InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Eet jezelf jong; Elizabeth Peyton-Jones
recensie

Eet jezelf jong; Elizabeth Peyton-Jones

Eet jezelf jong; Elizabeth Peyton-Jones Aan wortels knagen, doet rimpels vervagen? Vergeet botox en eet jezelf jong(er). Hoe je dat moet doen, lees je in het boek Eet jezelf jong van Elizabeth Peyton-Jones, dat in 2012 bij Kosmos Uitgevers verscheen. De belofte is dat - als je dit plan goed aanpakt - je er over drie maanden vijf jaar jonger uit kunt zien. Het EJJ-plan omvat een detoxprogramma en een dieet met verjongende recepten.

Elizabeth Peyton-Jones

Elizabeth Peyton-Jones is diëtist, naturopaat en fytotherapeut en heeft een gerenommeerde en succesvolle praktijk voor natuurlijke genezing in West-Londen. Wie wil meer wil weten over deze auteur kan een kijkje nemen op de website www.epjhealth.com.
In 2012 verscheen bij Kosmos Uitgevers in Nederlandse vertaling haar boek Eet jezelf jong. ISBN 9789021551746, 17,50.

Het verschil tussen werkelijke leeftijd en functionele leeftijd

Wie wel eens naar het Amerikaanse programma Dr. Oz kijkt, weet dat er bij deze charismatische arts regelmatig mensen die met overgewicht kampen over de vloer komen. Voordat deze mensen aan hun afvalrace beginnen, wordt opgemeten hoe het met hun lichaam ervoor staat. Eén van de meetpunten is de functionele leeftijd. Het blijkt dat die in geval van obesitas hoger kan liggen dan de werkelijke leeftijd van de persoon in kwestie. Een meting daarna toont vaak aan dat het verliezen van gewicht een gunstige invloed heeft gehad op de functionele leeftijd en dat die leeftijd dan gelijk aan of lager dan de werkelijke leeftijd ligt. Het gaat bij de functionele leeftijd niet alleen over het functioneren van de organen, maar ook over de uiterlijke looks. Want gezonder vanbinnen, gezonder vanbuiten en door er gezonder vanbuiten uit tezien, zie je er ook mooier uit.

Aan dat laatste aspect wordt in de cosmetica-industrie ook gaandeweg steeds meer aandacht besteed door het lanceren van het "slikken en smeren" systeem. Voedingssupplementen en crèmes van bijvoorbeeld Skinnovators of Oolaboo gaan dan hand in hand om het beoogde schoonheidseffect te verkrijgen. Het wordt je dan gemakkelijker gemaakt om alle benodigde voedingsingrediënten binnen te krijgen, maar door daarnaast verkeerd te eten werk je deze gunstige effecten weer tegen. Wat schoonheid betreft is het de meest logische stap om een dusdanig dieet te volgen dat je geen voedingssupplementen meer nodig hebt.

Eet jezelf Jong

Wat zo'n dieet inhoudt, lees je in het boek Eet jezelf jong van Elizabeth Peyton-Jones. Het EJJ-concept omvat een detoxprogramma en een dieet. Het EJJ-detox hoofdstuk geeft aan hoe je succesvol kunt ontslakken in twee weken. En het EJJ-dieet werkt met tien principes; een opsomming van producten die in je EJJ-provisiekamer thuishoren; een tabel met verjongende producten; basiskooktips over o.a. kooktechnieken (stoombakken is profijtelijk) en een aantal verjongende recepten. Wie eraan begint moet eerst vragenlijsten invullen en tests doen. Zo moet je bijvoorbeeld ook "mijn symptomenkaart" invullen, die het gehele lichaam onder de loep neemt. Immers, je moet weten waar de schoen wringt; en meten is weten. Onderweg moet je nu en dan weer eens kijken aan de hand van deze tests hoe je ervoor staat. Hopelijk kun je dan ook al positieve waarnemingen in de spiegel doen. Overigens is het zo dat er nooit een moment komt dat je kunt zeggen: ziezo, dat hebben we ook weer gehad. Je moet je leven lang verjongen. In het laatste hoofdstuk van het boek tref je regels aan voor een duurzame verjonging.

