InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het dodelijke gevaar van rood vlees

Het dodelijke gevaar van rood vlees

Rood vlees werd vroeger nauwelijks gegeten. Er is uitermate weinig bewijs dat mensen in de prehistorie vaak rood vlees aten. Er zijn vele bronnen die kunnen getuigen dat men voor de Tweede Wereldoorlog slechts eenmaal per week rood vlees op tafel had staan. Pas sinds de jaren 60 van de 20e eeuw begon de vleesverwerkende industrie met campagnes die ertoe hebben geleid dat mensen het normaal vinden om dagelijks een stuk vlees te eten. Dat heeft geleid tot een toename in het aantal kankergevallen. Er zijn legio onderzoeken gedaan die het eten van rood vlees verbinden aan een grotere risico op het krijgen van kanker. Mensen die veel rood vlees eten leven statistisch gezien korter dan mensen die geen of slechts weinig rood vlees eten.
Tekening van rood vlees / Bron: Rg1024, OpenclipartTekening van rood vlees / Bron: Rg1024, Openclipart

Inhoud:

Rood vlees vergroot sterfkans aan welvaartsziekten

In een meta-onderzoek wat is gepubliceerd in februari 2014 blijkt dat rood vlees bijdraagt aan alle belangrijke doodsoorzaken in onze moderne maatschappij. Met andere woorden: als je regelmatig rood vlees eet, is er een grotere kans om een vroegtijdige dood te sterven waaraan een vervelende ziekte zoals kanker, diabetes of hart- en vaatziekten vooraf gaat. Deze ziekten noemen we welvaartsziekten.

Rood vlees is ongezond

Sommige doorgewinterde die-hard vleeseters geloven geen enkel wetenschappelijk onderzoek met een negatieve uitkomst over rood vlees. Iedereen staat vrij om zelf zijn eigen waarheid te construeren, maar de algemene door wetenschap gefundeerde werkelijkheid is dat rood vlees een ziekmakend consumptieartikel is. Er zijn gradaties te onderscheiden: hoe meer het rood vlees verwerkt is in de fabriek, hoe slechter het is. Met andere woorden: zelf een hert afschieten en het vers opeten, is de minst ziekmakende vorm van rood vlees eten. Voor sommige ziekten, zoals een beroerte, geldt geen verschil in geprocesseerd vlees en wild vlees.

Rood vlees leidt tot beroerte

Pools onderzoek uit 2012 toont aan dat het eten van rood vlees de kans op een beroerte of hersenbloeding vergroot. Met name de kans op ischemische beroerte, of een beroerte door een bloedprop in een ader, wordt vergroot door het eten van rood vlees. De onderzoekers legden de gegevens van een zestal andere onderzoeken naast elkaar en zagen een duidelijk statistisch verband tussen het consumeren van rood vlees en het verkrijgen van een beroerte.

Gehakt is gemalen rood vlees. / Bron: Clker Free Vector Images, PixabayGehakt is gemalen rood vlees. / Bron: Clker Free Vector Images, Pixabay

Westerse levensstijl is medeoorzaak

Het is niet makkelijk voor wetenschappers om na te gaan wat de effecten rood vlees daadwerkelijk zijn. Dat komt omdat mensen die rood vlees eten vaak andere gewoontes erop na houden die eveneens ongezond zijn. De westerse levensstijl in het algemeen is ongezond. Roken, alcoholgebruik, weinig bewegen, suikerconsumptie, witmeelconsumptie, weinig groenten en fruit eten zijn allemaal factoren die ertoe bijdragen dat de kans op kanker en andere welvaartsziekten worden vergroot. Het westers dieet, waartoe het eten van rood vlees behoort, is ongezond in algemene zin.

Lintworm krijg je van rauw, bijna bedorven rood vlees.

