InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Koffiedik

Natuurlijk mooi met Koffiedik

Natuurlijk mooi met Koffiedik Koffiedik bevat cafeïne, één van de meest doeltreffende middelen in de strijd tegen cellulitis. Cafeïne heeft een lipolytisch effect, wat betekent dat zij vetafbrekende eigenschappen heeft. Daarnaast zijn de korrels ideaal om als scrub te gebruiken.

Huid

Cellulitisbehandeling

  • Meng gemalen koffiebonen met chocopasta tot een kleverige massa.
  • Breng het mengsel in een dikke laag aan op de bovenbenen.
  • Wikkel je billen in met huishoudfolie.
  • Laat drie uur inwerken.
  • Spoel af met lauwwarm water.
  • Ontdek een stevige en zachte huid.

Lichaamsscrub

Meng een beetje koffiedik met je favoriete douchegel. Dit mengseltje is een ideale scrub voor je lichaam. Masseer het vanaf de enkels in met ronddraaiende bewegingen. Spoel overvloedig af met lauwwarm water.

Koffiezeep

  • Zet koffie met 180gr water en laat afkoelen.
  • Maak loog door de afgekoelde koffie met 64gr NaOH (dit kan je in het Kruidvat kopen in de vorm van gootsteenontstopper) te mengen in een hittebestendig potje. Roer goed door om klonters te vermijden. Pas op: dit mengsel kan heet worden en brandwonden veroorzaken!
  • Laat de loog afkoelen.
  • Meet 500gr rundervet (te verkrijgen bij de slager) af en doe het in een pannetje.
  • Warm het vet langzaam op.
  • Zodra de loog en het vet dezelfde temperatuur hebben, haal je het pannetje van het vuur.
  • Voeg al roerend de loog toe aan het pannetje vet.
  • Haal je staafmixer boven en mix het mengsel.
  • Na ongeveer een kwartier zal het mengsel dikker worden. Trek met een lepel een streep in het mengsel; als de streep een tijdje zichtbaar blijft, is het mengsel klaar. Zoniet, blijf nog even doormixen.
  • Voeg vijf eetlepels gemalen koffiebonen toe aan het mengsel.
  • Giet het mengsel in een uitgewassen ijsdoos.
  • Nu is het wachten tot het mengsel hard wordt; dit kan twee uur duren maar evengoed vijf dagen.
  • Zodra het mengsel hard genoeg is, haal je het uit de ijsdoos.
  • Leg de zeep op een donkere plek. Je moet je ze nu drie tot zes weken laten rijpen voordat je ze kan gebruiken. Aangezien het water in de zeep moet verdampen, kan je de zeep best op een keukenpapier zetten zodat het overtollige vocht wordt opgeslorpt.
  • Na drie tot zes weken rijpen, is je zeep klaar voor gebruik!

Lees dit aandachtig voor je begint aan je zeep: Zeep maken, is een chemisch proces! Als je de loog maakt, kan je best handschoenen dragen en om helemaal zeker te zijn een veiligheidsbril. Als dit goedje spat, kan het brandwonden veroorzaken! Je moet er dus zeer voorzichtig mee omspringen.

Gezicht

Koffiescrub

Gemalen koffiebonen zijn ideaal om je gezicht mee te scrubben. Neem een handjevol, meng met een beetje warm water en scrub je gezicht. Laat het koffiedik zitten tot het is opgedroogd. Na het afspoelen zal je merken dat je huid zijdezacht aanvoelt.

Haar

Behoud je haardos

Als je last hebt van haaruitval kan je de kalende plek insmeren met een papje van koffiedik en bier. Laat het mengsel vijf tot tien minuten inwerken alvorens het uit te spoelen met lauwwarm water. De haarwortels worden zo versterkt en de bloeddoorstroming gestimuleerd.

Handen

Ruwe en vuile handen

Ruwe handen kan je verzachten door ze te wassen met koffiedik. Hetzelfde kan je doen met vuile handen, het koffiedik zal het vuil op een zachte en makkelijke wijze verwijderen.

Voeten

Eeltverwijdering

Ook eelt kan je te lijf gaan met een mengsel van koffiedik en water. Gebruik niet te veel water om een stevige scrub te verkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Wat u allemaal met koffiedik kunt doenWat u allemaal met koffiedik kunt doenKoffiedik lijkt slechts afval. Maar het is een middel waar mensen veel mee kunnen doen. Koffiedik kan gebruikt worden vo…
Maak een perfecte espressoMaak een perfecte espressoBijna iedereen kan wel koffie zetten, maar een goede en perfecte espresso maken is niet zo makkelijk. Ook heb je meer no…
Koffiebonen malen, koffiepads, capsules en weer malenMet de hand koffie zetten is een activiteit die bij velen al lang uit de mode is geraakt. Allerlei apparatuur is in de p…
Het filterzakje, een werelduitvinding!Het filterzakje, een werelduitvinding!Het is vaak een van de eerste vragen die je krijgt als je ergens binnenkomt: Wil je koffie? De drank koffie is erg popul…
Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie wordt gemaakt van koffiebonen die zijn fijngemalen. Door een gelijke verhouding water bij het koffiepoeder te doe…
Bronnen en referenties
  • Nina Forum Zeepgilde

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Koffiedik"

Reactie

Coby Teune, 22-11-2013 14:03 #1
Koffiedik is een prachtige bemester van de tuin. Ik haal elke dag van 3 restaurants de koffiedik voor mijn tuin, mijn groenteplanten genieten er van en de wormen vinden het heerlijk. Slakken en luis gaan er van weg, omdat je planten goed gevoed zijn. Alles wordt frisgroen en gaat groeien. Zo prachtig!

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 06-05-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!