrillen met UV-bescherming voorzien van getinte glazen en een filterfolie.

Kleur van de glazen zegt niks over UV-bescherming

In tegenstelling tot wat je zou denken, zegt de kleurschakering van de glazen niets over het UV-bescherming. Heeft een zonnebril geen ingebouwde UV-filter, dan is donker glas zelfs nog schadelijker dan licht glas. Door de verduistering verkleinen de pupillen zich niet en kan het licht ongefilterd binnendringen. Een goed uv-filter tegen zonnestraling is daarom erg belangrijk. Een gekleurde zonnebril zonder filter is zelfs zeer gevaarlijk, zeker voor kinderen. De ogen kunnen letterlijk verbranden als ze te veel straling krijgen, net als de huid.

Alleen een goed UV-filter biedt bescherming

Een zonnebril biedt alleen goede bescherming tegen UV-straling als die is voorzien van een UV-filter. Vaak geeft een sticker op het glas dat aan met de tekst ‘100% UV’ of ‘UV400’. Zo’n filter houdt vooral de lange UV-straling met een golflengte van maximaal 400 nanometer tegen. Met name die golflengte heeft een schadelijke invloed op de ogen.

CE-markering
Bij het kiezen van de juiste zonnebril is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen licht boven en aan de zijkanten kan doordringen. Zonnebrillen die daaraan voldoen zijn voorzien van een CE-markering of het opschrift EN 1836: 1997. Dat wil zeggen dat de zonnebril voldoet aan de regels van de Europese Unie maar het zegt dus niks over de UV-bescherming. Er is echter geen onafhankelijke instantie die alle zonnebrillen controleert. Als je bijvoorbeeld een bril langs de weg koopt, kunnen de gedrukte veiligheidsnormen net zo nep zijn als het logo van "Ray Ban" of "Chanel". Zekerheid heb je alleen met een advies van een goede opticien. En in dit verband geldt: een goede bril hoeft niet duur te zijn. Ook goedkope modellen kunnen voldoende bescherming bieden.

Kleur zonnebril-glazen biedt alleen beter kijkcomfort

De kleur van de glazen biedt weliswaar meer kijkcomfort bij zonnig weer, maar zegt weinig over de bescherming tegen UV-stralen.
  • Bruin: een aangenaam warme kleur die blauw licht filtert, neutrale kleurweergave;
  • Grijs: gekenmerkt door lichte kleurvervorming;
  • Groen: geringe kleurvervorming, versterking van natuurlijk groen;
  • Geel: contrastverhogend (schieten, skiën), vanwege de kleurvervorming ongeschikt voor gebruik in het verkeer;
  • Blauw, rood en paars: kent meerdere geschikte toepassingen.

Waaraan herken je de betere zonnebril

Aan de prijs van een zonnebril kan men niet altijd conclusies verbinden over de kwaliteit ervan. Met een paar eenvoudige trucs kan men een kwalitatief goede zonnebril onderscheiden van een kwalitatief mindere:
  • kijk op een afstand van 10 cm door de zonnebril naar een rechte lijn. Een kwaliteitsbril mag die lijn niet scheef of vervormd weergeven;
  • druk de pootjes licht naar buiten. Geven ze een beetje mee? Dan passen die zich goed aan aan de vorm van het hoofd; veerscharnieren worden ook wel aanbevolen;
  • de bril mag bij het opzetten geen onstabiele of zware indruk geven en alleen op oren en neus rusten;
  • de neusvleugels moeten van zacht materiaal zijn gemaakt en afgerond zijn. Bij voorkeur moeten ze flexibel aan het frame bevestigd zijn zodat ze zich aanpassen aan de neusvorm;
  • controleer de glazen op gebreken zoals strepen, bubbels of verontreinigingen;
  • een CE-code garandeert dat het glas aan bepaalde basis-kwaliteitsnormen voldoet.

Absolute zekerheid biedt echter alleen de aanschaf van een kwaliteitsbril bij een professional.

Een goede zonnebril hoeft niet duur te zijn

Mensen denken vaak ten onrechte dat een zonnebril van enkele euro’s minder goed is dan eentje van € 150,= maar dat is niet zo. De prijs van een zonnebril zegt niets over de mate van UV-bescherming. Ook goedkope modellen kunnen voldoende bescherming bieden. Duurdere modellen bieden meestal wel meer comfort omdat het montuur van betere kwaliteit is. Bovendien is het met dure zonnebrillen vaak mogelijk om ze aan te passen aan de individuele gezichtsvorm van de drager. Maar eigenlijk is er niets op tegen om een goedkope zonnebril te kopen. Een goede zonnebril krijg je al vanaf zo'n 30 euro. Zonnebril-dragers die waarde hechten aan goed comfort en een optimale pasvorm van het montuur, kunnen echter beter niet het goedkoopste model kiezen.

Zonnebril op sterkte kopen

Normale zonnebrillen zijn in de zomer verkrijgbaar bij praktisch elke drogist. Wil je een zonnebril op sterkte kopen, dan moet je even de gang naar de opticien maken. Hier vind je misschien geen zonnebril voor vijf euro, maar er zijn ook goedkope zonnebrillen op sterkte vanaf pakweg 30 euro. En wel met een professioneel advies erbij. Je moet echter wat dieper in de beurs tasten voor getinte multifocale glazen. De productie daarvan is nu eenmaal complexer. Veel opticiens bieden echter gecombineerde aanbiedingen: wie een normale bril koopt, krijgt je er een zonnebril op sterkte bij tegen een aanzienlijk lagere prijs.

Kiezen voor glas of kunststof

Een zonnebril op sterkte is net als conventionele zonnebrillen verkrijgbaar in bijna alle denkbare kleuren en vormen, als modeaccessoire of voor sportieve activiteiten. Afhankelijk van de aard van beperking van je gezichtsvermogen, kan je kiezen voor glas of kunststof. Een zonnebril op sterkte vindt je al vanaf enige tientallen euro's. En een multifocale zonnebril heb je al vanaf pakweg € 150,-. Verder zijn uiteraard de persoonlijke wensen ten aanzien van design bepalend. En het ene merk is nu eenmaal duurder dan het andere.
Gerelateerde artikelen
De juiste zonnebril kiezen: sterkte, kleur, soort glazenDe juiste zonnebril kiezen: sterkte, kleur, soort glazenHet aanbod aan soorten zonnebrillen is enorm. Maar welke zonnebril is waarvoor geschikt? Welke zonnebril kan je het best…
Zo kiezen we de juiste zonnebrilZo kiezen we de juiste zonnebrilMet het vroege zomerweer trekken we met zijn allen naar buiten om eindelijk van een deugddoend zonnetje te genieten. Maa…
Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersportVoorkom sneeuwblindheid tijdens wintersportWintersport is in principe een gezonde aangelegenheid, maar kent helaas ook enkele minder plezierige kanten. Behalve het…
Wat zonlicht met je ogen doetWat zonlicht met je ogen doetWe dragen niet voor niets de zonnebril. Het voorkomt dat we lopen te knijpen om nog wat te zien en natuurlijk dragen we…

Welke bril past bij mijn gezicht?Welke bril past bij mijn gezicht?Het enorme aanbod aan brilmonturen komt qua design en functionaliteit tegemoet aan praktisch elke denkbare wens. Maar we…
Heel vroeg grijs haar: over onderzoek en oorzakenHeel vroeg grijs haar: over onderzoek en oorzakenGrijze haren zijn volkomen normaal. Maar op je vijfentwintigste? Niet iets waar je rekening mee houdt. Volgens onderzoek…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een zonnebril met goede UV-bescherming kopen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 07-07-2020
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!