InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het vegetarische paleodieet

Het vegetarische paleodieet

Het vegetarische paleodieet Kan een paleodieet ook vegetarisch zijn? Paleodieet houdt in dat een mens sterk rekening houdt met het feit dat er nu een overvloedig aanbod aan fabrieksproducten in de supermarkt liggen waar onze ingewanden niet op zijn ingesteld. De mens at vroeger vooral heel voedsel, echt voedsel. Men at zaadjes die men onderweg tegenkwam, de Egyptische pyramidebouwers aten rauwe knoflook om niet ziek te worden en sla was zeer populair onder de Romeinen. Er werd ook vlees gegeten maar lang niet door iedereen. Pyhtagoras, de beroemde mathematicus, mysticus en filosoof, was vegetariër, net zoals de filosofen Plato en Plotinus. Er waren vele vegetarische groeperingen in het verleden zoals de manicheeërs en de Essenen. Vegetarisme was in de nabije oudheid vrij gewoon. Toch is er door wetenschappelijke aannames in het westelijk denken het misverstand geslopen dat de mensheid groot en sterk is geworden door vlees te eten.

Inhoud:

Chimpansee en orang oetan

In het dierenrijk zijn er twee naaste verwanten van de mens. De orang oetan en de chimpansee. De orang oetan is een primaat en lijkt het meest op de mens. Zijn gebit komt overeen met dat van een mens en ook zijn ingewanden. De orang oetan is 99% vegetariër. De chimpansee lijkt een stuk minder op de mens en eet af en toe mieren, een hagedis of een vogeltje. Chimpansees zullen nooit op een antilope of iets dergelijks jagen; ze eten alleen dierlijke proteïnen als die makkelijk te grijpen zijn, en doen dat bij hoge uitzondering. Chimpansees kunnen wekenlang zich onthouden van het eten van dierlijk voedsel.

Magere bewijzen voor mens als omnivoor

De historische bewijzen dat de mens in de prehistorie, dat wil zeggen het paleolithische tijdperk of de steentijd, vlees zou hebben gegeten zijn klein. Het meest tastbare bewijs zou moeten zijn dat er afgeknaagde botten zijn gevonden en dat men aan de vorm van de afknagingen kan concluderen dat mensen vlees hebben gegeten. Korter geleden zijn er wel bewijzen; de maaginhoud van een aantal gemummificeerde mensen zijn bewaard gebleven. De Tollundman, die 350 jaar voor Christus moet zijn gestorven had alleen resten van zaden en groenten in zijn maag. Er waren geen vis- of vleesresten te bekennen. In de maag van mummie Ötzi die 5000 jaar geleden in de Zwitserse bergen is gestorven zat graan in de vorm van brood, gedroogde pruimen en vlees, waarschijnlijk van een berggeit. Dat zijn maar twee mensen maar toch is het opvallend dat één van de twee in zijn laatste dagen helemaal geen vlees had gegeten.

Verzamelaars, maar ook jagers?

Het idee dat mensen verzamelaars waren in de prehistorie wordt alom geaccepteerd. Een controversieel item in de wetenschap is of de mens een jager was. Het idee dat ´we´ vroeger jagers en verzamelaars waren, wat op scholen in heel de wereld wordt voorgespiegeld, is aan vernieuwing toe. Er zijn groepen mensen die nog steeds denken dat de mens kuilen groef en een mammoet erin lokte om ze vervolgens met stenen en speren dood te gooien waarna een dorp voor jaren eten had. Dit is om meerdere redenen een belachelijk idee.
  • Ten eerste moest de kuil wel hiel diep zijn. In de weken die nodig zijn om een diepe kuil te graven kun je beter voedsel zoeken.
  • Ten tweede moest de mammoet erin gelokt worden, terwijl deze beesten een stuk sneller moeten zijn geweest dan mensen.
  • Ten derde leefden ze in groepen, dus zouden tientallen mensen tegen een groep mammoeten moeten zijn opgewassen.
Andere wetenschappers denken dat de mens wel vlees at maar het hield bij relatief makkelijk vangbare dieren zoals een konijn of een rat. Een derde groep wetenschappers denken dat mensen ook niet erg goed waren om ratten en konijnen met hun blote handen te vangen; dat zijn immers snelle dieren, maar dat mensen vooral vlees aten van dieren die door roofdieren waren achter gelaten; men kloof de restjes van de botjes.

We kunnen alleen jagen op kleine dieren

Ten eerste is het verstandig om op te merken dat er wel degelijk jagers zijn die dieren met de blote hand vangen. De Papua´s op het eiland Nieuw Guinea zijn dagelijks het levende bewijs ervan dat ze een rennend varken of wild zwijn met de blote handen kunnen grijpen en onschadelijk maken, iets waarvoor de westerse mens een geweer nodig heeft. De Papua´s kunnen ook een jong hert vangen, maar grotere herten zijn onmogelijk om te vangen, voor deze waarschijnlijk beste jagers die thans nog op planeet aarde rondlopen. Dat het mogelijk is om dieren te vangen betekent niet dat men dat altijd doet. Zelfs de Papua´s moeten soms dagenlang door een bos heen lopen om een varken te vangen. Men is hoofdzakelijk aangewezen op plantaardig voedsel. Ook de Papua´s houden liever zelf varkens in plaats van erop te jagen; dat deden ze al voordat de westerse cultuur er haar intrede deed.

