InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > ADHD, het eliminatiedieet

ADHD, het eliminatiedieet

Bij 60% van de kinderen die brutaal en opstandig gedrag vertonen is verkeerde voeding de hoofdoorzaak, zo concludeert een onderzoeksteam van het ADHD-research centrum in Eindhoven. Onderzoeksleider Lidy Pelsser publiceerde in 2011 in het tijdschrift The Lancet een artikel over het feit dat een eliminatiedieet ADHD-kinderen beter kan helpen dan het voorschrijven van medicijnen als Ritalin en Concerta. Het eliminatiedieet kan alleen onder supervisie van een arts worden gehouden die met de methode bekend is.
ADHD / Bron: Lake Erie Arboretum at Frontier Park, Wikimedia Commons (Publiek domein)ADHD / Bron: Lake Erie Arboretum at Frontier Park, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Het uitsluiten van bepaalde voeding

Het eliminatiedieet houdt in dat je alle voeding die kan leiden tot ADHD-symptomen vijf weken lang niet eet. Als het goed is, wordt het kind een stuk rustiger na vijf weken. Vervolgens ga je één voor één voedselsoorten uittesten. Je kunt na vijf weken het kind een glaasje prik drinken, als je dat overigens al wilt want suiker en E-nummers zijn sowieso slecht voor kinderen, ook zij die geen ADHD hebben. Desalniettemin zijn er ouders die het onschuldig achten dat een kind frisdrank inneemt. Wanneer vervolgens het kind druk en onbehandelbaar wordt, dan weet je dat dit kind helemaal nooit meer frisdrank moet krijgen. Zo kun je met alle voedingsstoffen één voor één uittesten of het goed is voor een kind.

Walnoten zijn breinvoedsel.Walnoten zijn breinvoedsel.

Mogelijke te elimineren voeding

Het eliminatiedieet is voor ieder kind persoonlijk opgesteld. In grote lijnen kunnen dingen die je niet moet eten zijn:
Overigens is het zeer onverstandig om zelf aan de slag te gaan met een eliminatiedieet. Pelsser zegt in een interview met het Algemeen Dagblad in 2011 dat iedere ouder van een ADHD-kind wel eens heeft geëxperimenteerd met het niet eten van snoep of chocolade. En dat helpt niet; want er kunnen veel meer voedingsstoffen zijn waar een kind gevoelig voor is.

Bepaling van allergene voedingsstoffen

Artsen bepalen welke voedingsstoffen slecht zijn voor een kind doordat ze de ouders laten opschrijven wat een kind allemaal eet in combinatie met wanneer de ADHD-symptomen naar buiten kwamen. Als een kind iets buiten de deur eet, bijvoorbeeld bij een oppas of familie, dan dient dat eveneens te worden genoteerd. Aan de hand van deze informatie kan men de voedselsoorten waartegen allergische reacties kunnen plaatsvinden elimineren.

K.D. Runow, De darm denkt meeK.D. Runow, De darm denkt mee

Het verband tussen voedsel en gedrag

Van bovengenoemde stoffen is aangetoond dat ze tot verranderd gedrag kunnen leiden. Milieuarts Runow heeft zelfs geconstateerd dat vele darmziekten leiden tot andere ziekten zoals psychische ziekten. Er is een direct verband tussen eet je eet en hoe je je gedraagt. Dat is vrij logisch als je je bedenkt dat er miljarden neuronen zich in het maagdarmstelsel bevinden die contact onderhouden met de neuronen in de hersenen. Runow beschreef zijn inzichten en ervaringen in de natuurgeneeskunde in het boek ´De darm denkt mee.´

Ga als ouder niet zelf aan de slag met het eliminatiedieet maar zoek hulp bij van een arts die met de methode bekend is.

Eliminatiedieet of RED-dieet

Als ouder kun je aan de huisarts vragen om een kind dat is gediagnosticeerd mer ADHD te helpen met het eliminatiedieet. De huisarts zal je doorsturen naar een diëtist. In medische kringen wordt ook wel gesproken over het RED-dieet wat staat voor Restricted Elimination Diet. Uit een samenbundeling van onderzoeken ten aanzien van het ADHD-probleem blijkt dat 60% van de kinderen geholpen kunnen worden met een RED. Als een kind positief reageert op het RED-dieet dan kan hij of zij de diagnose voedinggeïnduceerde ADHD krijgen. Dat houdt onder andere in dat niet met medicijnen zal worden gepoogd gedragsverandering bij het kind teweeg te brengen, aangezien een dieet veel beter helpt.

Dieet effectiever dan medicijnen

De arts Buitelaar, die verbonden is aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, zegt dat het ADHD-dieet effectiever is dan medicijnen omdat het 24 uur per dag werkt. Medicijnen werken slechts tijdelijk. Hierdoor is een eliminatiedieet effectiever dan medicijngebruik. Een andere manier om met ADHD-kinderen om te gaan blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois. ADHD-kinderen zijn veel meer op hun gemak als ze buiten spelen in de natuur. Een groene omgeving brengt harmonie.

