InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Besparen op cosmetica, zo doe je dat!

Besparen op cosmetica, zo doe je dat!

Besparen op cosmetica, zo doe je dat! Over de jaren is het aantal soorten cosmetica fors toegenomen, steeds mensen gaan cosmetica gebruiken en de prijzen stijgen fors. Op al deze producten kun je fors besparen. Je moet alleen maar even weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Doordat het aanbod steeds groter wordt is het raadzaam om even kritisch te kijken naar het nut en de behoefte aan de diverse producten. Een huishouden kost steeds meer geld en de prijzen blijven maar stijgen. Hoe blijft het voor vrouwen nog steeds mogelijk om deze dure cosmetica aan te schaffen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er nog steeds veel blijven uitgeven aan schoonheidsproducten. Een manier om dit te doen is prijzen vergelijken, gebruik maken van aanbiedingen en dergelijke. Toch zijn er ook andere manieren om de kosten voor cosmetica laag te houden.

Parfum

Parfum is voor iedereen heel verschillend. Parfum is eigenlijk te persoonlijk om op te bezuinigen omdat sommige geuren bij mensen passen en anderen niet. Aan parfums wordt altijd al veel geld uitgegeven. Sommige parfums hebben literprijzen van 1.000 euro of meer. Toch zit er helemaal niks duurs in parfums. De meeste parfums zijn eenvoudig samengesteld uit veelal dezelfde componenten. Een gemiddeld parfum kent dus een enorme winstmarge. Als je op parfum wilt besparen is het advies: niet kopen als je het niet nodig hebt! Je wordt alleen maar ontzettend afgezet. De geur van parfums op basis van olie vervaagt veel minder snel dan op basis van alcohol. Kies dus voor parfums op basis van olie.

Haargel

Haargel is een product dat al ongeveer dertig jaar wereldwijd populair is. Waarschijnlijk is haargel het product met de meeste verschillende soorten waaruit je kunt kiezen. Je hebt verschillende kleuren, geuren, sterktes, merken en ga zo maar door. De keuze is te breed om verder op te noemen. Voor gel wordt veel reclame gemaakt met de meest extreme voorbeelden. Toch is gel niet zon vernuftig product en komen alle soorten eigenlijk op hetzelfde neer. Haargel bestaat eigenlijk voor het grootste deel uit water. De rest van het product bestaat uit polymeren om een gel te creëren, parfum en conserverende middelen. Er zijn altijd ontzettend veel verschillende sterktes om uit te kiezen. Als je dagelijks haargel gebruikt is het raadzaam om wat goedkopere soorten te proberen totdat je een goedkope soort vindt die aan jou behoefte voldoet.

Shampoo

De grootste besparing op het gebied van shampoos is eigenlijk heel simpel. Probeer gewoon te besparen op het gebruik van de shampoo. Als je elke dag shampoo gebruikt om jouw haren te wassen wordt het haar in het algemeen ook veel sneller vet. Doordat het haar reageert op het aantal wasbeurten kun je best het haar maar één á twee keer per week wassen. Het haar wordt dan vanzelf minder snel vet. Doordat er zoveel verschillende producten shampoos en soorten zeep zijn, wordt het kiezen moeilijk gemaakt. Toch is de keuze eigenlijk veel makkelijker dan je van tevoren zou denken. Over het algemeen zijn goedkope shampoos goed genoeg. Als je bepaalde aandoeningen hebt zoals roos of iets dergelijks dan is het wel aan te raden om voor een speciale shampoo te gaan. Bijna altijd zijn alle toegevoegde mineralen, vitaminen, aminozuren en andere toegevoegde stoffen die goed zouden zijn nep. Haren kunnen niet gevoed worden, als er al iets gevoed zou kunnen worden is het jouw hoofdhuid. Het echte mooie haar wordt bereikt door middel van het leven van een gezond leven. Stralend mooie haar bereiken dus door een gezonde voeding, genoeg slaap en dergelijke.

Douchegel

Ook op het gebied van douchegel zijn er honderden verschillende soorten aanwezig. Ook hier geld weer dat er veel toegevoegde componenten inzitten waarmee geadverteerd wordt. Bij douchegel gaat het eigenlijk alleen maar om de reactie op de huid. Bij douchegels moet je er goed voor zorgen dat deze niet te veel ontvetten. De huid heeft een natuurlijke balans die je zeker niet wilt verstoren. Mensen die last hebben van hinderlijke lichaamsgeuren gaan vaak veel zeep en andere producten om dit tegen te gaan gebruiken. Het effect hiervan is bijna altijd dat je de balans van de huid nog verder verstoort met als gevolg dat je de lichaamsgeuren alleen maar versterkt in plaats van het tegen te gaan.

