InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?

Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?

Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel? Gaat een dieet en aardappelen wel samen? Zijn aardappelen ongezond of zijn aardappelen een supervoedsel? Diverse dieetgoeroes beweren dat aardappelen dikmakers zijn. Dikmakers vanwege het grote gehalte aan koolhydraten dat in een aardappel zit. In diverse koolhydraatarme diëten wordt het eten van aardappelen dan ook sterk afgeraden. Aardappelen bevatten echter ook veel gezonde voedingswaarden. Zo bevatten aardappelen diverse anti-oxidanten, ijzer, kalium, vitamine B1 en B6. Door deze vitaminen is het eten van aardappelen volgens sommige wetenschappers gezond. Het eten van aardappelen kan ook een bijdrage leveren aan het voorkomen van kanker, hart- en vaatziekten en het eten van aardappelen stimuleert ook een goede darmwerking. Mede door deze werkingen zijn er diverse wetenschappers die verklaren dat de aardappel als supervoedsel betiteld mag worden.

Geschiedenis van de aardappel

De oorsprong van de aardappel, die in het Latijns Solanum Tuberosum wordt genoemd, is voor het eerst ontdekt in Zuid Amerika. De aardappel werd in Zuid Amerika in 1536 ontdekt door de Spanjaarden. De Spaanse ontdekkingsreizigers, die de aardappelen vonden, spraken in die tijd over meelachtige wortels die goed van smaak waren. De eerste aardappelen in Nederland werden tijdens de Tachtigjarige Oorlog in de Leidse Hortus geplant. Toch duurde het nog tot 1727 voordat de aardappel in Nederland erkend werd als eetbare groente. Maar sindsdien is de aardappel ongekend populair en eten we de aardappel onder anderen:
  • gepureerd;
  • gebakken;
  • gekookt;
  • gefrituurd.

Aardappelen eten tijdens het volgen van een dieet

Over het eten van aardappelen bestaan vele taboes. Deze taboes zijn ontstaan doordat meerdere dieetgoeroes de aardappelen uit hun dieet verbannen hebben. Het gaat hierom de koolhydraatarme diëten, zoals onder anderen het Dukan dieet of het dieet van Dr. Frank. In deze koolhydraat arme diëten wordt het afgeraden om aardappelen te eten, omdat de aardappel een bron van zetmeel is. Zetmeel bestaat uit vele complexe koolhydraten. De koolhydraten worden door velen als dikmaker gezien. De vraag is echter of een aardappel van zich zelf wel tot de zogenaamde dikmakers behoort.

Wetenschappelijk onderzoek

Wanneer men er voor kiest om een aardappel te koken, dan bevat 100 gram aardappelen, maar liefst 82 kcal en helemaal geen vet. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het eten van aardappelen helpt om de cholesterol te verlagen en dat het aankomen door het eten van aardappelen nagenoeg te verwaarlozen is. Hieruit blijkt dus dat het onnodig is om aardappelen uit het dagelijkse menu te verbannen. Door het verbannen van aardappelen uit het menu, loopt men essentiële voedingsstoffen mis. Hierbij kan gedacht worden aan een belangrijke voedingsstof vitamine C.

Vitamine C

Vitamine C kan het menselijk lichaam niet zelf aanmaken. De aardappel slaat een deel van de aangemaakte stoffen op voor later gebruik. Naast vitamine C bevat de aardappel carotenoïden. Vitamine C en carotenoïden zijn zogenaamde anti-oxidanten. De anti-oxidanten kunnen de vrije radicalen, die in het menselijk lichaam woekeren, onschadelijk maken. Door het onschadelijk maken van de vrije radicalen wordt de kans op hart- en vaatziekten en de diverse vormen van kanker behoorlijk verkleind.

Hoe kan men een aardappel zo gezond mogelijk eten?

Wanneer een persoon optimaal wil genieten van gezonde voedingswaarden van aardappelen, dan moet deze persoon bewuste keuzes maken. Het gaat hier zowel om de keuze van het aardappelras, als om de bereidingswijze van de aardappel. Afhankelijk van het aardappelras, komen anti-oxidanten van nature in hogere mate in een aardappel voor. Terwijl de concentraties in andere rassen laag kan zijn. Aardappelen die veel anti-oxidanten bevatten, hebben in de meeste gevallen een geelachtige vleeskleur. Daarnaast kan men het beste kiezen voor biologische aardappelen. Biologische aardappelen bevatten volgens onderzoekers de minste gifstoffen.

Bereiding

Om de gezonde voedingstoffen van aardappelen zoveel mogelijk voor de consumptie te beschermen, is het verstandig om de (biologische) aardappelen in de schil te koken of te stomen. Daarnaast kan men het best zo weinig mogelijk olie of andere vetstoffen toevoegen. Hiermee wordt het frituren of bakken van een aardappel door wetenschappers dus heel erg sterk afgeraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is de zoete aardappel gezond?Is de zoete aardappel gezond?Hoe gezond is de zoete aardappel eigenlijk? Er zitten aardig wat vitaminen in, maar wat doen deze vitaminen nou eigenlij…
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
Zijn aardappelen gezond of ongezond?Zijn aardappelen gezond of ongezond?Aardappelen maken een onmisbaar deel uit van onze voedselconsumptie. Niet alleen gekookte aardappels worden veelvuldig g…
De zoete aardappel, een heerlijke groenteDe zoete aardappel, een heerlijke groenteDe zoete aardappel is een heerlijk product uit de tropen. Het voordeel aan de zoete aardappel is dat hij het hele jaar d…
Aardappel schillen of juist niet: wat is gezonder?Aardappel schillen of juist niet: wat is gezonder?De aardappel wordt nogal altijd erg veel gegeten in Nederland. Maar er gaan wel eens tegenstrijdige geluiden op, over of…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.voedingswaardetabel.nl
  • www.gezondheisblog.be

Reageer op het artikel "Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 05-08-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!