InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Amandelolie

Natuurlijk mooi met Amandelolie

Zoete amandelolie is rijk aan onverzadigde vetzuren, proteïne, carbohydraten, vitamines A en B en de mineralen calcium, ijzer, kalium, magnesium, natrium, fosfor en zwavel. Het is een verzachtende olie, waar vooral droge en rijpe huidjes baat bij hebben, die het vochtgehalte reguleert en huidirritaties vermindert. Ideaal om je partner een massage mee te geven maar deze olie kent nog vele andere toepassingen.

Huid

Ruwe plekken

Wrijf voor het slapengaan ruwe plekken als ellebogen, knieën en hielen in met amandelolie. Omdat amandelolie snel intrekt, kan je de olie heel de nacht laten inwerken. 's Morgens zal je huid zachter aanvoelen.

Droge en schilferige huid

Heeft je baby last van een droge, schilferige huid of luieruitslag? Wrijf deze plekken gerust in met amandelolie en uw baby zal binnen de kortste keren minder last hebben van zijn huiduitslag. Ook voor volwassenen met eczeem of psoriasis werkt deze olie jeukverlichtend.

Heling

Omdat amandelolie veel essentiële vetzuren bevat, is zij zeer geschikt om te gebruiken als ondersteuning bij wondheling en voor het vervagen van littekens. Masseer de getroffen huid goed in met de amandelolie en laat de olie haar huidregenererende werk doen.

Massage en bad

Amandelolie wordt vaak gebruikt als basis van een massage- en badolie. Voeg enkele druppels essentiële olie toe aan een eetlepel amandelolie. De olie is klaar voor gebruik.

Gezicht

Reiniging van de droge huid

Een droge huid heeft extra zachte verzorging nodig. Daarom is het niet aangeraden deze huid met zeep en kraanwater te reinigen, gezien deze niet enkel het vuil verwijderen maar ook de natuurlijke vetten die je huid beschermen. Het is beter om dat te doen met bv. amandelolie. Breng de olie aan op de huid en spoel af met lauwwarm water. Dep je gezicht zachtjes droog met een zachte handdoek.

Voeding voor de droge huid

Een droge huid heeft ook extra veel voeding nodig. Gezien amandelolie een zeer vette olie is, is ze zeer geschikt als hydraterende olie voor de droge huid. Smeer een half uur voor het slapengaan je gezicht in met de olie, verwijder na een half uur de niet-opgenomen olie met mineraalwater en laat de rest heel de nacht inwerken. Je huid zal er deugd van ondervinden.

Beschermende oogcrème

  • Laat één eetlepel bijenwas en één eetlepel cacaoboter au bain-marie smelten.
  • Haal de pan van het vuur.
  • Voeg één eetlepel avocado-olie, twee theelepels tarwekiemolie, één eetlepel olijfolie en één eetlepel amandelolie toe.
  • Zet de pan in een bak koud water.
  • Roer de massa tot deze koud is.
  • Giet de crème in een goed afgesloten potje.

Tip: Gooi lege potjes van dag- en nachtcrème of bodycrème niet weg en spoel ze goed uit. Deze zijn zeer geschikt om je zelfgemaakte crèmes te bewaren.

Lippenbalsem

  • Verwarm één theelepel bijenwas en één theelepel honing au bain marie.
  • Zodra de bijenwas is gesmolten, voeg je twee theelepels amandelolie toe.
  • Meng totdat je een gladde pasta hebt.
  • Haal de mengkom van het vuur en blijf omroeren totdat het mengsel begint te stollen.
  • Je kan nu een potje of een stick vullen met het mengsel.

Handen

Nagelriemolie

Amandelolie staat gekend voor zijn versterkende werking op nagels. Verwarm een paar druppels amandelolie in je hand en masseer je nagelriemen in met de olie. Gebruik meerdere keren per dag voor een optimaal resultaat.

Tip: Spoel een leeg potje nagellak om. Vul het voor drie kwart met amandelolie en voeg enkele druppels advocado-olie (natuurlijke en voedende anti-rimpelolie) en tarwekiemolie (verzacht kloven) toe. Goed schudden. Door gebruik te maken van het nagellakborsteltje kan je deze nagelriemolie snel en eenvoudig aanbrengen.

Droge handen

Heb je last van droge handen? Masseer ze voor het slapengaan in met amandelolie en laat heel de nacht inwerken. 's Morgens zullen je handen zijdezacht aanvoelen.

Haar

Droog en pluizig haar kan je verbeteren door één maal per week een oliebehandeling te geven.
  • Masseer lichtjes een nootje verwarmde amandelolie in je haar.
  • Dek af met plastiek en een warme handdoek.
  • Laat, afhankelijk van de droogte van je haar, een paar uur tot een hele nacht inwerken.

Inwendige toepassing

  • Omdat amandelolie veel enkelvoudige onverzadigde vetten bevat, is ze doeltreffend om de cholesterol te verlagen.
  • De olie is goed te gebruiken in salades en cakes.
  • Om kriebelhoest te verlichten, kan je een theelepel amandelolie innemen.
© 2007 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Natuurlijk mooi met CacaoboterCacaoboter is een natuurlijk vet, onttrokken aan de cacaoboon (ja, die van de chocolade!). Cacaoboter smelt bij lichaams…
Natuurlijk mooi met OlijfolieNatuurlijk mooi met OlijfolieOlijfolie is door de aanwezigheid van veel vet en mineralen zeer geschikt voor het behandelen van een pijnlijke en kwets…
Natuurlijk mooi met CitroenNatuurlijk mooi met CitroenCitroen is prototypische citrusvrucht en is een bron van citroenzuur en natuurlijke anti-oxidanten. Door het hoge vitami…
Natuurlijk mooi met MelkMelkzuur werkt tegelijkertijd ontvettend, hydraterend en zuiverend. Het weekt dode huidcellen los, ontschilfert en maakt…
Bronnen en referenties
  • Physalis
  • Aromatherapie-info
  • Anthemis
  • Modeschoonheid
  • Bizzyb

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Amandelolie"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 27-03-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!