InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met een app: Mijn Eetmeter

Afvallen met een app: Mijn Eetmeter

Afvallen met een app: Mijn Eetmeter Afvallen en op gewicht blijven is voor veel mensen niet gemakkelijk. De eerste stap is je bewust te worden van hoeveel je eet en hoeveel calorieën je daarmee binnenkrijgt. Hier zijn handige apps voor te krijgen, die je op je smartphone of tablet kunt installeren. Eén van deze apps is Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum. Deze app werkt samen met de website van het Voedingscentrum en maakt het aanzienlijk eenvoudiger regelmatig bij te houden wat je precies eet. Je hoeft namelijk niet voor alles wat je eet je computer aan te zetten. Je telefoon of tablet heb je vaak toch bij de hand, waardoor de neiging om het maar te laten zitten, veel kleiner wordt.

De app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum biedt als aanvulling op hun website een app aan voor het bijhouden van wat je eet. Het is belangrijk om dit bij te houden om goed inzicht te krijgen in wat je eet en vooral, hoeveel je eet. Vaak blijkt dat je meer eet dan je dacht. Tijdens het afvallen is het een goed hulpmiddel om te kunnen bepalen wat je kunt eten en wat niet en, ook heel belangrijk, of je misschien nog een snack mag.

De app is gratis verkrijgbaar voor zowel Android- als Apple-toestellen. In dit artikel is gebruik gemaakt van de Android-versie. Voor het gebruiken van de app is het nodig een account aan te maken op de website van het Voedingscentrum.

Mogelijkheden

Deze app van het Voedingscentrum is primair bedoeld om gemakkelijk in te voeren wat je op een dag eet. Het is mogelijk te zien hoeveel energie de genuttigde etenswaren bevatten en ook hoeveel vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels en zout het eten bevat. Verder is het mogelijk te zien hoeveel van verschillende voedingsstoffen de maaltijden de afgelopen 30 dagen gemiddeld bevatten. Hierbij wordt met kleuren aangegeven of dat genoeg, te veel of te weinig is. Er wordt niet aangegeven wat dan wel de juiste hoeveelheid is. Voor uitgebreidere analyses is gebruik van de website noodzakelijk.

Het is mogelijk in de app je BMI te berekenen door je lengte en gewicht in te vullen. De BMI geeft aan of je een gezond gewicht hebt of dat je te zwaar of te licht bent. De ingevulde waarden worden ook op de website weergegeven. Andersom geldt het echter niet, als je op de website je lengte en gewicht invult, wordt dit niet met de app gesynchroniseerd. De app laat geen grafiek zien van het verloop van je gewicht in de loop van de tijd.

De app start alleen op als je internetverbinding hebt, maar als hij eenmaal is gestart kun je offline verder werken. Als je de app afsluit terwijl je de offline-modus hebt ingesteld, dan start hij wel weer op zonder internetverbinding. Zodra je weer online gaat werken, worden de offline ingevoerde gegevens gesynchroniseerd met de website.

Gebruiksgemak

De app opent automatisch met het eetdagboek voor vandaag. Door op een pijltje naar links of naar rechts te klikken, kun je naar een andere dag gaan. Ook is het mogelijk via een kalender een dag te selecteren.

Het invoeren van etenswaren gebeurt door op een plus-teken rechtsboven te klikken en vervolgens te kiezen voor ontbijt, lunch, avondmaaltijd of tussendoor. Hierna verschijnt een lijst levensmiddelen waarin gemakkelijk gezocht kan worden door de eerste letters van het product in te typen. Als het gewenste product geselecteerd is, volgt de mogelijkheid aan te geven hoeveel ervan gegeten is. De app geeft een aantal standaardhoeveelheden, bijvoorbeeld bij broodbeleg “voor één snee”, wat meestal gelijk is aan 15 gram. Ook kan ervoor gekozen worden een aantal grammen in te vullen.

Na het opslaan van het gekozen levensmiddel kan op dezelfde manier het hele dagmenu ingevuld worden. De gekozen levensmiddelen worden overzichtelijk weergegeven, gegroepeerd naar de verschillende maaltijden en een restgroep met tussendoortjes. In de eerste kolom wordt het voedingsmiddel aangegeven, in de tweede kolom de hoeveelheid en in de derde de hoeveelheid calorieën die erin zit. In plaats van calorieën kunnen ook de hoeveelheid vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels of zout getoond worden.

Omdat het vaak zal voorkomen dat bepaalde dingen elke dag gegeten worden, is het mogelijk een lijst te maken van deze etenswaren en die in één keer aan het dagmenu toe te voegen. Het is mogelijk hier vervolgens wijzigingen in aan te brengen. Op deze wijze gaat het invullen van een dagmenu aanzienlijk sneller.

Het eetdagboekHet eetdagboek
Het toevoegen van een appelHet toevoegen van een appel
De hoeveelheid selecterenDe hoeveelheid selecteren
De gemiddelde hoeveelheid voedingsstoffenDe gemiddelde hoeveelheid voedingsstoffen

De website

De gegevens die in het eetdagboek van de app worden ingevuld, worden gesynchroniseerd met de website. Als je in de app je maaltijden hebt ingevuld, kun je die op de website verder analyseren.

Mijn Eetmeter

De website mijn.voedingscentrum.nl biedt uitgebreidere mogelijkheden dan de app. Onder het kopje Dagboek wordt bij het invoeren van de levensmiddelen bijvoorbeeld een lijst veel gekozen producten getoond, zodat je producten die je vaak eet, snel kunt toevoegen. Er zijn hier aparte schermpjes voor elke maaltijd en voor tussendoortjes, waardoor het ook bij veel verschillende levensmiddelen overzichtelijk blijft. Naast het invulscherm staat een overzicht van alle gekozen producten. Hier kan, net als in de app, gekozen worden om ofwel het aantal calorieën, ofwel de hoeveelheid vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels of zout te zien.

