InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?

Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?

Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond? Over de hele wereld wordt er thee gedronken. Dat thee ook een zeer goede drank is voor gewichstbeheersing is niet bij iedereen bekend. Groene thee lijkt het wondermiddel te zijn tegen overgewicht. Studies hebben aangetoond dat groene thee een zeer positieve werking heeft om af te vallen. Omdat veel mensen thee drinken hoeft men er feitelijk geen extra moeite voor te doen. Daarnaast stimuleert het drinken van groene thee het afvalproces dubbel en dwars. Vooral wanneer men groene thee drinkt ter ondersteuning van een dieet. Velen vragen zich dan ook af waarom groene thee gezonder is dan zwarte thee en vragen zich ook af hoeveel groene thee men per dag moet drinken om succesvol af te kunnen vallen?

Dieet en groene thee

De groene thee is een theesoort dat afkomstig is van de bladeren van de Camellia sinensis. De Camellia sinensis is een plant die van oorsprong voorkomt in Zuidoost-Azië. Van de Camellia sinensis plant wordt gemaakt:
  • groene thee;
  • witte thee;
  • oolong;
  • zwarte thee.
Het verschil tussen deze theesoorten zit in het verschil van de verwerking van de theebladeren. Bij groene thee blijven de theebladeren zoveel mogelijk in tact. De versgeplukte blaadjes van de Camellia sinensis worden voor het maken van groene thee alleen licht gestoomd. Voor het maken van de zwarte thee worden de blaadjes geroosterd en oxideren dus volledig. Dit oxidatieproces wordt veelal fermiteren genoemd.

Populair

Lange tijd was het drinken van groene thee vooral populair in China en Japan. De traditionele Chinese geneeskunst gebruikte het drinken van groene thee dan ook al eeuwen voor het genezen van:
  • Hoofdpijn
  • Lichaamspijnen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Depressie
  • Ontgiften

Geneeskrachtige werking

In de 21e eeuw krijgt de groene thee echter ook steeds meer naamsbekendheid in de Westerse landen. Ook in Nederland en België wordt steeds meer groene thee gedronken. Dit komt hoofdzakelijk doordat er steeds meer onderzoeken gedaan worden naar de werking van groene thee. Deze onderzoeken bevestigen dat groene thee een zeer geneeskrachtige werking heeft.

Dieet en afvallen

Onderzoeken naar de gezondheidswerking van groene thee hebben onder anderen uitgewezen dat groene thee veel goede en gezonde stoffen bevat. Zo bevat groene thee onder andere anti-oxidanten en fenolen. Zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Maastricht, dat men sneller af kan vallen wanneer men regelmatig groene thee drinkt. Door het drinken van groene thee wordt volgens de onderzoekers de spijsvertering verbeterd. Dit heeft als gevolg dat het menselijk lichaam eerder over gaat tot vetverbranding. Wanneer men iedere dag een paar glazen groene thee zou drinken, zou een persoon in drie maanden gemiddeld anderhalve kilo lichaamsgewicht kunnen verliezen. De onderzoekers zijn bij dit onderzoek er wel vanuit gegaan, dat men naast het drinken van groene thee geen dieet volgt of extra lichaamsbeweging krijgt. Naast het afvallen zou het drinken van groene thee ook een preventieve werking hebben. Wanneer men eenmaal is afgevallen, dan komen de kilo’s bij het drinken van groene thee er minder snel weer aan.

Hoeveel glazen groene thee moet men drinken om af te vallen?

De aanbevolen hoeveelheid groene thee per dag is twee tot drie glazen. Groene thee is een prima dorstlesser. Groene theedrinkers mogen overigens naar eigen persoonlijke behoefte thee drinken. Dus mag men iedere dag gerust meer glazen thee drinken dan de aanbevolen hoeveelheid. Het drinken van meer groene thee, dan twee of drie glazen per dag, zal echter geen resultaten hebben op het afvalproces.

Positieve eigenschappen

Naast het afvallen zijn er diverse wetenschappelijke onderzoeken die hebben aangetoond dat het drinken van groene thee nog veel meer positieve eigenschappen heeft voor de menselijke gezondheid. Zo zou het drinken van groene thee de mensen ook helpen en beschermen tegen onder andere:
  • Alzheimer,
  • Oogaandoeningen,
  • Ziekte van Parkinson,
  • Hart en vaatziekten.

Wetenschappelijke studie

Daarnaast zijn er nog verschillende andere wetenschappelijke studies. Zo is er bijvoorbeeld een onderzoek gaande naar de geneeskrachtige werking van groene thee op kanker.

Waarom is groene thee gezonder dan zwarte thee?

Ondanks dat groene en zwarte thee geproduceerd worden van bladeren van dezelfde plant, heeft groene thee een veel gezondere werking dan de zwarte thee. De gezondere werking van de groene thee komt doordat tijdens het produceren van zwarte thee de theebladeren veel meer worden bewerkt. Daarnaast gaan er bij het produceren van zwarte thee veel polyfenolen verloren. Polyfenolen zijn plantaardige stoffen met sterke antioxidant, antikanker en antivirale eigenschappen. De aanwezigheid van deze stoffen in de groene thee zorgen er dus hoofdzakelijk voor dat het drinken van groene thee zoveel meer positieve effecten op de gezondheid heeft dan de zwarte thee.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met groene theeEr wordt vaak gezegd dat je kunt afvallen met groene thee. Het zou een positieve werking op je stofwisseling hebben. Klo…
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zo’n wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wax115, Rgbstock
  • www.ad.nl
  • www.wikiipedia.org

Reageer op het artikel "Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 14-02-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!