InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het 2-dagendieet: de nieuwe rage

Het 2-dagendieet: de nieuwe rage

Het 2-dagendieet: de nieuwe rage Het 2-dagendieet is de nieuwste trend op dieetgebied. Kort samengevat komt het erop neer dat je twee achtereenvolgende dagen per week het dieet volgt en de overige vijf dagen gewoon kunt eten. Onder dit gewone eten dient men dan wel een gezonde, mediterrane manier van eten te verstaan. Het is dus niet twee dagen een dieet volgen en vijf dagen schransen. Als het goed is, heb je daaraan dan ook geen behoefte meer. Meer nog dan om het estethische aspect gaat het bij overgewicht om mogelijke schade aan de gezondheid.

Het geheim van het 2-dagendieet

Het geheim van het 2-dagendieet zit tussen de oren. De meeste mensen houden diëten maar moeilijk vol met als gevolg het jojo-effect. Met het 2-dagendieet wordt afvallen een stuk gemakkelijker, want na iedere 2 dieetdagen mag je weer 5 dagen lang eten wat je wilt. Dat eten wat je wilt heeft natuurlijk de nodige mitsen en maren: er wordt daarbij vanuit gegaan dat je dan voldoende eet, maar niet teveel en dat het accent ligt op gezonde voeding volgens mediterrane richtlijnen. Het volgen van het 2-dagendieet is een stuk gezonder dan één of ander crashdieet volgen, want dan loop je de kans om na het diëten weer snel naar slecht voedsel te grijpen. Belangrijk punt dus van dit dieet is het mentale aspect om niet écht lang te hoeven afzien. Ander belangrijk punt is dat je je eetlust als het ware omschoolt en daardoor je lichaam op cellulair niveau vernieuwt. Studies hebben aangetoond dat mensen die het 2-dagendieet volgden meer gewicht verloren dan mensen die allerlei andere diëten volgden. Ze verloren bijna twee keer zo veel vet, en meer centimeters rond hun taille - en ze waren meer succesvol in het behouden van het gewichtsverlies. Overgewicht, maar vooral de extra centimeters rond de taille zijn een risicofactor voor tal van ziekten zoals diverse vormen van kanker, diabetes, hoge bloeddruk. Dus het dieet is niet alleen goed om je streefgewicht te behalen, maar dient eveneens als katalysator voor de gezondheid en als anti-aging effect. En uiteindelijk heeft dat alles ook met levensvreugde te maken. In 2011 werden vrouwen gemiddeld 82,9 jaar en mannen 79,2 jaar, maar hun beider gezondheid werd slechts tot 63,7 jaar als goed ervaren. En daarbij spelen ziekten in verband met overgewicht vaak een rol.

Het 2-dagendieet, ondertitel: 5 dagen normaal eten, twee dagen op dieet, is ontwikkeld door de befaamde wetenschappers dr. Michelle Harvie en Prof. Tony Howell van de stichting Genesis Breast Cancer Prevention. Het boek verscheem in 2013 bij Kosmos Uitgevers, ISBN: 9789021553764 14,95, ISBN e-book: 9789021554259 9,99. Het 2-dagendieet kookboek zal in oktober 2013 verschijnen.Dr. Michelle Harvie is diëtiste en onderzoeker bij het Genesis Breast Cancer Prevention Centre. Haar onderzoeksresultaten werden veelvuldig gepubliceerd in vakbladen en ze won diverse prijzen. Prof Tony Howell is oncoloog en gespecialiseerd in borstkankerpreventie.

Het boek is overzichtelijk en in heldere taal opgesteld, met veel wetenswaardigheden over het hoe en het waarom van gezonde voedingsmiddelen, vragen en antwoorden, suggesties voor de aanpak van het dieet, aandacht voor bewegen in combinatie met het dieet, handige tabellen en veel recepten.

Wat mag je hebben op elk van de twee dieetdagen van het 2-dagendieet?

