InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Cholesterol! Welk voedsel bevat veel ongezonde cholesterol?

Cholesterol! Welk voedsel bevat veel ongezonde cholesterol?

Cholesterol! Welk voedsel bevat veel ongezonde cholesterol? Welk voedsel bevat veel cholesterol? Het is een vraag die veel mensen zichzelf stellen. Cholesterol is een natuurlijke substantie die voorkomt in veel voedingsbronnen waaronder vlees en kaas. Voedsel met teveel cholesterol eten kan blijvende schade berokkenen aan het menselijke lichaam door verschillende gezondheidsproblemen te veroorzaken en zelfs een hartaanval. In dit artikel bekijken we de belangrijkste bronnen van ongezonde cholesterol. Met andere woorden... het voedsel dat een cholesterol gevoelig persoon kan missen! In dit artikel:

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een stof die aanwezig is in dierlijke vetten, anderzijds maakt ons lichaam de stof ook zelf aan. Het menselijke lichaam heeft cholesterol dan ook nodig. Zo wordt de stof gebruikt om onder andere gal, hormonen en diverse cellen aan te maken. De stof is dus een essentiële bouwsteen van ons lichaam, maar zoals bij zovele stoffen het geval is; overdaad schaadt. Cholesterol komt ons lichaam binnen in kleine deeltje die elk omgeven zijn door een laagje eiwit.

Welke soorten cholesterol bestaan er?

Er bestaan twee verschillende deeltjes cholesterol; de LDL en de HDL. De LDL is de cholesterol die we allerminst nodig hebben doordat hij zich een weg baant doorheen het hele lichaam en zich vastklampt aan de verschillende bloedvaten. Doordat de deeltjes zich vastklampen verstoppen de bloedvaten waardoor we verschillende aandoeningen zoals een hartstilstand kunnen oplopen.

De HDL deeltjes zijn echter niet schadelijk. Dit soort cholesterol stelt alles in het werk om de overtollige slechte cholesterol deeltjes op te nemen. Eens de HDL deeltjes de slechte cholesterol opgenomen hebben worden deze naar de lever gebracht die de afvalstoffen verwerkt. Met andere woorden; HDL is de cholesterol die ons lichaam echt nodig heeft.

Lijst met voedsel rijk aan slechte cholesterol

Zuivelproducten
Volle zuivelproducten zijn rijk aan LDL cholesterol in de vorm van verzadigde vetzuren. Vettige zuivelproducten zijn één van de belangrijkste bronnen van deze slechte soort cholesterol. Vooral eigeel is bijzonder rijk aan ongezonde LDL stoffen. Eén enkel eigeel kan zo'n 215 milligram cholesterol bevatten. Wie dit soort stoffen wil vermijden kan dus best voortaan geen eigeel meer eten. Daarnaast zijn er ook andere zuivelproducten die beter kunnen vermijden:
  • Melk
  • Mayonaise
  • Roomboter
  • Roomijs
  • Advocaat
  • Room
  • Kaas
  • Slagroom
  • Yoghurt

Rood vlees
LDL cholesterol kan ook gevonden worden in verschillende soorten vettig vlees. Studies hebben aangetoond dat één lamskotelet zo'n 72 gram LDL stoffen kan bevatten. Daarnaast is ook orgaanvlees bijzonder rijk aan deze slechte stoffen. Een kleine 100 gram lever kan bijvoorbeeld zo'n 350 milligram slechte cholesterol bevatten. Kies liever voor mager vlees in plaats van deze ongezonde vettige vleessoorten:
  • Lamsvlees
  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Kalfsvlees
  • Orgaanvlees van diverse diersoorten
  • Sommige soorten vis

Verwerkt voedsel
Verwerkt voedsel is meestal rijk aan verzadigde vetzuren en dus ook LDL cholesterol. Dat kan slaan op vlees of vis, maar ook diverse andere verwerkte voedingsmiddelen kunnen rijk zijn aan ongezonde LDL deeltjes. Dit zijn onder andere:
  • Alle soorten worst
  • Frituurvlees
  • Ontbijtgranen
  • Energierepen
  • Kant en klare maaltijden
  • Ingeblikt voedsel

Voedsel met dierlijk vet
Voedsel dat rijk is aan dierlijk vet of vet dat stolt op kamertemperatuur is eveneens rijk aan LDL cholesterol. Dit soort voedingsmiddelen zijn rijk aan transvetten, deze verhogen niet enkel ons LDL gehalte, ze verlagen ook het gezonde HDL gehalte. Ze zijn dus dubbel schadelijk voor onze gezondheid. Dit zijn onder andere:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Eieren zijn dierlijke producten die goed passen in een gezond dagmenu. Ondanks dat het eten van eieren bijdraagt aan een…
Zijn vetten slecht?Zijn vetten slecht?Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel…
Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Ch…
Bronnen en referenties
  • http://www.livestrong.com/article/29357-foods-containing-ldl-cholesterol/

Reageer op het artikel "Cholesterol! Welk voedsel bevat veel ongezonde cholesterol?"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 01-03-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!