InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Microben Dieet

Het Microben Dieet

Het Microben Dieet Heb je alle diëten gehad, dan is het nu tijd voor het Microben Dieet! Het geheim: een gezonde darmflora. Daarmee kun je niet alleen een aanzienlijk gewichtsverlies bereiken, maar het komt ook je algehele lichamelijke en geestelijke constitutie ten goede. Dit dieet is ontwikkeld door Dr. Raphael Kellman, specialist op het gebied van de gezondheid van de darmen. In zijn boek presenteert hij een drie-stappen plan aangevuld met recepten om nu eindelijk eens op een gezonde wijze die overtollige kilo's kwijt te raken. De nieuwe trend!

Pil tegen obesitas in de maak

Onderzoek aan de Universiteit van Groningen heeft aangetoond dat vluchtige vetzuren in de lever en vetweefsel andere weefsels stimuleren om meer vet te verbranden dan aan te maken. Deze vluchtige vetzuren worden door de bacteriën in de darmen gevormd uit voedingsvezels. Het is nog toekomstmuziek, maar er zou op den duur een afslankpil kunnen worden ontwikkeld, die bestaat uit een hoge concentratie van vluchtige vetzuren. Dus voorlopig vooral maar gezond - en dus vezelrijk - eten en bewegen ter voorkoming van obesitas en diabetes. Duidelijk is dat het ontwikkelen van overgewicht van alles met de darmen te maken heeft. Hoe je aan een gezonde darmflora komt, staat te lezen in Het Microben Dieet.

Het Microben Dieet

In augustus 2014 verscheen bij Kosmos Uitgever het boek Het Microben Dieet van Raphael Kellman, prijs: 10,00, ISBN: 9789021556925. Het microben dieet is een wetenschappelijk bewezen manier om de darmflora te herstellen en permanent gewichtsverlies te bereiken. Het boek bevat een drie fasen stappenplan, maaltijdplanners en heerlijke recepten! Het is een knaap van een boek geworden (368 pagina's). Het dieet wordt uitgebreid besproken en ondersteund door cases. Wie dit dieet serieus wil gaan volgen, moet het boek zelf kopen. Alleen al vanwege de opsomming van allerhande etenswaren, microbiële supplementen, probiotica en prebiotica die al dan niet - met redenen omkleed - in het te volgen dieet passen. Dit artikel beschrijft alleen het principe van het dieet. Het principe van het dieet is wel eenvoudig, maar in de praktijk heb je er nog een hele klus aan. Maar je staat er niet alleen voor: de heldere uitleg van het hoe en waarom van een gezond microbioom, de maaltijdschema's, de boodschappenlijstje, de voorbereidingen en de recepten helpen je goed op weg.

Microbioom en gewichtsverlies

Microbioom is de verzameling van micro-organismen die zich op en in ons lichaam huisvesten: bacteriën, virussen, gisten en schimmels, de zogenaamde flora. Onze darmflora is de grootste en de meest diverse flora in ons lichaam. Zonder deze zouden we geen voedsel kunnen verteren en voedingsstoffen opnemen. Een juiste samenstelling van de micro-organismen in de darmflora houdt ons lichaam in balans. Is er sprake van een disbalans, dan kunnen ziekmakende bacteriën de overhand krijgen en een rol gaan spelen bij de gezondheid van onze darmen en voor overgewicht zorgen, terwijl ook de rest van ons lichaam meer kans maakt op ziektes. Er is een waslijst aan symptomen ten gevolge van een ontregeld microbioom: depressiviteit, droge huid, te snelle veroudering, psoriasis, gewrichtspijn, vermoeidheid, hoofdpijn etc. etc. Bij een gezonde darmflora werken spijsvertering en stofwisseling optimaal en wordt in principe geen overgewicht gezien. Het microben dieet werkt aan het herstel van de darmflora om uiteindelijk blijvend gewichtsverlies te bewerkstelligen. Daarbij gaat het er niet om hoeveel je eet, maar hoe je eet. Het basisprincipe is eenvoudig: eet volop voedsel dat je darmstelsel geneest en je microbioom ondersteunt en mijd voedsel dat je darmen belast en je microbioom uit balans brengt.

