InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wat is leptine?

Wat is leptine?

Leptine is ontdekt in 1994. Leptine is een hormoon dat een receptor heeft in ons brein. Het helpt om het energieniveau in de mens te reguleren. Vetcellen scheiden leptine af en via de bloedbaan komt het bij de receptor terecht waar leptine de boodschap doorgeeft dat het lichaam genoeg energie heeft en er niet meer ggeten hoeft te worden. de hersenen reageren door het hongergevoel weg te nemen. Het niet-functioneren van leptine wordt door sommige wetenschappers verklaard volgens het model van leptine-resistentie: er ciculeert leptine maar het wordt niet gezien door de receptor. Andere wetenschappers hebben echter aangetoond dat westerse voeding ervoor zorgt dat we minder leptine gaan produceren; er is in feite sprake van een leptinetekort of leptinedeficiëntie.

Inhoud:

Leptine, kan dit hormoon het hongergevoel stoppen?

Leptine is een hormoon wat het hongergevoel stopt. Er wordt in de wetenschap sinds eind jaren 90 van de 20e eeuw gesproken over dit hormoon omdat obesitaspatiënten er misschien mee geholpen kunnen worden. In eerste instantie dacht men eraan om mensen dit hormoon toe te dienen om het hongergevoel tegen te gaan. Zo simpel werkt het echter niet. Leptine heeft veel meer functies dan alleen het stillen van het hongergevoel. Leptine is onder andere een belangrijk component om homeostase in het menselijk lichaam te verkrijgen; dat is een evenwicht in allerlei organische processen.

Leptine, een veelzijdig hormoon

Aangezien leptine het hongergevoel onderdrukt, leefden wetenschappers aanvankelijk in de veronderstelling dat leptine medicinaal zou kunnen worden gebruikt; het zou als natuurlijke hongeronderdrukker kunnen worden aangewend om een einde te maken aan de golf van obesitas die de westerse samenleving overspoelt. Leptine is iets ingewikkelder dan de wetenschappers in eerste instantie dachten. Behalve dat het een signaal afgeeft om niet meer te eten, is het een
  • Belangrijke factor in de groei van cellen,
  • Bepaalt het mede de opslag van energie
  • Speelt het een rol in het puberteitsproces
  • Draagt het gegevens over tussen het metabolisme van de foetus en de moeder
  • Heeft het interactie met energieregulerende factors zoals insuline, insulineachtiuge groeifactors, glucagon, groeihormonen en glucocorticoïden.
In de nasleep van al deze belangrijke factors heeft leptine eveneens een rol op he metabolisme bij de westerse mens en is het een factor in het ontwikkelen van obesitas. zo redeneren Australische wetenschappers in een studie die is gepresenteerd in 2002.

Leptine en ghreline

In het Medisch centrum van de Vrije Universiteit in Amsterdam is in 2007 een onderzoek gepubliceerd of leptine en ghreline. Dat zijn twee hormonen. Leptine zorgt ervoor dat je niet meer verder gaat eten, dat je het gevoel krijgt ´vol´ te zitten en ghreline is het hormoon dat je hongerig maakt. In mensen met obesitas werken deze hormonen anders waardoor men blijft eten ondanks dat men genoeg gegeten heeft. Aan de Rockefeller University in New York zijn leptinen al in 2002 bestudeerd. Leptinen reageren vooral op de voedingswaarde en het energieniveau van ons eten; als we genoeg voedingswaarde en binnen krijgen, wordt het hormoon leptine afgegeven om het lichaam te laten weten dat we genoeg hebben. Als we vulsels zonder voedingswaarde eten, wordt dit hormoon niet afgegeven. Westerse voeding bevat steeds minder voedingswaarde; daarom lijden steeds meer mensen aan obesitas. Voor het energieniveau geldt een ander verhaal: door de overdaad aan energie ontstaat er een ander energieniveau; we programmeren ons lichaam met het idee dat we veel meer energie nodig hebben dan dat het lichaam van nature is gewend.

Bron: Paolo Neo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Paolo Neo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Transvetten en suikers

In een westers voedingspatroon dat barst van de calorieën in de vorm van transvetten en suikers, werkt leptine niet meer zoals het zou moeten. Er is minder leptine in het lichaam van iemand die veel suiker en transvetten eet. Sommige wetenschappers het het concept van leptine-resistentie geaccepteerd. Dat gaat echter uit van een ander idee: het lichaam zou wel leptine aanmaken maar reageert daar niet op. Recent Amerikaans onderzoek uit 2010 wijst er op dat dit mechanisme niet in werking treedt; met andere woorden: leptine-resistentie is een foutief concept, of op zijn minst een werkmodel dat niet alle relevante factors weerspiegelt. Het lichaam maakt gewoon minder leptine aan door westerse voeding.