Onder het kopje Adviezen wordt voor de belangrijkste voedingsstoffen aangegeven of je menu er genoeg, te veel of te weinig van bevat. Ook staat er een korte toelichting op de voedingsstof. Dit overzicht kan getoond worden voor één dag maar ook voor een hele week. Zo kun je eenvoudig zien of de voeding gemiddeld voldoende voedingsstoffen bevat en of je gemiddeld niet te veel of te weinig eet. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je een dag wat meer of wat ongezonder eet. Door te kijken naar het gemiddelde over een week, kun je zien of je dat op andere dagen voldoende compenseert. Dit overzicht is ook handig om in de gaten te houden of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt als je aan het lijnen bent.

Onder het kopje Overzicht worden alle levensmiddelen van een dag onder elkaar gezet met ernaast de verschillende voedingsstoffen die ze bevatten. Het is mogelijk voor een week alle dagen onder elkaar te laten zetten. In dit overzicht wordt niet aangegeven of de hoeveelheid voedingsstoffen voldoende was. Dit rapport kan naar Excel of naar een pdf-bestand geëxporteerd worden.

Mijn gewicht

Met behulp van de BMI-meter kun je de verandering van je gewicht volgen. Als je regelmatig invult hoe zwaar je bent, wordt in een grafiek getoond hoe je gewicht in de loop van de tijd verandert. Als je afvalt, kan het motiverend werken om in een plaatje te zien wat je al bereikt hebt. Ook wordt je BMI berekend. Met kleuren wordt aangegeven of je een gezond gewicht hebt of dat je misschien te veel of te weinig weegt.

Overige mogelijkheden van de website

Mijn Doel is een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in je snackgedrag. Om dit te kunnen gebruiken, moet je zeven dagen de Eetmeter via de website invullen en moet je een aantal aanvullende vragen beantwoorden. Hierdoor krijg je inzicht in wat, wanneer en waarom je snackt. Met behulp van dit inzicht kun je doelen stellen om je snackgedrag aan te passen. Mijn Doel helpt vervolgens om de voortgang te bewaken en geeft tips om je doelen eventueel aan te passen.

Mijn Caloriechecker is een hulpmiddel om snel te controleren hoeveel energie een bepaald product bevat. Na het invullen van het product en de hoeveelheid, wordt een overzicht getoond van het aantal calorieën en de hoeveelheid vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels en zout die het product bevat.

De Bewaarwijzer laat van een gekozen product zien hoe lang het houdbaar is, zowel in als buiten de koelkast en in de diepvries. Dit kan helpen om de hoeveelheid weggegooid eten te verminderen.

Kies ik gezond geeft de mogelijkheid een product in te vullen dat je vaak eet. Met een kleur wordt vervolgens aangegeven of dit product vergeleken met soortgelijke producten de voorkeur heeft, iets minder gezond is of zelfs veel minder gezond is. Voor een aantal producten wordt aangeven wat betere alternatieven zijn. Samen met de Caloriechecker kun je er met dit hulpmiddel gemakkelijk achter komen wat het gezondste alternatief is van bijvoorbeeld twee verschillende soorten snacks.

Samenvatting

De Eetmeter-app is een prima hulpmiddel om bij te houden hoeveel je eet. Dit werkt goed om je bewust te worden van je calorie-inname en om bij het afvallen in de gaten te houden of je niet te veel of te weinig eet.

Voordelen

  • Het eetdagboek kun je op je smartphone bijhouden, wat vaak makkelijker is dan op een website.
  • De database bevat veel verschillende levensmiddelen.
  • Het is mogelijk veelvoorkomende standaardhoeveelheden te kiezen.
  • Je ziet direct je totale calorie-inname op een dag.
  • Het is mogelijk dagelijkse consumpties met één druk op een knop toe te voegen.

Nadelen

  • Om uitgebreidere informatie over je eetpatroon te krijgen, moet je alsnog naar de website.
  • Op de website ingevulde waarden voor lengte en gewicht worden niet overgenomen in de app.
  • Om offline te werken moet je eerst online de offline-modus inschakelen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Paulienschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingscentrum: check je voeding en je gewichtVoedingscentrum: check je voeding en je gewichtOp de site van het Voedingscentrum zijn een aantal gratis tools beschikbaar om je gewicht, voeding en eetgewoontes te vo…
Afvallen met Stepaday - zo werkt het!Afvallen met Stepaday - zo werkt het!Aan het begin van 2012 komt Sanoma Media met een nieuw afvalprogramma voor mensen die graag een aantal kilo's kwijt will…
Afvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetAfvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetOf je nou die extra kilo's van de feestdagen wilt afvallen of die strakke buik voor de zomer wilt bereiken: om af te val…
Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenBetrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenEr is tegenwoordig zeer veel informatie omtrent gezonde voeding en afslanken. Het is ook niet vreemd, aangezien bijna de…
In zes stappen afvallen zonder dieetIn zes stappen afvallen zonder dieetLijkt het jou ook niet zo geweldig om af te vallen en daarna op gewicht te blijven zonder een dieet te hoeven volgen? Ma…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met een app: Mijn Eetmeter"

Reactie

Dee Rutgers, 12-04-2016 22:29 #1
Fijne app. Zeker.
Ik begrijp alleen niet hoe je bijvoorbeeld in je dagelijkse producten kan wijzigen of verwijderen.

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 09-07-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!