De overige voordelen van een gezonde darmflora

Niet alleen een snel en blijvend gewichtsverlies is het gevolg van de microbiële geneeskunde en gezonde darmen; je wordt er op nog veel meer fronten beter van: een sterke verbetering van het concentratievermogen, emotionele gesteldheid en energieniveau, een verbeterde reactie op stress, een gezond immuunsysteem en een verbeterde levendigheid en vitaliteit. Bovendien werkt het ook als schoonheidsmiddel: een mooie, stralende huid en herstel van de haargroei.

De gevaren voor een disbalans van je microbioom

Om je microbioom gezond te houden moet je in ieder geval de volgende gevaren zien te omzeilen: toevoegingen en conserveringsmiddelen in voeding, antibacteriële handzeep (je lichaam moet juist meer blootgesteld worden aan bacteriën), antibiotica, bewerkt voedsel, chloor, genetisch gemodificeerde organismen, non-steroïde ontstekingsremmers zoals aspirine en ibuprofen, omgevingstoxinen, overmatige en constante stress, suiker en geraffineerde koolhydraten, transvetten en gehydreerde vetten, vlees van dieren die niet diervriendelijk of biologisch zijn gefokt, zware metalen zoals kwik in vissen.

Het is niet jouw schuld dat je dik bent!

Nee, het gaat om de verkeerde instelling van je metabolisme. De status van je microbioom bepaalt naar welk (fout) voedsel je hunkert, wanneer je honger voelt en hoe je voedsel wordt verteerd (als vetopslag of als energie). Het in balans brengen van je microbioom doe je in drie stappen:
  • het wegwerken van hunkeren naar bepaald eten
  • het onder controle houden van je eetlust
  • het verliezen van gewicht

De drie fases

Fase I: maaltijdschema met Vier V's

Het Microbendieet is een vierstappen-dieet, het protocol van de Vier V's: verwijder, vul aan, verbeter, versterk
  • het verwijderen van schadelijke bacteriën
  • het aanvullen van spijsverteringsenzymen
  • het verbeteren van de darmflora met probiotica (darmbacteriën) en prebiotica (voedingsmiddelen en supplementen om de bacteriën gezond te houden)
  • het versterken van de bekleding van de darmwanden

Gedurende de eerste 21 dagen ga je vooral allerlei voedingswaren 'schrappen', die verantwoordelijk zijn voor ongezonde bacteriën. Zo denk je allicht dat vruchtensappen gezond zijn, maar ze bevatten te weinig vezels en teveel fructose; en ijsbergsla is niet voedzaam genoeg en zit vol met toxische insecticiden. Het zijn slechts een paar voorbeelden. Microbieel supervoedsel zoals gefermenteerd voedsel (zuurkool, kefir, yoghurt e.d.) en bijvoorbeeld knoflook, prei en uien evenals de super specerijen kaneel en kurkuma komen wel voor in het microbendieet. En er is ook een lijst opgenomen van geoorloofde eiwitten, groenten, fruit en noten en zaden, olie en peulvruchten; dus je komt niet helemaal zonder te zitten! Daarnaast gebruik je microbiële supersupplementen, probiotica en prebiotica in pil- of poedervorm.

En zo kan een dagmenu van Fase I eruit zien:
  • Ontbijt: mango smoothie
  • Snack: geroosterde kerriebloemkool en tien cashewnoten
  • Lunch: aspergesalade met citroenvinaigrette
  • Snack: kiwi en bessen
  • Diner: stoofpot van rundvlees, bier en uien + vier eetlepels gefermenteerde groenten naar keuze.

Verderop in het boek staan de recepten beschreven. De recepten zijn van kok Carole Clark.

Fase II: maaltijdschema's om je stofwisseling te stimuleren

Na 21 dagen is je microbioom in een veel betere conditie, maar je bent er nog (lang) niet. In de vier weken die nu volgen, moet je je stofwisseling flink gaan stimuleren. Ook moet je gaan oefenen om te eten zonder stress. Je hebt nu te maken met een 90% beperking: je mag af en toe iets eten wat eigenlijk niet in het dieet staat. Je mag nu ook weer zuivel, eieren, bepaalde soorten fruit, granen, groenten en peulvruchten die eerst verboden waren, in je dieet introduceren. Er blijft nog wel een lijstje van absoluut te mijden voedingsproducten over, zoals bijvoorbeeld bewerkt of verpakt voedsel. Je blijft ook aan de gang met microbiële supersupplementen, probiotica e.d. In het deel Verkoopadressen van het boek staan adviezen waar je deze spullen kunt kopen.

