InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallen

Dieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallen

Dieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallen Veel mensen houden zich bezig met hun figuur en gewicht. Vooral veel vrouwen vinden het belangrijk om aan gewichtsbeheersing te doen, maar het liefste willen mensen toch blijven genieten van alles wat lekker is. Voor iedereen die wil afvallen en toch wil genieten van heerlijke chocolade is er goed nieuws. Het dagelijks eten van chocolade blijkt namelijk relatief gezond te zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door de University of California-San Diego, is gebleken dat het eten van chocolade nagenoeg geen invloed hoeft te hebben op het afvalproces. Het dagelijks eten van een klein stukje chocolade zorgt er namelijk voor dat het lichaam minder vet opneemt. Hierdoor wordt het aantal calorieën, dat in chocolade zit, weer gecompenseerd.

Chocolade

Chocolade is een geliefde lekkernij. Chocolade is zelfs een wereldwijde lekkernij. Chocolade wordt gemaakt van cacao. Cacao wordt gewonnen uit cacaobonen. De cacaoboon is de pit van de vrucht van de cacaoboom. Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd er in Zwitserland, met een gemiddelde van 11,4 kg per persoon per jaar, de meeste chocolade gegeten wordt. Een vergelijking met Nederland geeft te zien dat er in Nederland gemiddeld per persoon 6,2 kg chocolade per jaar gegeten wordt. In Zwitserland eet men dus bijna tweekeer zoveel chocolade per persoon per jaar als in Nederland.

Chocolade en afvallen

In de regel wordt gedacht dat chocolade slecht is voor het gewicht. Chocolade en afvallen lijkt in eerste instantie, volgens de meeste mensen, niet samen te gaan. Deze opvatting kan natuurlijk gemakkelijk worden verklaard door het hoge percentage suikers en calorieën dat chocolade bevat. Toch zijn er vele onderzoeksresultaten bekend die aangeven dat het eten van chocolade een positief effect heeft op de hard en bloedvaten. Ook zijn de onderzoeksresultaten bekend van het in 2012 gehouden onderzoek naar de effecten van het eten van chocolade op de Boddy Mass Index (BMI). De wijze van het berekenen van de BMI leest men hier.

Onderzoeksresultaten

Amerikaanse wetenschappers hebben in het magazine Archives of Internal Medicine de onderzoeksresultaten gepubliceerd. In het artikel, in het magazine Archives of Internal Medicine, is over dit onderzoek te lezen dat het eten van chocolade een positieve werking heeft op het gewicht. De resultaten van het onderzoek geven volgens de onderzoekers aan dat het eten van chocolade een positieve werking heeft op het behouden van een gezonde BMI.

Aantal deelnemers

Tijdens de onderzoeksperiode namen 1.000 volwassen deel aan het onderzoek. De testpersonen waren voor het onderzoek onderverdeeld in twee groepen. De deelnemers van de ene groep aten tijdens het onderzoek geen chocolade, de deelnemers van de andere groep mochten zelf beslissen hoeveel chocolade zij consumeerden. Na afloop van het onderzoek bleek dat de groep, waarin wel chocolade gegeten werd, gemiddeld gezien een lagere BMI had. Juist de mensen die veel chocolade aten, bleken dus een relatief lage BMI te hebben.

Vetopname

De lage BMI in de onderzoeksresultaten zou volgens de onderzoekers eenvoudig te verklaren zijn. De wetenschappers gaan er, op basis van de onderzoeksresultaten, vanuit dat het menselijk lichaam minder vet opneemt. Dit was de conclusie van de onderzoekers wanneer men dagelijks chocolade eet. Ook de hoeveelheid chocolade, die een mens die aan gewichtsbeheersing wil doen kan eten, is vastgesteld. Als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hanteren de onderzoekers dat mensen zonder gevolgen gerust 6 gram chocolade, dit komt ongeveer overeen met 1 blokje chocolade, kan eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kranten.com
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Dieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 31-07-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!