Vlees als een uitzondering

Toch blijft de vraag open of de mens van oorsprong vlees at. Bij de Papua´s is vlees eten een statussymbool en gebeurt het alleen bij wijze van feest; het is een offerande. Van oorsprong werd vlees niet dagelijks gegeten. Ook de Indianen in beide Amerika´s aten vlees en vis, maar zeer beperkt. Groenten, fruit, zuivel en granen vormen de basis in de meeste oude culturen. De Masai en de Eskimo´s zijn daar een uitzondering op; Masai eten van oorsprong alleen melk, bloed en vlees en de Eskimo´s eten voornamelijk vis en zeehond, aangevuld met wat wilde groenten, kruiden en zaden.

Mens heeft geen vlees nodig

Er is een groot verschil in eetpatroon waarneembaar tussen bevolkingsgroepen en delen van een bevolking. Vegetariërs zijn er waarschijnlijk altijd al geweest. Dat de orang utan uit zichzelf geen dierlijke proteïnen verorberd, geeft aan dat de mens heel goed zonder vlees kan. Moderne denkbeelden zoals ´er is een wijd verspreid vitamine B12-tekort onder vegetariërs´ Worden onderuit gehaald doordat er kinderen zijn die geheel vegetarisch zijn opgevoed en die toch geen B12-tekort hebben. Wetenschap heeft zelfs aangetoond dat de mens zelf B12 aanmaakt maar dat de chemische samenstelling van modern voedsel en vooral medicijnen die bacteriënbalans in de ingewanden dermate verandert dat de mens dit vermogen (tijdelijk) verliest.

Vegetarisme hoort bij de mensheid

In het hindoeïsme, brahmanisme, Judaïsme, bij de Babyloniërs, de oude Grieken en de oude Egyptenaren was het vegetarisme ruimschoots bekend. De Egyptenaren dachten ruim 5000 jaar geleden dat de aardse ziel door het eten van vlees naar de aarde wordt getrokken en binnen de cirkel van reïncarnatie blijft. Ware spirituele bevrijding kan plaatsvinden als men zich losmaakt van aardse banden en de reïncarnatieketen. Dat was voor veel spiritueel gerichte organisaties in de oudheid een belangrijke reden om zich van het eten van vlees te onthouden. De Bogomielen zijn een christelijke stroming uit de Balkan waarvan de deelnemers geen vlees aten. Deze stroming werd vervolgd door de kerk. Ook onder de bekende Roomse katholieke heilige Franciscus van Assisi was vegetariër.

Vele intelligente wetenschappers waren vegetariër, bijvoorbeeld: Isaac Newton, Albert Einstein, Nikola Tesla, Leonardo da Vinci, Thomas Edison, Benjamin Franklin en Charles Darwin.

De paleo-vegetariër

We kunnen in ieder geval concluderen dat de neiging om voortaan vegetarisch te eten heel natuurlijk is en mensen niet tegen houdt om supergezond en intelligent te zijn. Of de mens in het Paleotijdperk vegetariër of vleeseter was, valt moeilijk te achterhalen maar gezien de geschiedenis is het zeer waarschijnlijk dat beide eetculturen werden toegepast. Bovendien is de kans erg klein dat iemand in de steentijd zich dagelijks tegoed deed aan grote hoeveelheden vlees, zoals vele moderne eters, of ze nu aan een paleodieet doen of niet, als gewoonte hebben. Daarom is het paleodieet aan een verandering van inzicht toe. Het zou wel eens meer in de buurt kunnen komen van het eetpatroon van de steentijdmens als mensen eens per week vlees zouden eten. Daarnaast is het zelfs mogelijk om een vegetarisch paleodieet samen te stellen op basis van hele groenten, fruit, zaden, noten en zuivel, dat direct van de boer komt, niet uit de fabriek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paleo dieet: eten wat men in de oertijd atPaleo dieet: eten wat men in de oertijd atHet modern dieet dat bekend staat als het Paleotische dieet (afgekort met paleo), staat ook wel bekend als het steentijd…
Het Paleo dieet: eet je gezond & slankHet Paleo dieet: eet je gezond & slankWil je afvallen of je gewoon gezond en fit voelen? Ga eten als je voorvaderen! Dat is in het kort het Paleo dieet. En me…
Het Paleo dieetDenk je ook wel eens aan de tijd van holbewoners en wat die aten? Wist je dat de voeding die de holbewoner jaren geleden…
Het paleo-dieet: oervoeding voor de moderne mensHet paleo-dieet: oervoeding voor de moderne mensDe menselijke soort bestaat al duizenden jaren op aarde: de soort heeft dan ook verschillende veranderingen en revolutie…
Afvallen met het Paleo dieetAfvallen met het Paleo dieetHet Paleo dieet is helemaal terug van weggeweest. Je hoort er steeds meer over. Dit is niet zo verwonderlijk want het bl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Isherb (bewerkt), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Man_van_Tollund
  • http://archaeology.about.com/od/iterms/qt/iceman.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bekende_vegetari%C3%ABrs_en_veganisten
  • http://www.paleovegetarians.com/

Reageer op het artikel "Het vegetarische paleodieet"

Reactie

John, 26-01-2015 17:34 #1
Franciscus was geen vegetariër, lees zijn biografieën, hij at vlees en dronk bouillon. Reactie infoteur, 04-05-2015
Beste John,
Wie is de auteur van de door jou bedoelde biografie? In de Middeleeuwen at men zeer weinig vlees in kloosters. In ieder geval was deze man een patroonheilige van de dieren en zou het incosequent van hem zijn geweest om vervolgens dieren op te eten, nietwaar?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-01-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Vegetarisme
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!