InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 1200 kcal/5024 kj per dag, dieet

1200 kcal/5024 kj per dag, dieet

1200 kcal/5024 kj per dag, dieet Een dieet van 1200 kcal of 5024 KJ per dag klinkt weinig, maar toch maken sommige mensen het nog extremer door zelfs maar 1000 kcal of 4186 KJ per dag te eten. Voor een gezonde manier van afvallen wordt aangeraden om minimaal aan die 1200 kcal per dag te zitten. Maar is dit wel zo gezond als beweerd wordt? Want wat gebeurt er binnen in ons lichaam wanneer we weinig energie tot ons nemen.

Wat zijn kilocalorieën of calorieën?

Kilocalorieën worden ook wel afgekort tot kcal. Kcal staan voor de hoeveelheid energie die in voeding of drank zit. Energie heeft het lichaam nodig om zijn functies te kunnen vervullen. De energie kan in drie verschillende vormen via de voeding binnen komen: vetten, eiwitten en koolhydraten.
  • Eiwitten/proteïnen leveren 4 kcal energie per gram eiwit. Ze leveren ook bouwstenen in de vorm van aminozuren.
  • Koolhydraten bestaan uit zetmeel en suikers. Ze leveren 4 kcal per gram. Koolhydraten worden gebruikt als eerste energiebron.
  • Vetten leveren 9 kcal per gram vet. Vetten zijn nodig voor transport van bepaalde vitaminen.

Een goed uitgebalanceerd dieet bestaat voor 50 procent uit koolhydraten, 30 procent eiwitten en 20 procent vetten, waarvan voornamelijk de onverzadigde vetten van belang zijn. Mensen die veel krachttraining of zwaar werk verrichten hebben soms meer behoefte aan eiwitten.

Kilocalorieën worden soms ook wel eens vertaald of afgekort tot calorieën. Dit is in feite onjuist maar wel algemeen geaccepteerd als uitspraak. 1 kilocalorie bestaat uit 1000 calorieën. Een mens heeft gemiddeld 2000 tot 2500 kilocalorieën per dag nodig. Wanneer er wordt gesproken over 2000 tot 2500 calorieën, bedoelen we hier eigenlijk ook kilocalorieën mee.

Kilojoule of joule

De joule wordt steeds meer vervangen voor de oudere term calorie. De joule is de eenheid voor energie die bijna overal ter wereld wordt gebruikt. 1 kilocalorie = 4,1868 kilojoule. Op verpakkingen van voedingsmiddelen worden vaak beiden aangeduid. Het lijkt erop dat de kilocalorieën uiteindelijk helemaal plaats gaan maken voor de kilojoule.

Dieet: 1200 kcal/ 5024 kJ per dag

Mensen die af willen vallen, zullen minder energie tot zich moeten nemen dan dat er verbruikt wordt. Het is de bedoeling dat het lichaam het opgeslagen lichaamsvet, dat reserve-energie dient, gaat gebruiken. Het lichaam is hier goed tot in staat: wanneer het geen energie uit koolhydraten kan halen zal het vet omzetten in glucose. Het omzetten van vet naar energiebron is een zeer ingewikkeld proces, daarom zal het lichaam altijd eerst de koolhydraten aanspreken. Het afbreken van vet wordt ook wel ketogenese genoemd. Wanneer er veel vet wordt afgebroken, zal de adem van die persoon naar aceton ruiken. Ketogenese treedt alleen op bij langdurige lichamelijk inspanning waarbij er te weinig koolhydratenvoorraad is, of bij een dieet. Door weinig energie tot zich te nemen, zal de vetverbranding gestimuleerd worden met als uiteindelijk resultaat gewichtsverlies.

1200 kilocalorieën of 5024 kilojoule per dag is een hoeveelheid die vaak geadviseerd wordt om af te vallen. Het is een wat uitgebreidere versie van het 1000 kcal-dieet, oftewel het 40-puntendieet. Veel mensen beginnen enthousiast aan een dieet van 1200 kilocalorieën en houden dit soms ook redelijk lang vol. Maar helaas vallen velen daarna weer terug in hun oude patroon. De vraag is: hoe kan dit?

Grondstofwisseling

Het lichaam heeft een minimale hoeveelheid energie per dag nodig om normaal te functioneren. Het gaat hier om de werking van organen zonder dat het lichaam inspanning hoeft te verrichten. Iemand die in een warme kamer de hele dag zou liggen, zonder lichamelijke en geestelijke inspanning, verbruikt 1,23 kcal per kilo vetvrije massa per uur. Iemand van 80 kilo met 20 procent vet heeft een grondstofwisseling van 1889 kcal per dag. Iemand van 55 kilo met een vetpercentage van 18 procent heeft een grondstofwisseling van 1266 kcal per dag. Hoe lager iemands vetpercentage, hoe hoger de grondstofwisseling is:
  • 55 kilo, 18 procent vet: 1266 kcal/ 5300 KJ per dag

Iemand die naar verhouding meer overgewicht (en dus meer vet) heeft, kan dus met een lager aantal kilocalorieën/kilojoules per dag dan iemand die weinig hoeft af te vallen.

