InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe veilig is een borstvergroting?

Hoe veilig is een borstvergroting?

Hoe veilig is een borstvergroting? Siliconen. Al vijftig jaar in gebruik voor cosmetische vergroting van je borsten, of medische reconstructie na bijvoorbeeld borstkanker. Maar hoe veilig zijn deze kunstmatige vulsels voor je borsten nu eigenlijk? Is er een 100% veilig alternatief voor siliconen? En wat, als blijkt dat je siliconen eruit moeten? De Nederlandse Internisten Vereniging en de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie geven antwoord op zulke vragen. Ook onderzoeken ze de recente problemen met siliconen.
Het is een medische term, maar hij is toch echt van toepassing: of je nu je borsten het laten vergroten of na amputatie hebt laten reconstrueren, je hebt te maken met zogenaamde 'protheses.' Dat is de medische benaming van elke vorm van vulling die in de borst wordt ingebracht, of dat nu ter verfraaiing van een gezonde borst is of voor het verminderen van de nasleep van een ziekte aan de borsten, zoals borstkanker. Maar hoe je ook aan een extra vulling voor je borsten bent gekomen en waarom, de nijpende vraag anno nu is: hoe veilig zijn mijn borsten? Dit vanwege de opschudding die is ontstaan rondom onveilige siliconenvullingen, die tot grote schrik van vele vrouwen opeens moesten worden verwijderd.

50 jaar siliconen

Al lijkt het alsof siliconen een heel nieuw verschijnsel zijn, opgekomen met de populariteit van borstvergrotingen, de schijn bedriegt. Er is al een aardige historie rondom vullingen voor de borsten. Al vanaf begin jaren ‘60 zijn siliconen protheses in gebruik voor vergroting van je borsten, voor reconstructie van borsten na een amputatie vanwege borstkanker, maar ook voor het vormgeven van een borst nadat iemand een geslachtsveranderende behandeling heeft ondergaan. Dat wil dus zeggen dat er al ruim 50 jaar ervaring bestaat met siliconen. Daarbij zijn al veel dingen verbeterd in zowel de omvatting van de vulling, de zogenaamde 'envelop', als in de siliconen-vulling zelf. Dat houdt concreet in dat de vulsels van nu minder snel stuk gaan én met wat geluk minder snel de inhoud laten doorlekken.

Onderzoek naar veiligheid

Al kwam het recente probleem met de minderwaardige siliconen als een verrassing, het is niet zozeer een kwestie van medisch wetenschappelijk falen. Het gaat nadrukkelijk om kwalitatief minderwaardige producten, en om mensen die beter hadden moeten weten dan deze producten te verhandelen en te gebruiken. De wetenschap is wel degelijk bezig met de studie van siliconen, en mogelijke gevaren ervan. Er is de afgelopen jaren veel internationaal onderzoek gedaan naar de veiligheid van siliconen. Zo voerde in 2006 de Amerikaanse Food en Drug Administration (FDA) een omvangrijk onderzoek uit onder liefst 40.000 deelnemers. De bedoeling was om te kijken of er een link bestond tussen borstvergroting of reconstructie met siliconen, en anderzijds diverse ziektes en aandoeningen.

Geen aanwijzingen voor gezondheidsproblemen

Toen de onderzoeksresultaten bekend werden, bleek dat na enkele jaren nog geen aanwijzingen te vinden waren voor een verband met borstkanker, auto-immuunziekten, bindweefselziekten of andere zogenaamde systeemziekten. Ook wees het onderzoek niet uit dat het geven van borstvoeding onveilig zou zijn voor vrouwen met kunstmatige vullingen in de borsten. Echter, het probleem is dat je daaruit geen stevige uitspraken over de veiligheid kunt doen. De meerderheid van borstprotheses worden namelijk pas na langere tijd, gemiddeld 10 jaar, bevattelijk voor scheuren. En gewrichtsklachten of auto-immuunziekten openbaren zich pas nádat siliconengel uit de borstvulling is gekomen. Nog wat lastiger is het feit dat de betrouwbaarheid van de studie wordt beperkt omdat na enkele jaren veel vrouwen om onduidelijke redenen niet meer wilden meewerken.

Inventarisatie van problemen

De Nederlandse Internisten Vereniging (NIV) en de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) hebben de handen ineen geslagen om samen klachten te gaan inventariseren als het gaat om een eventuele relatie tussen siliconen borstvullingen en het krijgen van auto-immuunziekten of bindweefselziekten. Natuurlijk is de aanleiding de grote onrust onder mensen die protheses hebben laten inbrengen van het merk PIP en M-implant. Protheses die tot schrik en boosheid van vele mensen, opeens moesten worden vervangen. Maar het gaat niet alleen om dit ene merk. Een inferieur product lekt eerder siliconen, maar lekkende siliconen zijn nooit 100% uitgesloten. Het is nu eenmaal zo dat mensen met siliconen protheses die gaan lekken, sowieso weleens gewrichtsklachten blijken te krijgen of een auto-immuunziekte krijgen. Hoe het zit met de precieze relatie met de siliconen prothese is gewoon (nog) niet helemaal duidelijk. Vandaar dus dat internisten en plastisch chirurgen samen beleid gaan uitstippelen en klachten gaan inventariseren. Als vrouwen klachten hebben, worden zij doorverwezen naar een gespecialiseerde internist. “De veiligheid van de patiënt staat voorop”, stellen Frank Bosch (NIV) en Irene Mathijssen (NVPC).

Wetenschappelijk bewijs voor verband met ziektes?