Wat kun je verwachten?

In het boek is een treurigmakende lijst opgenomen van normale ouderdomsverschijnselen (innerlijk en uiterlijk) bij vrouwen en mannen in de leeftijdscategorieën 30+, 40+, 50+ en 60+ . Om een voorbeeld te geven van uiterlijke ouderdomsverschijnselen bij vrouw 60+: ouderdomsvlekken, diepere rimpels op gezicht, zakjes onder de ogen, rimpels in hals, huid steeds dunner en minder soepel, neus en oorlellen breder en langer. (Huh, bredere en langere neus en oorlellen? Ook dat nog!) Volgens het EJJ-plan zouden deze processen te vertragen zijn en in sommige gevallen zelfs om te keren. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat hoe eerder je met het EJJ-plan begint, hoe meer resultaat er te boeken valt of schoonheidsonheil te bezweren. Wonderen bestaan natuurlijk niet. Hoe hoger de verwachting is gespannen, hoe groter de teleurstelling. Reeds bredere en langere oorlellen worden niet opgeheven door het eten van een bord wortels en bieten. Maar een gezonde en vitale uitstraling maakt hoe dan ook jonger. En dat is al een hele grote stap voorwaarts.

Vijf processen die je ouder maken

  • vertraging van de stoelgang
  • ontsteking
  • oxidatie
  • verzuring
  • hormonale disbalans
De schrijfster gaat verder op deze processen in, hoe ze ontstaan en hoe ze te voorkomen zijn.

Vijf meest verouderende levensmiddelen

  • suiker
  • zout
  • koeienmelk
  • vlees
  • slechte vetten

Tja, niet echt nieuws. Alhoewel het nog niet zo heel lang geleden was dat we zoiets hadden als Joris Driepinter. Drie glazen melk per dag. Wat die koeienmelk betreft: 75% van de wereldbevolking mist het z.g. lactase-enzym, wat van nature in melk voorkomt. Daardoor verdraagt men geen melk en de daarvan afgeleide zuivelproducten. De gevolgen van deze onverdraagzaamheid zorgen voor een versnelde veroudering. Boe-geroep dus voor de koeienmelk! Ook in dit hoofdstuk geeft de schrijfster gedegen uitleg over het hoe en waarom, aangevuld met alternatieven.

Vijf meest verjongende levensmiddelen

  • rode biet (voor een gezonde, verjongende celdeling)
  • kurkuma (de beste ontstekingsremmer)
  • rode bonen (de beste anti-oxidant)
  • citroen (voor de beste zuurgraad)
  • knoflook (voor de beste hormoonbalans)

Recepten

Aan het boek is een hele reeks recepten toegevoegd die betrekking hebben op ontbijt, soepen en salades, hoofd- en bijgerechten, toetjes, tussendoortjes, brood en cake. Er is ook een lijst opgenomen van basis-ingrediënten die een EJJ-eter in de provisiekast moet hebben. Tussen de bedrijven door staan er leuke citaten in het boek. Deze wil ik wel als uitsmijter gebruiken: Lijnen is geen eitje (met spek) Anoniem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
F2 Dieet, een gezonde manier van afvallenAfvallen... vaak voor mensen een groot probleem. Men moet een vast patroon van eten en bewegen vaak drastisch veranderen…
Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat eigenlijk? Als je op dieet wilt dan willen de meeste mensen het liefste snel afvallen en…
Afvallen met het EGA dieetAfvallen met het EGA dieetMisschien heb je al vele diëten geprobeerd en lukt het maar niet om af te vallen. Bij veel diëten moet je moeilijke rece…
Bronnen en referenties
  • www.epjhealth.com
  • www.doctoroz.com

Reageer op het artikel "Eet jezelf jong; Elizabeth Peyton-Jones"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 12-06-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Diëten
Recensies…
Schrijf mee!