Een voorbeeld van een dagmenu uit Fase II:
  • Ontbijt: fruitsalade met munt en paranoten
  • Snack: plakjes jicama en radijs met amandelboter
  • Lunch: gazpacho smoothie
  • Snack: pittig geroosterde kikkererwten
  • Diner: kipstoofpotje met Italiaans accent, gestoomde quinoa en sperziebonen, 6 eetlepels gefermenteerde groente naar keuze.

Fase III: afvallen en nooit meer aankomen

Als je zeven weken lang aan de regels hebt gehouden, beschik je inmiddels over een gezond microbioom. Nu is het een kwestie om op deze manier verder af te vallen of je ideale gewicht vast te houden. Als het goed is, hunker je niet meer naar ongezonde voedingsmiddelen. Je krijgt nu te maken met een 70% beperking. 30% van je voedsel hoeft niet op de lijst van de aanvaardbare producten te staan. Er blijft wel nog een lijstje over van écht ongezonde producten, bijvoorbeeld ingeblikt fruit, soja, vruchtensap etc. Je kunt nu zelf gaan experimenteren met voedingsmiddelen, zolang je maar veel microbieel supervoedsel en superspecerijen eet. Microbiële supersupplementen, prebiotica en probiotica blijven ook aanbevolen. Eveneens is het raadzaam om te blijven eten zonder stress.

Van stress kun je dik worden

Je hoort wel eens iemand zeggen dat zij of hij dik wordt van de stress en je bent dan geneigd je schouders op te halen en bij jezelf te denken: ja, ja Toch kan stress een dikmakende factor zijn. Dat komt zo: het stresshormoon cortisol wordt bij het verkeerde stressniveau ertoe aangespoord vet vast te houden, ook al eet je weinig en beweeg je veel. Daarnaast wordt door overmatige stress de gezondheid van de darmen aangetast met mogelijk een 'lekkende darm' als gevolg; deze lekkende darm veroorzaakt op zijn beurt ontstekingsreacties die dan weer verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van gewichtstoename. Stress ontregelt ook het microbioom, waardoor nog meer stress ontstaat. En zo wordt het een vicieuze cirkel: stress zorgt voor een ontregeld microbioom; een ontregeld microbioom zorgt voor een ontregeld metabolisme en dat laatste zorgt voor gewichtstoename. Onderzoek heeft aangetoond dat probiotica helpen om de darmflora gezond te houden, waardoor de hersenfunctie verbetert, als het gaat om depressiviteit, angst en stress. Wat ook helpt bij het afvallen is eten zonder stress en dat kun je zo doen: mindful eten (eten met aandacht), dankbaarheid en waardering oproepen voor wat je eet, eten met liefde (kauwen, genieten van de smaken, langzaam eten, slowfood). Ontspannen eten onderbreekt chronische stress en stimuleert vetverbranding. Begrijpelijk dat het wegschrokken van junkfood voor de televisie foute boel is!

Lees verder

© 2014 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met AlliAfvallen met AlliAlli is een nieuw middel tegen overgewicht, dat bij de apotheek (zonder recept) verkrijgbaar is. Het is een hulpmiddel b…
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Poep als medicijn: onorthodox, maar wel effectiefPoep als medicijn: onorthodox, maar wel effectiefWat doe je, als je zó geplaagd wordt door darmproblemen, dat je geen uitweg meer ziet? Je laat de poep van een gezond pe…
Bronnen en referenties
  • Artikel Telegraaf 'Pil tegen obesitas en diabetes in de maak' dd. 19 juni 2014
  • Het Microben Dieet, Raphael Kellman

Reageer op het artikel "Het Microben Dieet"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 20-08-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Diëten
Medische informatie…
Schrijf mee!