InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vuistregels bij het maken van je eigen schoonheidsproducten

Vuistregels bij het maken van je eigen schoonheidsproducten

Je eigen schoonheidsproducten maken, is leuk en helemaal niet moeilijk. Maar voor je begint, moet je enkele vuistregels in acht nemen.

Benodigdheden

  • Leg een elektrische handmixer en een garde klaar.
  • Met een pan en een ovenvaste kom kan je de ingrediënten au bain-marie smelten.
  • Zorg voor schone flesjes en/of potjes. Je kan lege potjes uit je eigen badkamer uitwassen en gebruiken of wat potjes kopen bij de apotheker of drogist.

Voorbereiding

  • Zorg ervoor dat al je benodigdheden smetteloos schoon zijn.
  • Gebruik geen producten die met chemische stoffen bespoten zijn.
  • Gebruik enkel gedistilleerd water. Dit kan je bij de drogist vinden.
  • Sappen van vruchten, kruiden of groenten moeten zorgvuldig gekookt en door een fijne zeef geperst worden, om alle deeltjes eruit te verwijderen die de vorming van schimmels zouden kunnen veroorzaken.

Bereiding

  • Een crème is een emulsie, die bestaat uit olie vermengd met een product als bijvoorbeeld was. De vloeistof die je bij de olie giet, moet altijd dezelfde temperatuur hebben als de olie zelf. Zo krijg je een gladde crème.
  • Vocht moet je altijd geleidelijk toevoegen, beetje bij beetje, terwijl je krachtig blijft roeren.
  • Blijf roeren tot de crème volledig is afgekoeld, eerst met de elektrische mixer, daarna met de garde. Geleidelijkaan zal de crème van kleur en samenstelling veranderen, het is dan zeer belangrijk om stevig te blijven roeren!

Bewaring

  • Het beste kan je beginnen met het maken van kleine hoeveelheden, zo heb je maar één potje nodig en hoef je geen conserveringsmiddel te gebruiken.
  • Bewaar de crème in de potjes, beschermd tegen het licht maar niet in de koelkast.
  • Stel de crème niet bloot aan plotselinge afkoeling; de ingrediënten zijn gevoelig voor temperatuurswisselingen, deze zijn nadelig voor de emulsievorming.
  • Loopt het toch mis met de emulsievorming, dan kan je dit oplossen door het mengsel te verwarmen en stevig op te kloppen.

Aan de slag!

Recepten voor schoonheidsproducten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Caudalie, Frans cosmeticamerk: druiven schoonheidsproductenHet Franse cosmeticamerk Caudalie baseert hun schoonheidsproducten op vinotherapie: druivenpitten worden geperst zodat d…
Drie tips voor een goede huidverzorgingDe schoonheid begint met een mooie huid, en als u de rest van uw leven een mooie en gezonde huid wilt hebben, zijn er dr…
Natuurlijk mooi met KomkommerNatuurlijk mooi met KomkommerKomkomer heeft niet enkel een kalmerende en genezende werking, in combinatie met citroensap werkt het oppeppend en adstr…
Mevrouw Estée Lauder, een opmerkelijke dameMevrouw Estée Lauder voelde zich uniek en mooi. Haar wens was dat iedere vrouw zich als een schoonheid kon voelen. In 19…
Bronnen en referenties
  • Natuurlijk mooi - Li Hillker

Reageer op het artikel "Vuistregels bij het maken van je eigen schoonheidsproducten"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 19-03-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!