InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht en afvallen: tips, trucs en feiten

Overgewicht en afvallen: tips, trucs en feiten

Overgewicht en afvallen: tips, trucs en feiten "Nederland wordt steeds dikker", zo luiden regelmatig de koppen in de nieuwsbladen. Als men de statistieken bekijkt van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dit ook te kloppen. Veel Nederlanders zijn daarom aan het afvallen en volgen hiervoor een dieet. Veel mensen denken dat ze met het volgen van een dieet snel afvallen, maar dit valt vaak tegen. Vaak verwacht men te veel, te snel en als dit niet zo blijkt te zijn is men hierdoor vaak teleurgesteld in het dieet en geeft men het op. Een pilletje om vet te doen verdwijnen bestaat helaas nog niet. Maar er zijn wel veel natuurlijke vetverbranders die hulp kunnen bieden.

Hoofdstukken

Hoe wordt het overgewicht van een bevolking bepaald?

De cijfers liegen er niet om, Nederland wordt inderdaad steeds dikker. In de periode 1981/1984 was het percentage van mensen met overgewicht 27,2 % en dit is gegroeid naar 41,4 % in 2013. Deze cijfers van het CBS zijn afkomstig van de gezondheidsenquête, dit is een doorlopend onderzoek onder de Nederlandse bevolking in particuliere huishoudens.

4 Jaarlijks gemiddeldeOndergewichtNormaal gewichtOvergewichtMatig overgewichtErnstig overgewicht
1981/19843,7%69,1%27,2%22,9%4,3%
1985/19883,8%68,0%28,2%23,9%4,3%
1989/19923,4%66,1%30,5%25,1%5,4%
1993/19963,4%63,9%32,7%26,6%6,1%
1997/20002,8%61,3%35,9%28,3%7,6%
2001/20042,6%58,3%39,1%30,1%9,0%
2005/20082,5%58,0%39,6%29,9%9,7%
2009/20122,3%56,3%41,4%31,4%10,0%
20132,3%56,2%41,4%31,3%10,2%
Bron, CBS

Waarom worden we steeds dikker.

Van oudsher waren mensen voedselverzamelaars en de hele dag in beweging op zoek naar eten. De calorie-inname was hierdoor meer in evenwicht met het energieverbruik. Tegenwoordig is de calorie- inname van veel mensen niet meer in evenwicht met het energieverbruik ( kcal in > kcal out). We zitten veel meer, in plaats van te lopen pakken we de auto, de lift, de roltrap. Ook qua werk wordt er veel minder lichamelijke inspanning verricht. Terwijl ons voedingspatroon enorm veranderd is, we eten meer hoog-calorisch eten (vol vet, suiker en zout). Een tweede reden waardoor we steeds dikker worden is dat we minder slapen en dit heeft invloed op onze circadiaanse ritme (ons aangeboren 24-uurs ritme). Een verstoord circadiaanse ritme heeft invloed op ons metabolisme, waardoor we op rare tijden gaan eten en meer eten (ook meer drinken en roken). Nog enkele factoren die meespelen op het gewicht zijn:
  • Sociale status: overgewicht komt vaker voor bij laag en middelhoog opgeleide mannen en vrouwen dan bij hoger opgeleiden. Van de laag en middelhoog opgeleide mannen heeft respectievelijk 64% en 66% overgewicht terwijl dit bij hoog opgeleide mannen 52% is. Voor vrouwen geld bij laag en middelhoog opgeleiden respectievelijk 50% en 45% en bij de hoog opgeleide vrouwen 36%. Onder mensen met maximaal vmbo-niveau is ruim 60% te zwaar, terwijl van de universitair-geschoolden 33% overgewicht heeft.
  • Regionale verschillen en de mate van overgewicht heeft grotendeels te maken met het opleidingsniveau (zie hierboven).
  • Medicijngebruik, steeds meer mensen gebruiken medicijnen die gewichtstoename als bijverschijnsel hebben.
  • Oudere moeders, vrouwen krijgen tegenwoordig op oudere leeftijd kinderen en uit onderzoeken blijkt dat deze kinderen vaker overgewicht hebben of vaker obees zijn.
  • Omgevingstemperatuur, stabiele omgevingstemperaturen hebben invloed op ons metabolisme. Door het gebruik van centrale verwarming en airconditioning hoeft het lichaam minder energie te besteden om zich aan te passen aan kou of warmte.
  • Genetische aanleg, in sommige families is overgewicht al generaties een probleem.

