InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Val ook af in het weekend

Val ook af in het weekend

Mensen die veel zijn afgevallen, worden vaak weer zwaarder omdat zij in het weekend ongezond eten. Ook mensen die willen afvallen en een hele week gedisciplineerd zichzelf alles hebben ontzegd, maken in de weekenden de verkeerde keuzes waardoor ze netto niks afvallen. Door echter in de weekenden de goede keuzes te maken, of je dieet aan te passen, kan het je lukken om in het weekend af te vallen. Valkuilen waardoor je in het weekend weer zwaarder wordt zijn verkeerde snacks, fastfood, alcohol en uit eten gaan. Er bestaan echter tegenmaatregelen om goed om te gaan met deze valkuilen.

Kies gezonde snacks en val ook in het weekend af

Chips, borrelnootjes, kaasjes, bitterballen en chocolade zijn snacks die allemaal ontzettend veel calorieën en vet bevatten. Zo bevatten chips en chocolade tot wel 550 calorieën per 100 gram. Een hele zak chips bevat wel 1100 calorieën. Deze hoeveelheid calorieën is meer dan de helft van het aantal calorieën wat een vrouw op een dag nodig heeft. Borrelnootjes bevatten zelfs nog meer calorieën dan chips; tot wel 650 calorieën per 100 gram. De valkuil van deze snacks is dat als je eenmaal begint met eten, je niet meer kunt stoppen met eten. Er zijn twee tegenmaatregelen die je kunt nemen:
  1. De eerste tegenmaatregel is dan ook om niet te beginnen met eten van deze ongezonde vetmakende snacks. De beste methode om niet te beginnen met eten, is door de ongezonde snacks niet in je winkelwagen met boodschappen te leggen
  2. De tweede tegenmaatregel is om gezonde snacks te kopen. Koop dus snacktomaatjes, komkommer en magere ham. Ook kun je in de avond een schaaltje vers fruit en magere yoghurt eten

Kies gezond fastfood en val ook in het weekend af

Naast de ongezonde snacks die in het weekend in de avond op tafel komen, eten veel mensen met de warme maaltijd ook een stuk ongezonder, vaak fastfood. In het weekend wordt vaak pizza, friet met verschillende sauzen, Chinees etc gegeten. Fastfood kan wel 1500 calorieën per maaltijd bevatten; driekwart van de hoeveelheid energie die een vrouw op een dag nodig heeft en meer dan de helft van de calorieën die een man op een dag nodig heeft. De belangrijkste reden om in het weekend fastfood te eten, is omdat dat handiger is. Er zijn drie tegenmaatregelen die je kunt nemen:
  1. De eerste tegenmaatregel is echter om jezelf te realiseren hoeveel tijd het halen van fastfood je nu echt oplevert. In de tijd dat je aan het wachten, of naar de fastfoodketen onderweg bent kun je ook een gezonde maaltijd bereiden. Wanneer je fastfood laat bezorgen is het een ander verhaal
  2. De tweede tegenmaatregel is om door de week twee of drie keer, twee keer zoveel te koken en de helft van de maaltijd in de diepvries te zetten. In het weekend kun je de maaltijden nemen die in de diepvries staan
  3. De derde maatregel is voorverpakte maaltijdsalades te nemen in plaats van fastfood. De meeste voorverpakte maaltijdsalades bevatten veel minder calorieën dan fastfood, maar veelal wel alle gezonde voedingsstoffen

Drink geen alcohol

Het kan ontzettend lekker zijn om in het weekend alcohol te drinken. Alcoholische dranken bevatten echter veel calorieën. Zo bevat een flesje bier 150 calorieën; even veel als twee sneden volkoren brood. Een glaasje wijn bevat ook al snel 100 calorieën. Vaak blijft het vaak niet bij een alcoholische consumptie in het weekend, maar worden het al snel twee tot drie flesjes bier, of glazen wijn. Naast dat alcohol veel calorieën bevat, wekt alcohol ook nog eens de eetlust op, waardoor je meer gaat snacken. Ook breekt alcohol spiermassa af, waardoor je ruststofwisseling omlaag gaat. Er bestaat maar een tegenmaatregel tegen de effecten van alcohol; drink geen alcohol!

Ga uit eten en val ook af in het weekend

Een etentje is gezellig, maar je kunt er vaak ook veel calorieën mee binnen krijgen. Er bestaan zeven tegenmaatregelen, om toch verantwoord uit eten te gaan.
  1. De eerste tegenmaatregel is om voordat je uit eten gaat op internet te kijken naar de menukaart. Kijk op de menukaart wat verantwoorde gerechten zijn.
  2. De tweede tegenmaatregel is om vooraf geen stokbrood met kruidenboter, of tapenade te eten.
  3. De derde tegenmaatregel is om een heldere soep als voorgerecht te nemen en geen gebonden soep, of vet- en calorierijk voorgerecht.
  4. De vierde tegenmaatregel is om een mager vlees- of visgerecht te bestellen en te vragen of de saus apart geserveerd kan worden. Magere vlees- en visgerechten bevatten veel minder calorieën, dan vette vlees- en vissoorten. Door de vaak vette, calorierijke saus apart te laten serveren, hoef je deze niet te eten
  5. De vijfde tegenmaatregel is om gekookte aardappelen en twee porties groente te bestellen. Zo krijg je toch gezonde voedingsstoffen binnen.
  6. De zesde tegenmaatregel is om geen alcohol te drinken, of als je toch wil drinken alcohol af te wisselen met water. Wanneer je echter aanbiedt om de Bob te zijn, mag je geen alcohol te drinken
  7. De zevende tegenmaatregel is om geen nagerecht, maar koffie als afsluiting van het etentje te nemen. Nagerechten bevatten vaak veel vet, suiker en calorieën. Koffie zonder melk en suiker bevat geen enkele calorie

Beweeg meer en val ook af in het weekend

Het is niet erg als je in het weekend een keer wat meer snackt, snoept en alcohol drinkt. Er is een zeer eenvoudige tegenmaatregel om de calorieën die je te veel hebt binnen gekregen weer kwijt te raken; beweeg meer! Door te bewegen kun je het teveel aan calorieën verbranden. Je moet echter behoorlijk inspannen om een flinke hoeveelheid calorieën te verbranden. Met een uur flink wandelen, of fietsen, verbrand je 400 tot 500 calorieën. Het is dus verstandiger om die zak chips te laten staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…

Reageer op het artikel "Val ook af in het weekend"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 24-09-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Voeding en metabolisme
Medische informatie…
Schrijf mee!