Er is maar beperkt wetenschappelijk bewijs voor een eventuele relatie tussen auto-immuunziekten of bindweefselziekten en het hebben van siliconenprotheses in je borsten. De FDA rapporteerde wel in 2001 een verband tussen gewrichtsklachten/auto-immuunziekten en buiten de borstprothese gelekte siliconengel. Alleen worden deze aandoeningen in grote onderzoeken net zo vaak gevonden bij vrouwen met borstvergrotingen of reconstructies, als bij vrouwen zonder protheses. Voorzichtig wordt geconcludeerd dat maar een beperkt aantal vrouwen, namelijk vrouwen die een erfelijk bepaalde sterkere afweerreactie ontwikkelen, reageren op buiten de borstprothese gelekte siliconen door zulke aandoeningen te krijgen. Wanneer is zo'n sterkere afweerreactie nu in het spel? Dat is de vraag waar NIV en de NVPC zich over gaan buigen. Zij willen deze mogelijke relatie in kaart gaan brengen. Op het moment wordt daarvoor al de basis gelegd door een zogenaamd onderzoeks- en verwijsprotocol te ontwikkelen.

De siliconen moeten eruit - wat nu?

Als blijkt dat mensen met een siliconen borstprothese overmatige afweerreacties vertonen of klachten hebben die daarmee verband kunnen houden, zullen zij worden doorverwezen naar gespecialiseerde internisten. Dan moet worden uitgezocht of de prothese eruit moet. Als dat nodig blijkt, is de meest voor de hand liggende handelwijze om geen nieuwe vulling met siliconengel aan te brengen. Echter, al zijn er andere opties voor vulling, zoals water of een ander alternatief voor siliconengel, het is gewoon nog niet bekend of die wél helemaal veilig zijn. Ondanks dat het om een andere vulling gaat, zit zo'n prothese namelijk tot nu toe altijd wél in een 'zak' ofwel envelop van siliconen. Een ingrijpende mogelijkheid voor wie dit risico ook niet wil nemen, is vooral geschikt voor niet-cosmetische ingrepen zoals borstreconstructie. Dan kun je denken aan het gebruik van eigen weefsel, waarbij een borst wordt gemaakt van de eigen huid en vet van de buik. Dat je dan de cosmetische behandeling allang gepasseerd bent, mag duidelijk zijn.
Gerelateerde artikelen
Borstvergroting, niet alleen uit ontevredenheidMet de medische kennis van tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld geworden om plastische ingrepen uit te la…
Alles over een borstvergrotingAlles over een borstvergrotingEen van de meest voorkomende ingrepen op het gebied van plastisch chirurgie is een borstvergroting. Wanneer je asymmetri…
Wat is een borstvergroting?Een borstvergroting is tegenwoordig niet meer omstreden. Het is normaal geworden om je borsten te laten vergroten. Toch…
Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de…
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Bronnen en referenties
  • Persbericht NIV / NVPC

Reageer op het artikel "Hoe veilig is een borstvergroting?"

Reacties

Elly Renshoff, 25-04-2016 13:07 #5
Mijn siliconen borsten zitten er al 40 jaar in. Nu zijn ze gaan lekken. Kan dat ook kanker veroorzaken? Reactie infoteur, 05-05-2016
Beste Elly,
Ik schrijf mijn artikelen als journalist, en geef geen medisch persoonlijk advies (zou ook niet ethisch zijn). Maar lekkende siliconen? Sowieso Op naar de dokter, voor deskundig advies!
Veel gezondheid gewenst,
Maria

Hetty, 03-01-2016 17:08 #4
Een vriendin van mij is ernstig ziek geworden van haar siliconen implantaten. Op de website van Meldpunt Klachten Siliconen en op het forum van die site staan toch een heleboel verhalen van vrouwen die ernstige klachten hebben en bewijzen dat het verband met hun siliconen implantaten er wel degelijk is.

Bianca, 06-09-2015 20:39 #3
Hallo mevrouw visser,

Mag ik vragen waar u bent geweest om de prothese eruit te halen en wat de kosten waren?

Mvg bianca

Visser, 14-06-2014 21:56 #2
Onlangs zijn mijn borstimplantaten verwijderd, die 36 jaar geleden geplaatst waren.
Door alle berichten in de media, was mijn ongerustheid zo toegenomen, dat besloot ik ze te laten verwijderen, ondanks herhaalde MRI Scans, waaruit geen lekkage bleek. Er zijn twee volmaakt gave implantaten uitgehaald, die exact evenveel wogen. Ik heb ze op mijn verzoek, meegekregen. Ook het kapsel wat zich gevormd had, zag er heel netjes en schoon uit. Gelukkig is het resultaat heel erg meegevallen en voelen mijn borsten weer zacht aan. Al met al ben ik blij dat ik het gedaan heb, vooral de geruststelling, dat ik niet met twee tijdbommen rondloop. Maar wat mij betreft : zo kan het dus ook! Reactie infoteur, 15-06-2014
Dank voor de reactie, ik hoop en denk dat deze ook voor andere lezers van nut kan zijn!

R. F. W. J., 02-12-2013 13:18 #1
Beste lezer(s), Op 10 juni van dit jaar zijn bij mij uit beide borsten de siliconen verwijderd. De rechter zat er al in sinds 1982 (!) en de linker sinds 1986. De linker bleek lek te zijn. Ik had al klachten sinds 1993, maar men kon met echo's en zelfs met een mri-scan niets vinden. Ik heb allerlei gewrichtsklachten, maar ik ben ook voor de derde keer kaal geworden. Twee keer is mijn haar teruggekomen (wel ietsje dunner), maar nu, de derde keer, blijf ik kaal. Zou dit ook verband kunnen houden met de siliconengel, die in mijn bloed is gekomen? Tot heden heb ik op deze vraag geen afdoende antwoord gekregen. Mogelijk kunt U mij hierover inlichten. Bij voorbaat dank voor de door U te nemen moeite.

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 21-10-2016
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!