InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuien

Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuien

Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuien Emotioneel eten is een vaak voorkomende kwaal in de stresserende moderne samenleving. Door de vrij hoge sociale druk die ons opgelegd wordt, komen we vaker onder stress te staan. Mensen gaan allerlei gedrag ontwikkelen om hiermee om te gaan, zoals bijvoorbeeld eetstoornissen. Emotioneel eetgedrag komt vaak neer op plotse, ongecontroleerde eetbuien. Hierbij ga je eten of "vreten" zonder dat je het beseft beschouwen als de oplossing van een probleem, oftewel een compensatie voor een moeilijke situatie. Daardoor krijg je een verkeerd beeld van eten als vanzelfsprekende handeling om je snel beter te voelen. Toch kan je mits wat oefening dergelijke eetbuien afwenden. Naast zelfbeheersing kunnen ook eetlustremmers van pas komen om vreetbuien te temperen. Welke tips kunnen nuttig zijn om eetbuien en onbeheerst eetgedrag tegen te gaan?

Emotionele eetbuien

Eetstoornissen kunnen ondergebracht worden in het te weinig eten, het teveel eten en het eten in de vorm van eetbuien. Eetbuien ontstaan vaak als reactie op bepaalde emoties, zoals teleurstelling, verveling of geluk. Wie last heeft van plotselinge vreetbuien en afwijkend eetgedrag vertoont, gaat best op zoek naar de oorzaken van dat probleem. Men spreekt ook van zogenaamde "triggers", die een plotse eetbui veroorzaakt. Door de oorzaken aan te pakken, kan je binge eating vermijden.

Vast eetpatroon

Ieder persoon met eetbuien, is op zijn eigen manier bijzonder in het reageren op emoties. Daarom is het van belang om voor jezelf na te gaan hoe je eetgedrag eruit ziet. Wanneer heb je het vaakst eetbuien? Hoe voel je je dan? Hoe lang duurt het daarna vóór je opnieuw wilt eten? Het is pas als je je eigen eetpatroon gaat ontdekken, dat je op zoek kan naar oplossingen. Cruciaal is om je emoties beter te leren beheersen en rustiger adem te halen in moeilijke momenten.

Vreetbuien en stress

Compensatie

Stress is een van de meest voorkomende triggers van eetbuien. Eetbuien zijn een soort compensatie voor een moeilijke situatie of een conflict waarin je terechtkomt. Als je te maken hebt met een probleem of conflict, dan lijkt het in de eerste plaats makkelijk om snel even wat te eten om een beter gevoel te krijgen. Op die manier ga je eten of "vreten" onbewust zien als de logische oplossing van een probleem.

Eetbui afwenden

Als je eetbuien in dit geval wilt vermijden, ga dan meteen de stresstoestand te lijf. Daarbij kan het helpen om vooral kalmer te worden en je emoties te beheersen: geef je geest de bovenhand op je lichaam en beheers jezelf. Bevind je je in een conflicttoestand, zorg er dan voor dat je assertief tegenover anderen reageert. Je mening goed kunnen formuleren en kenbaar maken, kan erg opluchten en een plotse eetbui afwenden.

Teleurstelling

Tegenslagen leiden al te vaak tot een makkelijkheidsoplossing, zoals bijvoorbeeld het grijpen naar de fles, of het plunderen van de koelkast. Dat afwijkend eetpatroon is een puur emotionele reactie om de tegenslag te compenseren. Om dit te vermijden is het belangrijk om te beseffen dat teleurstellingen en tegenslagen bij het leven horen en niet op een lichamelijke manier opgelost hoeven te worden. Erover praten met anderen kan een goede oplossing zijn om het van je af te schudden.

Lichaamsbeweging tegen verveling

Verveling is een van de meest stiekeme triggers van emotioneel eetgedrag. We grijpen soms makkelijk naar een snack als de minuten wat traag voorbijgaan. Daarom komt het erop aan om mogelijke verveling zoveel mogelijk uit te sluiten. In plaats van voor tv te hangen, ga je beter even een stukje wandelen. Of ga je gewoon eens lekker uitleven in het fitnesscenter: dat is niet alleen een goed middel tegen de verveling, maar ook effectief om de stress af te reageren.

Eetlustremmers

Voedingssupplementen die de eetlust afremmen kunnen effectief zijn om vreetbuien tegen te gaan. Eetlustremmers of eetlustonderdrukkers zorgen ervoor dat je sneller een gevoel van verzadiging bereikt waardoor je minder zal eten. Ongecontroleerd eetgedrag, vreetbuien en die onhoudbare drang om iets lekkers naar binnen te schrokken kunnen dankzij dergelijke voedingssupplementen in bedwang gehouden worden. In combinatie met een betere zelfbeheersing en een regelmatiger eetpatroon kunnen eetlustremmers je dus een extra duwtje in de rug geven om vreetbuien te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Afvallen blijft moeilijk, zeker als je ook nog eens te maken hebt met eetbuien. Tijdens een eetbui eet je alles wat los…
Eenmaal slank zijn we gelukkig, toch?Eenmaal slank zijn we gelukkig, toch?Overgewicht begint een wereldwijd probleem te worden. Bij mensen met ernstig overgewicht staat het leven vaak volledig i…
Waarom we eten, functies van het etenWaarom we eten, functies van het etenWaarom moeten we eten? Welk functie heeft het eten? Hoe gebuikt het lichaam energie? Wat gebeurd er met overtollig energ…
Voedsel en emotieVoedsel en emotieIedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van l…
Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Wat is emotionele volwassenheid? Is emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid in ons gedrag en emoties? O…
Bronnen en referenties
  • http://www.leontien.nl/artikel/922/leontiennl/fit_en_bewegen/stop_met_emotie-eten.aspx (geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuien"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-04-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Eetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!