Koekjes veroorzaken om meerdere redenen obesitas: er zitten transvetten in de vorm van geharde plantaardige olie, het bevat suiker, er zit glucose-fructosestroop in en het bevat wit meel.

Glucose-fructosestroop

In 2004 is aangetoond dat glucose-fructosestroop, dat tegenwoordig als industrieel zoetmiddel in duizenden supermarktproducten zit, het leptineniveau aanmerkelijk doet dalen. Met andere woorden: glucose-fructosestroop is een ingrediënt wat voor het ontstaan van obesitas de paden vrijmaakt.

Verhoogd energieniveau

Het Amerikaanse onderzoek uit 2010 wijst erop dat wanneer mensen veel calorieën eten, deze veel energie geven. Wanneer een bepaald energieniveau is bereikt in het lichaam, wordt leptine aangemaakt om aan te geven dat het lichaam genoeg energie heeft en dat er niets meer gegeten hoeft te worden. Door het veel hogere energieniveau wat we krijgen van het overmatig eten van vooral suikerhoudende voeding, ontstaat er een nieuw, verhoogd evenwicht. Het lichaam wordt geprogrammeerd om te denken dat een hoog energieniveau normaal is. Maar het spijsverteringsproces is hier niet op aangepast; de hogere energieniveaus worden ingenomen omdat er geen rem bestaat in de vorm van leptine, maar deze worden omgezet in eneregiereserves in de vorm van lichaamsvet. Om af te vallen moet je eerst je lichaam programmeren dat het met minder suiker en witmeelproducten toe kan. Groenten helpen daarbij want groenten maken het lichaam, meer vatbaar voor leptine.

Slaap is belangwekkende factor

Leptineniveaus worden niet alleen bepaald door ons eetgedrag, ook het slaapgedrag bepaalt mede het niveau van leptine. Hoe minder je slaapt, des te minder leptine in het lichaam circuleert, dus: hoe meer honger je krijgt, zo blijkt uit een Amerikaans wetenschappelijk onderzoek wat is gepubliceerd in november 2004. Het reguleren van de vertering van koolhydraten, cortisolniveaus en niveaus van thyrotropine werden allemaal beïnvloed door de slaapduur, zo constateerden de onderzoekers.

Lichaam streeft naar evenwicht

Het geheel aan lichamelijke processen die ons welzijn bepalen wordt homeostase genoemd. Het lichaam streeft altijd naar een soort innerlijke harmonie, ongeacht invloeden van buitenaf. Leptine is het hormoon dat ervoor zorgt dat de status van voedingswaarde voor het lichaam aantoont, zo redeneren onderzoekers van de Rockefeller University in 1998. Leptine is een hormoon waarvan de secretie plaats vindt vanuit vetweefsel. Obesitas is in deze een nieuwe vorm van evenwicht in een westers dieet met hoog energiegehalte. Helaas heeft dit nieuwe evenwicht voor obesitaspatiënten het gevolg dat men leidt aan overgewicht. Toch hoeft dit niet altijd te betekenen dat overgewicht ongezond is; het is een opvangmechanisme van het lichaam om te dealen met het feit dat een westers dieet rijk is aan calorieën in de vorm van transvetten en suiker zonder enige voedingswaarde.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest…
Hormoon leptine en de invloed op overgewichtHormoon leptine en de invloed op overgewichtHet hormoon leptine wordt na het eten afgegeven in het bloed en zorgt ervoor dat er een gevoel van verzadiging optreedt…
Overgewicht door erfelijkheidOvergewicht door erfelijkheidDe Wereld Gezondheids Organisatie herkent overgewicht nu als een wereldwijd gezondheidsprobleem. In de rijkere landen et…
Hormoon greline en de invloed op overgewichtHormoon greline en de invloed op overgewichtWanneer we zin krijgen in eten, komt er het hongerstimulerende hormoon ghreline vrij dat wordt afgescheiden door de maag…
De oorzaken van overgewichtDe oorzaken van overgewichtNaar schatting lijdt ongeveer 12% van de volwassenen in Nederland aan obesitas. Er is sprak van obesitas bij een BMI van…
Bronnen en referenties
  • Onderzoek aan de VU in Amsterdam 2007: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17212793
  • Onderzoek Rockefeller university 2002: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12403078
  • Amerikaans onderzoek 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12403078
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Wat is leptine?: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17937601
  • Amerikaans onderzoek november 2004: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15531540
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Paolo Neo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat is leptine?"

Reactie

Aline, 01-02-2017 13:56 #1
Is leptine nog werkzaam en onschadelijk voor ouderen?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-10-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!