Botox: de anti-rimpelbehandeling van Hollywood

Dankzij Hollywood-sterren heeft Botox de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Omdat het een betaalbare, snelle en pijnloze anti-rimpelbehandeling is, vinden steeds meer gewone mensen hun weg naar dit wondermiddel.

Wondermiddel

Botox is een vrij recente anti-rimpelbehandeling om kraaienpootjes, fronsrimpels en voorhoofdsrimpels geheel te doen verdwijnen. Deze rimpels worden veroorzaakt door de spiercontracties binnen de huid. Botox (of botulinum-toxine) is een middel dat de prikkeloverdracht tussen zenuwen en spieren blokkeert en dus voor een verlamming zorgt van die spiertjes die de rimpel veroorzaken.

De resultaten zijn in 90% van de gevallen spectaculair te noemen. Diepe rimpels verdwijnen volledig en er blijft hooguit een heel fijn lijntje zichtbaar.

Botox is heel efficiënt tegen:

  • Voorhoofdsrimpels (horizontale rimpels op het voorhoofd)
  • Fronsrimpels (verticale rimpels tussen de wenkbrouwen)
  • Kraaienpootjes (rimpels aan de twee zijden van de ogen)

De behandeling kan zowel gebruikt worden ter verwijdering van de rimpel als ter voorkoming ervan (vanaf 25 jaar).

Botox heeft geen invloed op de stevigheid en de gezondheid van de huid. Het kan dan ook het best gebruikt worden in combinatie met een gezonde levensstijl en een behandeling die de aanmaak van collageen en bindweefsel stimuleert (laserbehandeling, chemische peeling, isolagen).

Behandeling

Botulinum wordt met een fijn naaldje in de spiertjes onder de huid gespoten. De behandeling duurt hooguit tien à vijftien minuten en is nagenoeg pijnloos. Er is geen verdoving nodig en onmiddellijk na de behandeling kunt u weer naar huis. Het effect van Botox uit zich na drie tot vijf dagen.

Resultaten

Het effect van Botox blijft gedurende vier tot zes maanden zichtbaar. De verlamming blijft langer aanhouden naargelang men de behandeling vaker toepast omdat de spiertjes (die nooit gebruikt worden) steeds slapper en dunner worden. Ook zonder Botox hebben deze ongetrainde spiertjes dan moeite om rimpels in de huid te maken. Na enkele maanden neemt de mogelijkheid om de spiertjes aan te spannen weer langzaam toe. Er zijn gevallen bekend waar het effect tot 9 maanden aanhoudt.

Mogelijke bijwerkingen

  • Door een niet-ervaren hand gedaan, kan je last hebben van een hangend ooglid.
  • Te veel Botox kan je gezicht doen verstijven.
  • Soms ontstaan tijdelijke hoofdpijnklachten na de behandeling.
  • Botox wordt niet toegepast bij zwangere vrouwen.
  • De streek rondom de ogen, de wangen en de mond zijn belangrijk voor een natuurlijke gezichtsuitdrukking. Daarom is het beter de rimpels van de oogleden en rond de mond niet met Botox te behandelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Botox: de anti-rimpelbehandeling van Hollywood"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 26-01-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!