InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 1500 kcal dieet

1500 kcal dieet

1500 kcal dieet 1500 kilocalorieën of calorieën per dag is een dieet dat effectief is mits men de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en goede vetten weet te vinden. Daarnaast is beweging in de vorm van sport of andere extra beweging ook belangrijk. Een dieet moet niet doorslaan naar de verkeerde kant: minder dan 1500 kcal kan uiteindelijk gewichtstoename veroorzaken.

Op dieet

Dieet is een voedingswijze om een bepaald doel te bereiken. Dit kan medisch van aard zijn, maar meestal wordt een dieet gevolgd om gewicht te verliezen. Gewicht verliezen is soms nodig bij overgewicht. Mensen met overgewicht halen al heel veel winst wanneer ze 10 procent van hun gewicht zouden afvallen. Hierdoor gaat het met de gezondheid een stuk beter. Overgewicht is met name slecht voor hart en bloedvaten maar kan ook andere ziekten veroorzaken zoals diabetes en kanker. Ruim de helft van alle Nederlanders heeft te maken met overgewicht. Soms is het BMI gezond maar is er sprake van een te hoge buikomvang, wat ook gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Beiden gevallen is een goede reden om een dieet te volgen.

Kilocalorieën tellen

Er zijn zeer veel soorten diëten. Het ene dieet is het ander niet en ieder dieet heeft zijn voor-en nadelen. Ook werkt niet ieder dieet bij mensen hetzelfde. Het brooddieet bijvoorbeeld kan voor de ene persoon perfect werken terwijl het voor de ander totaal niet werkt. Het probleem bij veel diëten is dat het te eenzijdig is, waardoor er belangrijke voedingsstoffen gemist worden. Een andere manier van diëten is kilocalorieën tellen, vaak afgekort tot calorieën. Calorieën zijn de hoeveelheid energie waaruit voeding of drank bestaat. Energie kan in de vorm van koolhydraten, eiwitten of vetten in voeding aanwezig zijn. Vaak een combinatie van deze drie of twee hiervan.
  • Koolhydraten leveren 4 kcal per gram
  • Eiwitten leveren 4 kcal per gram
  • Vetten leveren 8 kcal per gram
Hoewel vet meer calorieën levert en het verleidelijk is om vetarm te gaan eten, mag vet niet weggelaten worden uit voeding. Een goede balans tussen bovenstaande drie is dagelijks 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vet te nuttigen. Neem met name onverzadigd vet en langzame koolhydraten. Vermijd suiker en vet uit snacks, gebak, koek en snoep.

1500 kilocalorieën

Een dieet met zeer weinig kcal wordt ook wel een crashdieet genoemd. Je valt er eerst snel van af maar zal op den duur aan gaan komen, met zelfs extra gewicht als gevolg. Dit komt omdat het lichaam door het crashdieet leert om zeer zuinig om te gaan met energie. Het verbruikt steeds minder energie en zal elke binnengekomen calorie opslaan als reserve in de vorm van vet. Bij veel mensen is dit ook wel bekend als het jojo-effect. Raak niet in deze valkuil en neem de minimale hoeveelheid dagelijkse kcal in! Er wordt vaak geadviseerd om minimaal 1200 calorieën per dag in te nemen, maar zelfs dat is wel erg weinig. Voor een korte periode kan dit, maar op den duur komt het lichaam energie tekort. Het lichaam heeft een minimale hoeveelheid dagelijkse energie nodig om alle lichaamsfuncties te laten werken. Een tekort aan energie wordt verkregen door onder andere afbraak van spierweefsel. Dit is jammer, want spierweefsel zorgt juist voor extra vetverbranding. Een mens heeft een gezonde minimale behoefte van 1500 kcal per dag nodig. Een en ander is mede afhankelijk van de lengte en leeftijd, maar 1500 kcal per dag is toch het meest gezonde en gemiddelde advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/Stijl/achtergrond/2012/7/Waarom-sporten-niet-altijd-helpt-bij-afvallen-ELSEVIER345402W/
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "1500 kcal dieet"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!