Het juiste dieet kiezen.

De keuze om een goed dieet te kiezen is niet gemakkelijk aangezien het aanbod diëten ongelofelijk groot is. Niet tientallen maar uit honderden diëten kan men kiezen. Veel diëten richten zich op een groot publiek. Het zijn universele diëten, terwijl niet één lichaam gelijk is aan dat van een ander. Om het juiste dieet te kiezen kan uw huisarts of een diëtist uitkomst bieden. Een gezond dieet betekent niet minder eten, maar doelgericht eten: selectief, gebalanceerd, gevarieerd en regelmaat.

Tips om af te vallen.

Er zijn diverse manieren om af te vallen. Afvallen kan door de calorie-inname te verlagen of door de metabolisme te verhogen. Metabolisme is de snelheid waarmee het lichaam calorieën verbrandt. De meeste diëten schrijven voor om onder je energiebehoefte te gaan zitten. Gaat men ver onder (meer dan 500 calorieën) de energiebehoefte zitten dan zal men ook snel afvallen, dit gebeurt meestal bij crash diëten. Over het algemeen is dit de minst gezonde manier van afvallen en gericht op een korte termijn oplossing. Dit soort diëten zijn niet realistisch en daardoor ook niet vol te houden waardoor vaak een jojo-effect optreedt.
  • Een dieet met een vermindering van 300 calorieën per dag is verantwoord en ook gemakkelijker vol te houden. Veel mensen met overgewicht zitten met hun calorie-inname boven de globale richtlijn, waardoor men aankomt. De globale richtlijn gaat uit van 2000 calorieën per dag voor vrouwen en 2500 calorieën per dag voor mannen.
  • Voedingsbalans, het verstoren van deze balans door eiwitten, koolhydraten of vetten te schrappen vanwege een dieet is onverantwoord. Het lichaam heeft ze allen nodig om goed te kunnen functioneren. Zorg dat het dieet voorziet in een inname van alle voedingstoffen die nodig zijn voor een gezond lichaam anders kan een dieet resulteren in een verminderd immuunsysteem waardoor men vatbaarder is voor ziektes.
  • Afvallen lukt alleen als men zijn/haar levensstijl verandert. Dit hoeft niet drastisch te gebeuren. Het is zelfs beter om dit in kleine stappen te toen. Kijk eerst naar het huidige voedingspatroon en het aantal calorieën dat men per dag binnen krijgt. Zit men boven de globale richtlijn, werk dan eerst daar naartoe.
  • Kies een realistisch streefgewicht. Een te hoog gegrepen ideaal of doelstelling, waar men zelf al geen vertrouwen in heeft, kan nooit motiverend zijn. Zet de doelstellingen desnoods per week, bijv. deze week 1,5 kilo eraf en niet meteen een streven van 5 kilo. Kleinere doelstellingen bereiken, vergroot ook nog eens de motivatie.
  • Beloon uzelf bij het bereiken van een doelstelling bijv. door lekker naar de film te gaan.
  • Bewegen verhoogt het metabolisme, zoek een sport die u leuk vind en train bij voorkeur met een partner met eenzelfde einddoel. Zo blijft u beiden gemotiveerd en kunt u steun aan elkaar hebben en dat helpt om te blijven sporten.
  • Krachtsport zet vetmassa om in spiermassa, spiermassa verbrandt vele malen meer calorieën dan vet, ook tijdens de metabolisme in rust. Tijdens krachtsport krijgen de spieren flink op hun donder en het herstelproces kost het lichaam ook energie (dus calorieën), en verhoogt het metabolisme.
  • Vermijd verleidingen, ga bijvoorbeeld geen boodschappen doen met een lege maag.
  • Ga op zoek naar gelijkgestemden, meld u bijvoorbeeld aan op een forum voor mensen die afvallen. Leer van hun problemen en tips, praat over u eigen voortgang en vind steun bij elkaar

Afvallen met eten: natuurlijke vetverbranders en eetlust remmende stoffen.