Is 1200 kcal/ 5024 KJ wel gezond?

Om eerlijk te zijn: nee. 1200 kcal of 5024 KJ per dag is veel te weinig. Wanneer een lichtgewicht iemand van 55 kilo al minimaal 1266 kcal/ 5300 KJ per dag nodig heeft voor de grondstofwisseling, dan kan men bedenken dat 1200 kcal/ 5024 KJ per dag veel te weinig is. Men moet erop bedacht zijn dat de grondstofwisseling het minimale is, maar dat iedere beweging meer energie vraagt van het lichaam. Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol. Kijk maar eens wat activiteiten extra verbranden, bovenop de grondstofwisseling:
  • Afwassen 80 kcal/ 334 KJ
  • Stofzuigen (half uur) 105 kcal/ 439 KJ
  • Boodschappen doen 95 kcal/ 397 KJ
  • Half uur tuinieren 200 kcal/ 837 KJ

Wanneer het lichaam veel ter weinig energie binnen krijgt, gaat het twee dingen doen:
Ten eerste zal er een signaal door het lichaam heen gaan: 'er is voedselnood!' Als reactie hierop gaat het lichaam in de spaarstand. De spaarstand is een zeer zuinige energiestand. Het lichaam gaat heel zuinig om met de aanwezige energie en zal alleen het hoognodige gaan verbruiken. Alles wat via de voeding binnen komt wordt zo snel mogelijk opgeslagen in de vorm van vet. Dit om ervoor te zorgen dat het lichaam kan overleven wanneer er weer een volgende voedselnood aankomt. Het resultaat is na enkele weken duidelijk: het lichaam valt niet meer af maar komt juist bij wanneer het iets meer voeding binnen krijgt. Het gevreesde jojo-effect.

Ten tweede gaat het lichaam bij te weinig energie niet alleen vet afbreken, maar ook spieren. Spieren verbruiken namelijk energie, meer dan vet. Het lichaam doet de energievreters dan ook als eerste de deur uit: het breekt de spieren af. Dat is jammer, want hoewel spieren meer wegen dan vet, verbruikt het ook meer energie. Wanneer de spieren voldoende zijn afgebroken gaat het lichaam over op de afbraak van andere organen. Mensen die lange tijd streng diëten zullen een verminderde weerstand krijgen, een zwakker hart, de menstruatie blijft uit en er ontstaat algehele zwakte.

Wie toch perse op een dieet van 1200 kcal/ 5024 KJ wil leven, moet hier het maximale uithalen door ter kiezen voor gezonde voeding die bouwstenen, vitaminen en mineralen leveren. Daarnaast is vet onmisbaar voor het transport van bepaalde vitaminen. Zonder vet hebben de vitaminen geen functie voor het lichaam.

1500 kcal/ 6280 KJ per dag is beter

Kies voor een gezond dieet waarbij het lichaam vooral niet in de spaarstand gaat. 1500 kilocalorieën of 6280 kilojoule per dag geeft het lichaam voldoende energie om de dagelijkse functies te vervullen. Het lichaam zal veel minder snel de spaarstand ingaan. Afvallen doe je bewust: 500 gram per week is voldoende. Voor mensen met veel overgewicht mag een kilo per week afvallen ook. Meer dan 1 kilo per week afvallen is alleen weggelegd voor mensen met zeer ernstige obesitas. Zij staan onder toezicht van een voedingsdeskundige en een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Makkelijk calorieen verbrandenCalorieën verbranden moeilijk? Helemaal niet! Wist je dat je met gewone dagelijkse activiteiten al heel veel calorieën v…
Welke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentWelke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentIedereen die wel eens op dieet is geweest kent het probleem: de verjaardagsvisite. Je bent nog geen 5 minuten binnen of…
5 kilo in vier weken afslanken!5 kilo in vier weken afslanken!Misschien zijn er sinds de feestdagen enkele kilo's bijgekomen, en zou u die nu graag weer kwijt willen. U zou natuurlij…
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Voedsel, sporten en afvallenVoedsel, sporten en afvallenDe duidelijke samenhang tussen eten, sporten en op gewicht blijven. Door gezond eten en regelmatige beweging voel je je…
Bronnen en referenties
  • Overgewichtinfo.nl/content/overgewicht/caloriewijzer
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilojoule
  • http://www.unitconversion.org/energy/kilocalories-it-to-kilojoules-conversion.html

Reageer op het artikel "1200 kcal/5024 kj per dag, dieet"

Reacties

Laar, 30-08-2016 00:07 #5
Ik ben aan het lijnen en krijg 700 kcal binnen per dag, dit is niet de bedoeling want ik eet nog gewoon zoals ik altijd eet maar dan jog ik meestal nog en vervang ik het snoepgoed met fruit, hopelijk werkt dit nog en zal dit niet meer ellende mee brengen!

