InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?

Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?

Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie? Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denken dat dit hetzelfde is, dit is niet helemaal waar. Lees hier wat het beiden inhoudt en waarin ze van elkaar verschillen.

Koemelkallergie

Een koemelkallergie wordt ook wel een koemelkeiwitallergie genoemd. Wanneer mensen met een koemelkallergie melkproducten gebruiken, vindt er een allergische reactie plaats. Deze reactie vindt plaats doordat het lichaam niet tegen het eiwit uit het melkproduct kan. Melk bestaat niet uit één eiwit, maar uit verschillende. Elk eiwit zou een allergische reactie kunnen veroorzaken. Baby's hebben steeds vaker te maken met een koemelkallergie. Pijn in de buik en uitslag over de huid kunnen gevolgen zijn van een koemelkallergie.

Lactose intolerantie

Bij een lactose intolerantie is er geen sprake van een allergie voor (een) eiwit(ten) uit melkproducten, maar ontbreekt er het enzym lactase in het lichaam. Lactase is een stof die het lichaam normaal gesproken zelf aanmaakt, dat ervoor zorgt dat lactose, wat voorkomt in melkproducten, afgebroken kan worden. Doordat bij een lactose intolerantie de lactose niet afgebroken wordt, kan de lactose niet opgenomen worden in het lichaam. Het kan zorgen voor buikklachten, maagklachten en huiduitslag. Baby's hebben ook wel eens een lactose intolerantie. Het kan zelfs tegelijkertijd met een koemelkallergie voorkomen. Meestal komt een lactose intolerantie voor op een wat oudere leeftijd. Het zit in de genen of niet.

Klachtenvrij bij een koemelkallergie en lactose intolerantie

Om geen klachten te hebben van een koemelkallergie dienen alle producten waar melkeiwit in zit te worden vermeden. Bij een lactose intolerantie moet men producten vermijden waar lactose in zit. Het gaat beiden om dezelfde producten. Denk aan melk, yoghurt, kwark, kaas (van koemelk), softijs, milkshake.

Alternatieven bij een koemelkallergie en een lactose intolerantie

Wanneer je melkeiwitten moet vermijden en lactosevrije producten dient te gebruiken kun je denken aan de volgende producten:
  • Sojamelk
  • Geitenmelk
  • Geitenkaas
  • Schapenmelk
  • Schapenkaas
  • Rijstemelk

Tips voor in gerechten

Pannenkoeken zijn erg goed te bereiden met sojamelk i.p.v. koemelk. Ze worden er ook wat zoeter van. Wanneer je melk zou moeten toevoegen aan pastasauzen, zou je sojamelk ongezoet kunnen gebruiken.

Op internet zijn tests te vinden waaruit kan blijken of jij of je kindje mogelijk last heeft van een koemelkallergie. Deze tests zijn veelal te vinden op sites die gaan over baby's. Dit omdat koemelkallergie heel vaak voorkomt al in het eerste levensjaar. Het is uiteraard altijd belangrijk om ook bij je huisarts langs te gaan.

Lactose intolerantie tests worden niet via internet geboden, maar dienen bij de huisarts of in het ziekenhuis te worden uitgevoerd.

Merken die op een koemelkallergie en een lactose intolerantie inspelen

Twee bekende merken die zwel koemelkeiwit- en lactose vrij zijn, zijn Campina en Alpro. Op hun websites zijn al hun producten te vinden die voldoen aan een koemelkeiwit- en lactose vrij dieet. Denk aan melk, yoghurt, kwark, ijs, etc.

Lees verder

© 2013 - 2017 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Wat is een eiwitallergie?Eén van de meest voorkomende allergieën in Nederland is eiwitallergie. De naam roept nog wel eens wat verwarring op, wan…
Alternatieven voor melk bij baby'sAlternatieven voor melk bij baby'sWelke alternatieven zijn er voor kinderen met een koemelkallergie? Koemelkallergie is de meest voorkomende vorm van voed…
Intolerantie voor lactoseIntolerantie voor lactoseWanneer het lichaam niet in staat is om de melksuiker lactose volledig te verteren, is er sprake van lactose-intoleranti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • http://www.allergie-check.nl/melk-allergie

Reageer op het artikel "Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 15-11-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Lichamelijk ongemak
Medische informatie…
Schrijf mee!