Deodorant

Een ander middel waar je flink op kunt besparen is deodorant. Deodorant wordt ontzettend veel gebruikt door mensen uit alle bevolkingsgroepen. Er is een enorme verscheidenheid aan verschillende deodoranten. Je kunt door goed de prijzen te vergelijken en niet blind op de geuren af te gaan veel geld besparen. De geur van de deodoranten en de duur van de bescherming even buiten beschouwing gelaten zijn er zeker goedkopere niet A-merken deodoranten die ook aan jouw wensen voldoen. Een andere tip om mee te geven is om rollers te gebruiken in plaats van een spray. Doordat je bij een spray veel inhoud verliest en een roller veel effectiever de huid aanpakt. Ook zijn rollers veel beter voor het milieu wat ook mee zou moeten spelen in de overweging om toch maar voor rollers te gaan.

Haarwortels kleuren

Het kleuren van jouw haarwortels door jezelf is veel goedkoper dan het laten doen bij een schoonheidssalon. Het bijwerken van de kleur van jouw haar kun je ook gewoon makkelijk zelf doen. Er bestaan verschillende hulppakketten om jou hierbij te helpen. Op deze manier hoef je minder vaak naar de kapper, wat zeker geld scheelt. Als je dit nog nooit zelf gedaan hebt is het aan te raden de hulp van een vriendin in te roepen.

Voeten

Pedicures zijn vaak duur. Een goede manier om deze kosten laag te houden is om de voeten in de winter niet te verwaarlozen. Je hoeft dan veel minder vaak een pedicure. Als je een puimsteen en verzorgende voetencrème koopt kun je veel zelf doen. Zorg dus dat je dit doet.

Kapsel

Hoe korter jouw kapsel is, hoe vaker je het moet laten knippen. Bij langer haar hoef je vaak twee keer zolang niet naar de kapper. Dit is dé manier om jouw kapperskosten te halveren.

Scheerschuim

Scheerschuim is een product dat al lang gebruikt wordt. Het doel van scheerschuim is om de haren in het gezicht zachter te maken zodat het scheermes makkelijker over de huid glijdt tijdens het scheren. Als je jezelf tijdens het douchen scheert zal je wel eens gemerkt hebben dat scheerschuim eigenlijk maar nauwelijks meer wat toevoegt. De kosten en het werk die gepaard gaan bij het aanbrengen van scheerschuim kunnen hiermee uitgespaard worden. Zeker als je last hebt van huidirritatie door het scheren kan het weglaten van scheerschuim een goede optie zijn. De irritatie wil dan nog wel eens verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.
Als je last hebt van huidirritaties of acne is het zeker aan te raden om geen aftershaves, balsems of dergelijke te gebruiken na het scheren.

Andere tips voor goedkopere producten

  • Een goede manier om veel op cosmetica te besparen is goed te kijken naar prijzen en de informatie om zo voor goedkopere producten te kunnen kiezen.
  • Ook kun je monsters van diverse merkproducten verzamelen zodat je als je op vakantie gaat gratis cosmetica meeneemt. Via het internet kun je bijna altijd staaltjes van jouw favoriete merken bestellen.
  • Probeer cosmetica die je al hebt meerdere keren te gebruiken en gooi een potje pas weg als het echt leeg is.
  • Een oogpotlood hoef je niet weg te gooien als de punt stomp geworden is. Slijp het potlood gewoon even en doe het dan af met en doekje.
Gerelateerde artikelen
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Cosmetica: hoe lang is make-up, creme en parfum houdbaar?Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica…
Cosmeticabedrijf L'OréalLOréal is 's werelds grootste cosmetica en schoonheidsverzorgingsbedrijf. Dit beursgenoteerde bedrijf produceert versch…
Praktische tips voor besparen op energieverbruikPraktische tips voor besparen op energieverbruikEnergieverbruik is een grote kostenpost in elk huishouden. Toch kan je makkelijk geld besparen op energie door goed te l…
Geld besparen op luiersGeld besparen op luiersDe uitgaven voor een baby kunnen behoorlijk oplopen. Een complete babykamer moet worden ingericht en de uitzetlijst kent…
Bronnen en referenties
  • http://www.frankwatching.com/archive/2011/03/05/aanbieding-beauty-besparen-op-cosmetica/
  • http://www.tipsomtebesparen.nl/gezin/verzorging/besparen-op-cosmetica
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/799/Cosmetica/article/detail/1173478/2010/10/24/Bespaar-op-cosmetica-zonder-dat-je-looks-hieronder-lijden.dhtml

Reageer op het artikel "Besparen op cosmetica, zo doe je dat!"

Reactie

Eigenparfumerie, 17-01-2015 22:16 #1
Het klopt dat parfum helemaal niet duur hoeft te zijn. De kostprijs voor de inhoud van een flesje Chanel 5 is 2,13. Tel daarbij het flesje en het totale bedrag wordt 7,13. Als je dit gaat vergelijken met de winkelprijs van 90,- dan merk je dat er wel erg veel euro's naar de marketing en tussenpersonen gaat. Gelukkig kan het ook anders en kun je kwalitatieve parfum en mak-up voor een eerlijke prijs kopen!

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!