Ovi, 23-01-2015 20:29 #4
Beste Lily,

Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen. Niet echt op goede manier maar zo ben ik ook begonnen, snap het helemaal!
Ik heb een spierziekte waardoor ik niet echt goed kan bewegen maar ben toch inmiddels 15 Kilo afgevallen gewoon door minder te eten. Ik at zo 1000/1100 kcal per dag zonder honger te hebben. Jammer dat je een slecht zelfbeeld hebt.

Mijn etenspatroon bestond uit drie keer per dag eten:
Ontbijt: twee sneetjes brood met bijvoorbeeld kipfilet met tuinkruiden zo ongeveer 200 kcal bij elkaar.
Lunch: Fruit wat rond 100 kcal bij elkaar was of zelfde als ontbijt 200 kcal
Diner: Gemiddeld in week 600/700 calorieen meer groente dan vlees en 1 opscheplepel aardappels/rijst.

Mijn tip aan jouw is dan ook dat je niet te weinig aan calorieen binnen moet krijgen omdat als je dan stopt met lijnen en weer boven de 1500 calorieen eet dat je dan weer snel bij zult komen, sneller dan dat je ze afvallen bent. Ik zorgde gewoon dat ik 1100 per dag binnen kreeg ook als ik na de avond rond de 900 ofzo zat.

Lily, 24-12-2014 13:53 #3
Ik ben veel te zwaar dus ik ben aan het lijnen en ik eet al 2 maanden lang Zo, ik probeer onder de 1000 kcal te zitten, het liefst 800 kcal, maar soms als ik veel te veel eet kom ik uit op 1200 kcal maar ik wil hem het liefst op 1000 houden, mijn ouders zeuren dat ik te weinig eet terwijl dat niet is, ontbijt 1 boterham net beleg, lunch een boterham met beleg. Avondeten 50/100 gram eten tussendoor : water snoepje/ koekje
En ik doe het dus 2 maanden al en ben 9 kilo afgevallen en ik noet nog 10 kilo lager komen, sporten doe ik soms, want ik heb de laatste tijd veel last van blessures aangezien me gewicht te hoog is, btw ik ben 13 jaar en veel te zwaar

Sandra, 19-12-2014 10:17 #2
Hoi Lili,

Het is verstandig om vooral gezonde producten te kiezen. Je kunt wel kiezen om bijna niks te eten, maar de producten die je dan kiest werken weer tegen. Wit brood, chips, cola. Kijk eens op de site van Voedingscentrum. Je lichaam heeft voeding nodig. Zoals in dit artikel staat, bij te weinig calorieën verbrand je jouw spieren. Als je de gehele dag, kleine porties eet, blijft je lichaam aan de gang. Drink water, 1,5 tot 2 liter per dag. Beweeg lekker. Maak het niet te extreem voor jezelf, je bent 13 jaar. Jouw lichaam is aan het veranderen en heeft de energie ook nodig.
Succes!

Groetjes
Sandra

Lili, 06-12-2014 23:40 #1
Ik ben heel erg te zwaar en me bmi is 28, eerst was hij 30, ik ben al van jongs af aan bij dietisten geweest maar het helpt niet, dus ik ben minder gaan eten (echt minder ) en ben nu 8 kilo afgevallen, nog 12 kilo en dan weeg ik goed (haalbaar)
ik ben 13 jaar, weeg nu 72 begon op 80 en ben 1.60 lang. ik at vroeger gwn 2000 kcal, en daarom ben ik ook zo zwaar, ik ben het flink gaan verminderen, en nu eet ik onder de 1500, meestal 1000 en op een dag dat ik weinig eet, eet ik 500 tot 600 kcal per dag, ik ben bezig met het bijhouden van kcal teller sites, ik heb een negatief zelfbeeld en ik braak niet en ook geen pillen ofzo, ik eet weinig en sport 40 min per dag.
ik heb moeite met gezond kiezen aangezien mijn ouders wel van lekkere dingen houden, als ik weinin eet zoals vandaag heb ik alleen honnger(erge) in de nacht en een beetje honger in de ochtend, alleen ik eet voor mij gevoel best veel
wat ik vandaag heb gegeten is :

ontbijt: 2sneen brood (wit met boter
lunch : 3 puntpaprikas
diner: witte bonen in tomatensaus met rijst, alle bij 1 opscheplepl
tussendoor: klein beetje chips ernaa om mijn kcal toch hoger dan de 500 te hebben, en cola light
ik ben blij als ik weinig eet, omdat ik nu afval, maar ik moet sowieso nog 10 kilo afvallen, iemand extra tips, maakt me niet uit wat, er bestaan geen stomme ideen xxxx lili

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!