InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Stevia past binnen ieder dieet, stevia als suikervervanger

Stevia past binnen ieder dieet, stevia als suikervervanger

Stevia past binnen ieder dieet, stevia als suikervervanger Ons lichaam houdt van hartigheid, echter door de inname van veel suikers per dag komen we aan. We nemen meer energie in dan dat het lichaam verbruikt. Eet je graag zoetigheid dan doe je er goed aan om over te stappen naar stevia extract. Het eten smaakt dan even zoet, echter je krijgt niet die grote hoeveelheid aan suiker en energie binnen. Wat is stevia, hoe past het binnen een dieet en hoe kan het de gezondheid stimuleren?

Stevia

De stevia-plant

Het zijn planten binnen een groep van 240 soorten kruiden en struiken welke goed gedijen in zonnige gebieden. Karakteristiek van de plant is dat de bladeren hoge concentraties zoetstof bevatten zonder dat daarbij veel energie aan het lichaam wordt toegevoegd. Indien de stof wordt ingenomen verneemt men minder snel de effecten van de zoetstof. Het komt als het ware meer geleidelijk vrij in tegenstelling tot suiker, waarbij het lichaam in één keer alle zoetstof als energiebom opneemt. Deze gunstige verhouding tussen zoetigheid en weinig energie vormt de basis om lekker te eten waarbij je niet aankomt. Het kan zelfs een dieet stimuleren. Waardoor komt dit?

Bloedglucosewaarde

Suikers komen in het bloed terecht als glucose. Deze worden aangewend om het lichaam energie te geven, zodat het lichaam draaiende blijft. Indien er minder glucose en calorieën wordt ingenomen zullen opgeslagen vetten worden aangewend om in die energiebehoefte te voldoen. Indien in één keer hoge concentraties glucose vrijkomen in het bloed dan reageert het lichaam daarop door insuline aan te maken. Het zorgt ervoor dat glucose wordt opgeslagen. Na een bloedglucosepiek treedt een scherpe daling op, waardoor we weer honger krijgen. Het gevaar is dan reëel dat we wederom zoetigheid innemen. Stevia daarentegen heeft die energiewaarde niet. De inname van hartigheid gemaakt van stevia resulteert niet in een hoge bloedglucosewaarde, waardoor het lichaam niet wederom snel hongerig wordt. Dit wordt veroorzaakt door het uitblijven van insuline aanmaak.

Voor de gezondheid

Teveel inname van suiker is nooit goed voor het lichaam. Suikers worden opgeslagen waardoor we dik worden. Dit kan eveneens betekenen dat men in een negatieve spiraal terecht komt, waardoor meer en meer ongezond eten wordt ingenomen. Daardoor kan overgewicht en zwaarlijvigheid ontstaan. Stevia daarentegen is driehonderd maal zo zoet als suiker wat inhoudt dat er bij een kleine dosering reeds hetzelfde zoete resultaat is bereikt. Oftewel er hoeft praktisch geen energie aan een maaltijd te worden toegevoegd om de gewenste zoetigheid te behalen. Dat houdt in dat je met deze plant heerlijk voedsel kunt maken, waarbij glucose-opslag uitblijft. Dat vormt dan ook de basis om mee af te slanken of een meer gezonde levensstijl aan te meten.

Afslanken

Uiteraard past het binnen een afslankdieet. Je kunt blijven genieten van hartigheden zonder dat je daarvan aankomt. Wil je afslanken dan moet je dat wel doen op basis van een gepast dieet. Stevia kan daarbij helpen, omdat de suikerinname wordt gestopt. Aanvullende adviezen zijn om snel verbrandende koolhydraten en verzadigde vetten altijd te vermijden, zodat je op een handige manier geleidelijk kunt afvallen. Heb je zelf niet echt de opzet om af te vallen dan is het gebruik van stevia als suikervervanger zondermeer aan te bevelen, omdat je lichaam daarmee relatief meer gezond wordt door minder suikeropslag.

Kopen en gebruiken

Om het in maaltijden toe te passen kun je op meerdere plekken de zoetstof als suikervervanger kopen. Denk bijvoorbeeld aan een drogisterij of reformhuis. Op die manier kun je door handige toediening van een paar kleine druppels reeds het optimale zoetgehalte bereiken. Dat houdt in dat je van een ogenschijnlijk zoete maaltijd of snack feitelijk een heerlijke vullende maaltijd (opgeklopte eiwit als basis) hebt gemaakt waar je niet van aankomt. Zodoende kun je door regelmatig gebruik van het extract een lekkere taart op tafel zetten zonder dat je hoeft te vrezen voor je gewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flyingbikie, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

Reageer op het artikel "Stevia past binnen ieder dieet, stevia als suikervervanger"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!