Er bestaan tal van voedingsmiddelen die bekend staan als natuurlijke vetverbranders. Over het algemeen helpen deze stoffen de spijsvertering te versnellen en de vetverbranding te bevorderen.
  • zeewier bevat de stof alginaat. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze stof ervoor zorgt dat vet niet in het lichaam wordt opgeslagen maar dat 75% rechtstreeks wordt afgevoerd.
  • Mango, de koolhydraten in een mango werken anders dan gewone koolhydraten. Onderzoek toont aan dat mango de spiercellen voedt met glucose en geen energie toevoert naar de vetcellen.
  • Walnoten, vermindert het hongergevoel.
  • Witte thee, remt de opname van vet door de darmen.
  • Groene thee, bevat catechinen die helpen om vet te verbranden. Catechinen stimuleren dus het metabolisme maar ook de vetafbreking door de lever.
  • Andijvie, zit veel vitamine K in. Vitamine K remt de groei van vetweefsel.
  • Kalkoen of kip en magere vleessoorten, eiwitrijk voedsel vraagt meer energie om eiwitten te verteren dan koolhydraten en vet.
  • Water, water drinken verhoogt het metabolisme in het lichaam en stilt het hongergevoel, een glas water vlak voor het eten zorgt ervoor dat u eerder een vol gevoel heeft.
    Bron: Hisks, RgbstockBron: Hisks, Rgbstock
  • Vette vis, zoals makreel en haring bevatten veel omega 3-vetzuren wat natuurlijke vetverbranders zijn.
  • Kokosolie versnelt de stofwisseling.
  • Cafeïne, stimuleert het metabolisme.
  • Noten, zoals amandelen, walnoten en pistachenoten verlagen het cholesterolgehalte en bevatten hoogwaardige eiwitten die goed zijn voor de spieropbouw en vetafbraak stimuleren.
Negatieve calorieën, hiermee wordt voedingsmiddelen bedoeld die door vertering in het lichaam meer energie zouden kosten dan dat ze opleveren. Negatieve calorieën bestaan niet!

Lees verder

© 2014 - 2018 Erik67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel…
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Voordelen van afvallenVoordelen van afvallenDe voordelen van afvallen zijn veel talrijker dan de meeste mensen denken. Wanneer zij zich de vraag stellen: 'waarom mo…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7494025/Seaweed-bread-could-help-fight-obesity-crisis-scientists.html
  • http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81565ned&D1=0-4&D2=0&D3=0&D4=0&D5=32-39&HDR=T&STB=G1,G2,G3,G4&VW=T
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/overgewicht-zijn-er-verschillen-naar-sociaal-economische-status/
  • Afbeelding bron 1: Hisks, Rgbstock

Reageer op het artikel "Overgewicht en afvallen: tips, trucs en feiten"

Reactie

Janneke, 20-08-2014 18:50 #1
Denk dat een van de grootste dikmakers tv-kijken is. Door tv-kijken krijg je een stressreactie terwijl je stilzit en je gaat oppervlakkiger ademen. Dit in tegenstelling tot vroeger toen je wegrende voor een beer en de stress wel kwijtraakte. Door de stressreactie ga je juist snoepen en snaaien waardoor je nog dikker wordt. Dus: minder tv-kijken en meer bewegen of na een uurtje tv een eindje hardlopen. Goed doorademen is sowieso belangrijk voor de slanke lijn. Ook bewuster eten maar als je je stress kan ontladen heb je minder behoefte aan snoepen.

Infoteur: Erik67
Gepubliceerd: 10-02-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!