Het werkt niet voor iedereen

Niet ieder kind is geholpen met het eliminatiedieet. Pelsser zegt dat 25% van de kinderen niet reageren op een dieet. Zij kunnen met medicijnen geholpen zijn, of wellicht net natuurlijke middelen. Ook om deze reden is het belangrijk dat je een eliminatiedieet niet zelf opstelt maar een deskundige arts in de arm neemt. Het kan zijn dat je zelf voedingssoorten over het hoofd ziet.

Een van de dingen die uit het eliminatiedieet blijkt is dat geur-, kleur- en smaakstoffen alsmede conserveringsmiddelen niet gezond zijn.

Magnesium

ADHD kan ontstaan door een teveel aan bepaalde voedingsstoffen maar ook door een tekort aan voedingsstoffen. Een van de tekorten die een ADHD-kind kan hebben is magnesium. Dat zou je kunnen oplossen door het toedienen van magnesiumvlokken maar er is ook veel voeding waar extra magnesium in zit. In het artikel over magnesiumvlokken staat ook een tabel van voeding met veel magnesium.

Bijwerkingen ritalin

De bijwerkingen van ritalin zijn vrij ernstig. Niet zelden gaat een ADHD over in een depressie of schizofrenie. Dat komt onder andere omdat het ADHD-medicijn Ritalin de werking van de hersenen negatief beïnvloedt waardoor depressie kan ontstaan; het is een bijwerking van ritalin. Er zijn geneesplanten die helpen bij ADHD omdat een kind er rustiger van wordt. Daarnaast kunnen omega 3 en 6 vetzuren behulpzaam zijn aangezien deze goed zijn voor de werking van de hersenen. In postelein en walnoten zit relatief veel van deze essentiële vetzuren.

We weten het allang

Voor wie denkt dat het idee dat ADHD voedingsallergie blijkt een nieuw inzicht is: dat valt erg mee. Reeds in 1994 zagen onderzoekers uit New York dat sommig voedsel en met name kleurstoffen en conserveringsmiddelen ADHD-reacties opriepen. Als een ziekte wordt veroorzaakt door voeding, is er in feite geen sprake van een ziekte maar van een voedselallergie. Er zit gewoon te veel rotzooi in onze voeding. Je zou kunnen zeggen: ADHD komt door westerse voeding. Men weet wel dat ADHD door voeding komt maar op de een of andere manier is er te weinig vervolgonderzoek gaande, zo concludeert ook een Pools onderzoek uit 2012. Er zijn eveneens aanwijzingen dat als een moeder slecht eet tijdens de zwangerschap, er een verhoogde kans op ADHD is. Vooral de rol van omega 3 en 6 vetten lijkt hier erg belangrijk maar er zou nog veel meer onderzoek moeten worden gedaan om dat definitief te stellen. Een Amerikaans onderzoek uit 2012 stipt eveneens het belang van deze essentiële vetzuren aan en voegt daaraan toe dat foliumzuur en vezels erg belangrijk zijn.

Voeding bevat steeds minder voedingsstoffen

Een grondoorzaak van het opkomen van welvaartsziekten zoals obesitas, kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en ADHD is een tekort aan voedingsstoffen. Sinds de jaren 30 heeft het voedsel veel minder voedingsstoffen. De landbouwgrond is uitgeput en boeren mesten alleen door enkele synthetische toevoegingen in de grond te spuiten, vooral fosfor en koolstof en kalium. Andere mineralen worden genegeerd. Daarnaast zijn deze synthetische mineralen wel goed voor de plantengroei maar niet voor de mensen die de planten eten. Het zou veel beter zijn als we gingen overschakelen op biologisch-dynamisch voedsel; dat is een stuk gezonder. Vele ADHD-kinderen hebben te weinig zink, ijzer, magnesium en omega 3 en 6 vetzuren in hun bloed. Dit chronische voedseltekort is een belangrijke medebepalende factor voor het ontwikkelen van ADHD.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ook wel aandach…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
ADHD blijkt voedselallergieADHD blijkt voedselallergieADHD is een modieuze trend. Steeds meer artsen zeggen dat het geen ziekte is. In ieder geval is het geen ziekte om gelij…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
Bronnen en referenties
  • http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2962227-1/abstract
  • Onderzoek uit New York, 1994: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8179235
  • Pools onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22928358
  • Amerikaans onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22232312
  • PDF; Pagina_s_van_TvP12-03-p291-297-4
  • Voeding steeds slechter: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3441937/
  • Buiten spelen helpt: http://news.illinois.edu/news/11/0915_ADHD-greenspaces_FrancesKuo_AndreaFaberTaylor.html
  • Afbeelding bron 1: Lake Erie Arboretum at Frontier Park, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "ADHD, het eliminatiedieet"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-05-2014
Subrubriek: Dieet
Special: ADHD en voedsel
Medische informatie…
Schrijf mee!