InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met smartphone applicaties

Afvallen met smartphone applicaties

Er zijn veel manieren om gewicht te verliezen, één daarvan is het volgen van een dieet. Tegenwoordig kun je een dieet ook volgen met behulp van je smartphone en de daarbij te downloaden dieetapplicaties. Deze applicaties bieden je informatie over verschillende typen diëten en proberen je op een zo goed mogelijke manier te begeleiden in het afvalproces. Hieronder vind je een overzicht van dieetapplicaties die je helpen met afvallen.

MyFitnessPal

Deze Nederlandstalige applicatie maakt aan de hand van jouw persoonlijke gegevens en je persoonlijke doel een berekening die het aantal calorieën berekent die je per dag mag verbruiken. Je kunt vervolgens via de ‘Logboek’ functie je maaltijden en activiteiten van de dag invullen. Op deze manier berekent de applicatie hoeveel calorieën je hebt binnengekregen en hoeveel je er hebt verbrand om zodoende een goed calorieën overzicht van de dag te krijgen. Een handige functie van deze applicatie is de mogelijkheid om de barcode van voedselproducten te scannen met de camera van je smartphone. Vervolgens rekent de applicatie het aantal calorieën van het voedselproduct automatisch uit en scheelt dit een hoop opzoekwerk. In deze applicatie kun je ook naar de optie ‘Voortgang’ gaan die je een duidelijk overzicht van je uiteindelijk doel voor het afvallen geeft. Een andere leuke toevoeging van deze applicatie is de mogelijkheid vrienden toe te voegen, op deze manier kunnen jij en je vrienden jullie voortgang met elkaar delen.

Beschikbaarheid en kosten

Appstore, gratis.
Android, gratis.

Nutrino

'Nutrino' is een Engelstalige en zeer uitgebreide applicatie die je assisteert bij het afvallen. Net zoals ‘MyFitnessPal', wordt er aan de hand van jouw persoonlijke gegevens en je persoonlijke doel berekent hoeveel calorieën je op een dag mag eten. Naast deze informatie vraagt deze applicatie je ook naar je eetpatroon, je kunt dus bijvoorbeeld invullen dat je weinig eet tijdens je ontbijt en juist een grote lunch of andersom. Ook vraagt deze applicatie je naar het eten dat je graag eet tijdens welke maaltijd, zodoende worden er maaltijden, op jouw smaak aangepast, voorgesteld. Vervolgens kun je één van deze maaltijden selecteren, die je toegang geeft tot het recept. Daarnaast is er een de mogelijkheid om op ‘Eat’ te drukken, die de calorieën van dit gerecht automatisch bijwerkt in je overzicht. Je kunt er ook voor kiezen om het recept aan de ‘Grocery list’ toe te voegen die dan in een digitaal boodchappenlijstje de benodigde ingrediënten op een rijtje zet. Een andere handige optie van deze applicatie is dat je een link kan leggen met de applicatie ‘Runkeeper’, een applicatie die meet hoeveel je hebt verbrand tijdens je sportactiviteit.

Beschikbaarheid en kosten

Appstore, gratis.

Easy Diet App

Deze Nederlandstalige applicatie is geschikt voor mensen die een 3 tot 10 dagen durend dieet willen volgen. Na het invullen van de gegevens van je lichaam kun je kiezen uit 4 verschillende dieetplannen, namelijk een dieet voor 3 dagen, 4 dagen, 5 dagen en een dieet voor 10 dagen. Helaas kun je in de gratis versie alleen het 3 daagse dieet selecteren. Nadat je het dieet hebt geselecteerd, krijg je gedetailleerd weergegeven wat je precies mag eten voor welke maaltijd.

Beschikbaarheid en kosten

Appstore, gratis.
Android Market, gratis.

Low Fat Recipe

Deze Engelstalige applicatie houdt niet je lichaamsgewicht bij, maar is juist een inspiratiebron voor recepten met een laag vet gehalte. Deze applicatie bevat een zeer grote database van recepten met een laag vetgehalte die zijn gecategoriseerd op het type maaltijd van de dag. Deze applicatie kun je goed gebruiken in combinatie met 1 van de andere afvalapplicaties op de momenten dat je inspiratie nodig hebt voor een nieuwe maaltijd.

Beschikbaarheid en kosten

Appstore, gratis.

Balansdag

Balansdag is een applicatie die je laat zien dat magere gerechten ook lekker kunnen zijn. Deze applicatie is vooral interessant voor mensen die af en toe een balansdag willen toepassen in hun normale eetpatroon.
Bij het opstarten van de applicatie wordt de vraag gesteld ‘Waar heb je trek in?’, vervolgens kun je kiezen uit de categorieën ‘Vlees’, ‘Vis’ en ‘Vegetarisch’. Nadat je de keuze hebt gemaakt worden er verschillende voorstellen gedaan van magere gerechten uit de gekozen categorie. Je krijgt de keuze om een ander voorstel te doen of het voorstel te selecteren dat je leidt tot informatie over het gerecht, zoals het aantal calorieën in het gerecht en de ingrediënten van het recept.

Beschikbaarheid en kosten

Appstore, gratis.
Android Market, gratis.
© 2013 - 2019 Erikvankrimpen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met scheldende fitness-appAfvallen met scheldende fitness-appDe komst van de smartphone heeft het leven van vele enthousiaste gebruikers verrijkt. Voor vrijwel alles in het leven is…
Bronnen en referenties
  • https://itunes.apple.com/nl/genre/ios/id36?mt=8
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.finsky

Reageer op het artikel "Afvallen met smartphone applicaties"

Infoteur: Erikvankrimpen
Gepubliceerd: 28-12-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!