InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 12 eenvoudige tips voor blijvend gewichtsverlies

12 eenvoudige tips voor blijvend gewichtsverlies

Je kent de methode wel waar iedereen het over heeft als het gaat over gewicht verliezen - minder calorieën eten en meer calorieën verbranden. Maar je weet ook dat de meeste diëten en afslankprogramma's evenveel loze beloftes inhouden als in een politieke campagne. Hier volgen 12 tips die je eindelijk zullen helpen gewicht te verliezen op een blijvende manier. Als je probeert enkele kilo's kwijt te spelen, verander dan niet van dag-op-dag al je eet- en sportgewoontes. Je implementeert beter enkele eenvoudige methodes en tips in je dagelijkse routine in combinatie met het volgen van enkele hoofdregels zoals meer groenten eten, minder vet eten en meer fysieke activiteit. Samen, zouden ze de cijfertjes op jouw weegschaal in de juiste richting moeten laten gaan: naar beneden!

1. Eet meer voeding die je vet verbranden

Deze zorgen ervoor dat je je niet voelt alsof je niks meer mag eten en te smachten naar calorierijk voedsel. Bijvoorbeeld:
  • Honing. Slechts 64 calorieën in een soeplepel. Besprenkelen over vers fruit.
  • Eieren. Slechts 70 calorieën in een hard gekookt ei, vol met vet verbrandende proteïnen. Leg enkele schijfjes bij je eten.
  • Magere Ricotta kaas. Slechts 70 calorieën in 50 gram boordevol calcium. Samen met vers fruit een heerlijk dessert.
  • Zwarte chocolade. Ongeveer 168 calorieën in een vierkantje van 25 gram, maar vol met vet verbrandende vezels.
  • Tijgergarnalen. Slechts 60 calorieën in 12 grote.
  • Lees ook: Voeding die je vet verbranden!

2. Behandel calorierijk voedsel als kers op de taart

Een soeplepel ijscrème is de kers en een kom vol vers fruit is de taart. Eet minder chips door ze één voor één te dippen in een lekkere dikker laag verse salsa. Meng slechts een klein beetje kaas in een grote salade.

3. Maak van water je voornaamste drank, na je ontbijt

Bij je ontbijt mag je een glaasje fruitsap drinken. Dat is heel gezond! Maar daarna drink je best alleen water doorheen de dag, in plaats van frisdrank of vruchtensap. De gemiddelde Nederlander eet ongeveer 245 calorieën extra per dag, enkel en alleen door frisdrank te drinken. Dat is ongeveer 90 000 calorieën per jaar - of 11 kg! En onderzoek toont aan dat gesuikerde drank niet hetzelfde verzadigingsgevoel biedt zoals voedsel dit kan bieden.

4. Neem gedurende één week overal een smartphone of tablet met je mee

Schrijf elk stukje voeding, die je in je mond steekt, op. Zelfs als je water drinkt. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een voedingsdagboek bijhouden tot 15% minder eten dan degene die dit niet doen. Eerder schreef ik volgende artikelen over verschillende fitness en gezondheidsapps voor mobiele toestellen:

5. Koop een pedometer (stappenteller)

Probeer elke dag duizend extra stappen te zetten.Minder actieve mensen of mensen met een bureaujob stappen gemiddeld 2 000 tot 3 000 stappen per dag. Door daar 2 000 extra stappen aan toe te voegen zal je je gewicht stabiliseren en het bijkomen van gewicht stoppen. Nog meer stappen aan je dagelijkse routine toevoegen zal je helpen gewicht te verliezen.

6. Eet 5 of 6 kleinere snacks in plaats van 3 grotere maaltijden

In 1999 heeft een Zuid-Afrikaans onderzoek uitgemaakt dat wanneer mensen hun ontbijt verdelen over de ochtend, ze tot 30% minder calorieën verbruikten dan wanneer ze eenmaal een stevig ontbijt aten. Andere onderzoeken toonden aan dat als je evenveel calorieën eet, maar dan verspreid, je lichaam minder insuline maakt waardoor je bloedsuikergehalte stabieler blijft en het hongergevoel tegengaat.