Rood vlees leidt tot verhoogd kankerrisico

Deens onderzoek dat werd gepubliceerd in 2013 toont aan dat het eten van lamsvlees vaker leidt tot dikkedarmkanker en dat het eten van varkensvlees vaker gelieerd is aan darmkanker. Wanneer men vis at ter vervanging van rood vlees, werd wel een daling gezien in de gevallen van darmkanker maar niet in de prevalentie van dikkedarmkanker. Het eten van kippenvlees leidde niet tot een lager risico op deze beide kankersoorten. De Deeense onderzoekers volgden ruim 58.000 mensen en zagen ruim 600 gevallen van darmkanker en ruim 300 gevallen van dikkedarmkanker. In Azië is men na de Tweede Wereldoorlog overgestapt van een traditioneel dieet naar een westers dieet. Ook een Japans onderzoek uit 2011 onder ruim 758.000 personen, toont aan dat de consumptie van rood vlees in verband staan met verhoogd risico op verschillende vormen van kankers in de ingewanden waar de spijsvertering plaats vindt. Daarnaast kan rood vlees eten leiden tot andere kankers; in 2001 is in de V.S. een onderzoek gepubliceerd dat een duidelijk verband legt tussen longkanker en het eten van rood vlees.

Rood vlees leidt tot diabetes

78.000 mensen zijn gevolgd door Amerikaanse wetenschappers. De mannen werden 20 jaar gevolgd en de vrouwen 16 jaar. In juli 2013 publiceerden men hun onderzoeksresultaten. Het bleek dat suikerziekte of diabetes mellitus type 2 vaker ontwikkeld wordt in groepen die rood vlees consumeren. Het eten van rood vlees ging gepaard met verhoogd diabetesrisico en toename in lichaamsgewicht. Wanneer mensen minder rood vlees aten was er in de vier volgende jaren daarop een kleinere kans tot het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2. De onderzoekers weten niet precies hoe deze spijsverteringsziekte negatief wordt beïnvloed door rood vlees, alleen dát het wordt beïnvloed. Een van de mogelijke oorzaken is dat er een reeks aan gifstoffen in rood vlees zit waardoor het immuunsysteem overbelast wordt en er in de darmen ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen ontstaan. Hierdoor kan de negatieve invloed van bloedsuikerspiegelverhogende stoffen minder goed worden gepareerd. Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat de kans op diabetes verkleind kan worden met een verkleining van de consumptie van rood vlees, of beter nog: het schrappen van rood vlees uit het menu. Een Amerikaans onderzoek uit 2011 laat zien dat het eten van vegetarische proteïnebronnen als noten, melkpoducten en granen de kans op het risico van diabetes mellitus type 2 verkleinen

Vervangers van rood vlees zorgen voor 7 to 19% minder kans op vroegtijdige dood

Een Amerikaans onderzoek erkent de grotere kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker en heeft gemeten wat de kans is dat rood vlees eten leidt tot vroegtijdige dood. Men heeft geen uitgebreid onderzoek gedaan maar men schat dat het eten van vis, kip, noten, melkproducten en hele granen als vervangers van vlees leidt tot een verkleining van de kans op vroegtijdig sterven met 7 tot 19%. Er wordt op grond van dit onderzoek aangeraden om dagelijks minder dan 42 gram rood vlees te eten. Ter vergelijking: Amerikanen kunnen een biefstuk van een paar ons tot een kilo bestellen in Amerikaanse restaurants. In dat licht is 42 gram bijzonder weinig.
Gerelateerde artikelen
Zijn knakworsten kankerverwekkend?Zijn knakworsten kankerverwekkend?De één houdt er meer van dan de ander, maar vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel eens een knakworst gegeten. Knakwor…
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…
Is bewerkt vlees en rood vlees gevaarlijk?Is bewerkt vlees en rood vlees gevaarlijk?De Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties heeft op 26 oktober 2015 officieel gewaarschuwd voor het gevaar…
Darmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandDarmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandEen bevolkingsonderzoek is erop gericht om vroegtijdig een ernstige ziekte op te sporen en te kunnen behandelen, om zo o…
Voedingsadvies: rood vlees goed of slechtVeel mensen zijn dol op dagelijks een stuk vlees bij het avondeten te nemen. Rood vlees bevat gezonde stoffen zoals ijze…
Bronnen en referenties
  • Februari 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24148709
  • Pools onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22851546
  • Deens onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23427329
  • Japans onderzoek 2011: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22094846
  • Amerikaans onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23779232
  • Amerikaans onderzoek 2011: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3173026
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Rg1024, Openclipart
  • Afbeelding bron 2: Clker Free Vector Images, Pixabay

Reageer op het artikel "Het dodelijke gevaar van rood vlees"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-10-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!