InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en uien, uien zorgen voor minder vetcellen

Dieet en uien, uien zorgen voor minder vetcellen

Dieet en uien, uien zorgen voor minder vetcellen In Nederland worden veel groenten gegeten. Wanneer men echter gevraagd wordt om eens een populaire groentesoort op te noemen, dan zullen velen niet gelijk denken aan uien. Toch behoren uien tot de populairste groentesoorten ter wereld. Uien zijn niet alleen populair vanwege hun smaak, maar vooral ook om hun geneeskrachtige werking. Zo stimuleert het eten van uien het afvallen. Ook hebben diverse wetenschappelijke studies aangetoond, dat het eten van uien preventief zou kunnen werken bij de lichamelijke strijd tegen kanker.

Uien (Latijnse naam: Allium cepa.)

In Nederland worden beroepsmatig en voor de hobby groenten verbouwd. Zo worden er jaarlijks in Nederland ongeveer 20.000 ha aan uien geteeld. Deze enorme hoeveelheid geeft de inmense populariteit van de ui aan. De ui is niet alleen in Nederland zeer populair, maar wordt bijna overal in de hele wereld geconsumeerd. Mede daardoor is de ui ook één van de meest geteelde en geconsumeerde groentesoorten ter wereld. De naam ui wordt meestal gebruikt voor de plant met de Latijnse naam Allium cepa. De Allium cepa plant behoort tot de zogenaamde lookfamilie (Alliaceae). De Alliaceae is een familie van kruidachtige, overblijvende planten. Tot deze familie behoren ruim 800 verschillende soorten, waaronder:
  • Sjalot
  • Prei
  • Bieslook
  • Daslook
Met de naam ui wordt deze plant in sommige delen van Nederland ook wel Ajuin of Siepel genoemd.

Geschiedenis

Uit oude geschriften is vastgesteld, dat de oorsprong van de ui dateert uit 3.000 jaar voor Christus. De ui werd in eerste instantie vooral verbouwd in het Midden Oosten. Vooral in de streek van Iran tot West-Pakistan en het aangrenzende zuidelijk Rusland waren bekende streken waar uien werden verbouwd
Vrij gauw daarna werd de ui ook verbouwd in China en het oude India. Vanuit het oude India werd de ui naar delen van Europa (waaronder Griekenland) en Egypte vervoerd. In Egypte werden uiafbeeldingen veelvuldig gebruikt als wanddecoratie. Niet alleen als wanddecoratie, maar ook in hiërogliefen op de wanden van de piramide. Daarnaast werden er uien in graftombes gelegd voor consumptie door de overledenen in zijn volgende leven. Uit oude Bijbelverhalen is tevens op te maken, dat uien in het oude Egypte al werden gezien als een heel erg belangrijk voedingsmiddel.

Het eten van uien en afvallen

Uien bevatten weinig calorieën. Net als vele andere groentesoorten bevatten uien niet alleen weinig calorieën, maar ook geen vet. Hierdoor zijn uien een zeer geschikte smaakmaker. Uien kunnen daarom, zowel rauw als gekookt, zeer gemakkelijk worden toegevoegd aan tal van gerechten.

Aantal Calorieën in uien, per 100 gram rauwe ui

Soort uiAantal calorieën
Gele ui27 kcal
Rode ui27 kcal

Het verminderen van vetcellen

Naast het feit dat uien weinig calorieën bevatten, hebben uien volgens een onderzoek, uitgevoerd door Professor Lindsay Brown van de University of Southern Queensland, nog meer positieve effecten. Het ondersoek heeft aangetoond dat een ui ook invloed heeft op het afvallen en bij gewichtsbeheersing.
Uit de onderzoeksresultaten van het onderzoek van Brown, blijkt verder dat het toevoegen van uien, in het dagelijks menu, voorkomt dat er zich in het menselijk lichaam meer vetcellen gaan vormen. Volgens dit onderzoek zouden, naast uien, ook groene thee en wortelen deze werking hebben. (Voor meer informatie kan men het artikel: Dieet en groene thee raadplegen.)

Uien zijn erg gezond

Het eten van uien mag dan een positief effect hebben op het afvalproces en gewichtsbeheersing, maar naast de invloed op het afvallen, hebben uien nog tal van andere positieve effecten op de gezondheid.

Hart-en vaatziekten

Uit onderzoek is gebleken, wanneer men regelmatig uien toevoegt aan de dagelijkse menu's, dat de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk wordt verkleind. Deze positieve invloed op de hart- en vaatziekten zou te verklaren zijn doordat uien een hoog gehalte aan quercetine bevatten.
Quercetine is een speciale soort flavonoïde, een antioxidant die ook veel voorkomt in thee, rode druiven en appels. ( Voor meer informatie kan men ook het artikel: Dieet en druiven raadplegen)

Uien en kankerpreventie

Wetenschappers van het "Istituto di Ricerche Farmocologiche Mario Negri" in Milaan hebben vastgesteld dat mensen die veel uien consumeren, minder risico lopen op bepaalde kankersoorten. Dit in vergelijking met mensen die weinig tot nooit uien eten. Het eten van uien zou volgens medische wetenschappers vooral preventief werken tegen eierstokkanker en slokdarmkanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plantaardig homeopathisch middel: Ui en AloePlantaardig homeopathisch middel: Ui en AloeEen van de alternatieve geneeswijzen die veel wordt toegepast is de homeopathische. In de homeopathie worden kwalen beha…
Ui tegen astma en diabetesUien tegen astma! Klinkt simpel en simplistisch, maar is toch waar. Onze dagdagelijkse ajuin is goed tegen astmatische a…
Ui en het huilenHet is voor iedereen wel bekend! Uien snijden prikkelt de ogen en veroorzaakt tranen. Voor mij zijn die tranende ogen ee…
In de naam van... Ui en LookZeggen de vele namen van de Ui ons iets over de waarde van deze plantenfamilie. Een etymologisch verhaal.
Ui, oude en nieuwe receptenUi, oude en nieuwe receptenWat is het verschil tussen voeding en medicijn, als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de gewone ui, met zijn def…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • www.e-gezondheid.be
  • www.morguefile.com
  • www.voedingswaardentabel.com

Reageer op het artikel "Dieet en uien, uien zorgen voor minder vetcellen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 06-08-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!