  • eiwitrijk voedsel (kip, vis, eieren, mager vlees); 12 porties voor vrouwen, 14 voor mannen
  • vetten (raapzaad, olijfolie, noten of avocado), 5 porties voor vrouwen, 6 voor mannen
  • zuivel, 3 porties
  • fruit, 1 portie
  • groente, 5 porties
  • minstens 2 liter water, thee, kofie of andere suikervrije of caloriearme dranken
In het boek staat exact omschreven wat die porties inhouden. Bijvoorbeeld: 30 gram kip of 1 middelgroot ei geldt als één portie; wat de vetten betreft geldt 1 theelepel pindakaas als een portie of 10 olijven etc.

Voorbeeld van een dieetdag

In het boek is een overzicht opgenomen van vier weken dieet: op maandag en dinsdag het 2-dagendieet en de 5 resterende niet-dieetdagen. Daarna volgen de hoofdstukken Recepten voor de twee dieetdagen en Recepten voor de niet-dieetdagen.
En zo kan een dagje van het 2-dagendieet eruit zien:
  • Ontbijt: gegrilde bacon en pruimtomaten; koffie met melk
  • Lunch: bloemkoolsoep (recept)
  • Middagsnack: part meloen
  • Avondmaal: gevulde makreel met een grote portie gestoomde broccoli (recept)
  • Avondsnack: handje amandelen

Wat mag je hebben op de 5 niet-dieetdagen?

De 5 niet-dieetdagen zijn gebaseerd op een mediterraan dieet: veel groente, volkorenproducten, bonen, vis, peulvruchten, fruit, noten, gezonde oliën. Daarnaast kun je magere zuivelproducten eten. Een kleine hoeveelheid mager rood vlees mag. Zorg dat je vezelrijk eet en voldoende gezonde eiwitten binnenkrijgt. Zoutinname beperken. Veel drinken: minstens 8 glazen vocht per dag. Extraatjes zoals een alcoholisch drankje, chocolade e.d. beperken tot drie keer per week.

Voorbeeld van een niet-dieetdag:
  • Ontbijt: All Bran-cruesli en melk
  • Ochtendsnack: druiven
  • Lunch: romige champignonsoep (recept) met een volkorenbroodje met ham en sla en magere spread; yoghurt
  • Middagsnack: twee mandarijnen
  • Avondmaal: garnalen met bonen, tomaten en tijm (recept), met bruine rijst en gemengde sla
  • Avondsnack: handje ongezouten pinda's

Bewegen

Mensen die een dieet volgen hebben eerder géén zin om te bewegen dan wel. Toch is bewegen essentieel bij het afvallen. Want je valt meer af, houdt calorieverbrandende spiermassa in stand en je lichaam vaart er wel bij. Ook het humeur is erbij gebaat. Om af te vallen is een combinatie van twee typen beweging nodig: cardiovasculaire training (stevig wandelen, fietsen, zwemmen) en weerstandstraining (bijvoorbeeld met gewichten) om je spieren aan het werk te zetten. Daarnaast moet je regelmatig rekoefeningen doen om soepel te blijven. In het boek staan allerlei voorbeelden van oefeningen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alli, de werkingAlli, de werkingMontignac, Sonja bakker, het brooddieet, bloedgroependieet, eat clean, alle diëten zijn al aan ons voorbij gegaan. De ni…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
Slim afvallen is te leren!Slim afvallen is te leren!Slim afvallen is voor iedereen te leren volgens psycholoog Arjan van Dam. Blijvend gewicht verliezen valt te leren. Volg…
Afvallen zonder sportenAfvallen zonder sportenTegenwoordig zijn er veel producten op de markt die claimen je te laten afvallen zonder te hoeven sporten. Ideaal wannee…
Bronnen en referenties
  • Het 2-dagendieet

Reageer op het artikel "Het 2-dagendieet: de nieuwe rage"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 14-07-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Diëten
Medische informatie…
Schrijf mee!