7. Wandel 45 minuten per dag

De reden waarom we vragen om 45 minuten te wandelen in plaats van de vaak gesuggereerde 30 minuten is omdat onderzoeken hebben aangetoond dat, ondanks 30 minuten voldoende is om je gewicht te stabiliseren, je vanaf meer dan 30 minuten je gewicht en vet begint te verliezen. 5 kilometer wandelen (ongeveer 45 minuten) moet volstaan om 300 calorieën per dag extra te verbruiken, met als resultaat dat je ongeveer 15 kg in een jaar kan verliezen zonder zelfs je eetgewoontes te veranderen.

8. Zoek een afslank-vriendje online

Aan de universiteit van Vermont toonde een onderzoek aan dat het hebben van online vrienden die samen met jou willen afvallen je extra stimulans en motivatie bieden. Het onderzoek volgde verschillende vrijwilligers gedurende 18 maanden. Degene die via internetgroepen werden gesteund konden beter stabiliseren dan degene die aangesloten waren aan een “live” hulpgroep.

9. Probeer wat meer het kleur blauw in je leven te brengen

Er is een grondige reden waarom je blauw niet vaak in fastfood restaurants zal terugvinden: geloof het of niet, blauw onderdrukt het hongergevoel. Dus, serveer je eten op blauwe borden, leg een blauw tafelkleed op je tafel, kleed jezelf in blauw terwijl je eet. Probeer tegelijkertijd ook de kleuren rood, geel en oranje te vermijden waar je eet. Kleuronderzoek toont aan dat deze de spijsvertering juist stimuleren.

10. Haal de kleding voor “dikkertjes” uit je kleerkast

Eens je je gewenste gewicht bereikt hebt, gooi dan alle kleding die te groot is weg of geef ze weg aan een goed doel. Het idee is dat je opnieuw allemaal nieuwe kledij zou moeten kopen als je opnieuw zou verdikken. De kost daarvan is een goede stimulans om je nieuwe figuur te blijven behouden.

11. Koop kleinere borden

Onderzoek toont aan; hoe minder voedsel je serveert, hoe minder je zal eten, ongeacht hoeveel honger je ook hebt. Dus, in plaats van de hedendaagse 35-40 cm diameter borden, die toch oh zó leeg lijken als je ze niet vol legt met eten, server je best je hoofdschotel op een bord van 15-20 cm diameter. Hetzelfde geldt voor drinken. In plaats van grote koffietassen en diepe wijnglazen, keer terug naar de tijd waar een koffiekopje tussen duim en wijsvinger vastgehouden werd met het pinkje in de lucht.

12. Serveer de familiemaaltijd zoals op restaurant

Je serveert een bord met eten zoals op restaurant, en dus niet de volledige ovenschotel op tafel zetten en grijpen maar! Is je bord op, dan is het op; er is geen overschot meer.

Lees verder

© 2013 - 2018 Avafrench, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met Vet Vernietiger XTRAfvallen met Vet Vernietiger XTRVet Vernietiger XTR is een van de vele dieetproducten die je stofwisseling versnellen en vet verbranden. Het resultaat:…
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Dieet, wat is dat eigenlijk?Dieet, wat is dat eigenlijk?Het woord dieet komt oorspronkelijk uit het Grieks en betekent "levenswijze". Tegenwoordig wordt met dieet vooral een vo…
Lukt afvallen niet?Lukt afvallen niet?Graag willen afvallen, maar lukt afvallen niet? Ben jij afgevallen, maar komen de kilo´s weer terug? Ga jij eten zodra j…
Bronnen en referenties
  • Dr. Oz
  • Afslankforum
  • Gezonder-afvallen.nl

Reageer op het artikel "12 eenvoudige tips voor blijvend gewichtsverlies"

Infoteur: Avafrench
Gepubliceerd: 17-08-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!