InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Waarom crashdiëten niet werkt

Waarom crashdiëten niet werkt

Waarom crashdiëten niet werkt "Vijf kilo afvallen in drie weken", "gewicht verliezen zonder sporten": er zijn talloze voorbeelden van crashdiëten, diëten waarbij je je calorie-inname heel erg beperkt. Op korte termijn hebben zulke manieren van afvallen nog wel eens succes, op de langere termijn werken ze echter helemaal niet of hebben ze juist een tegenovergesteld effect. Maar waarom werken crashdiëten niet? En hoe moet het dan wel?

Crashdiëten: waar werkt het niet?

Crashdiëten veroorzaakt veel honger

Op het moment dat je aan het crashdiëten slaat, is je calorie-inname een stuk lager dan normaal gesproken. Je lichaam is dit niet gewend en probeert je duidelijk te maken dat het wil dat je weer meer calorieën gaat innemen. Dit doet je lichaam door je als het ware waarschuwingssignalen te geven: honger! Nu zul je altijd wel wat honger krijgen wanneer je je voedingspatroon aanpast, maar bij een crashdieet is de honger extreem. Dit maakt het heel erg lastig om het dieet langdurig vol te houden. Je zult dus waarschijnlijk wel wat gewicht verliezen, maar op een gegeven moment is de honger zo opdringerig dat je niet anders kunt dan weer meer gaan eten.

Je stofwisseling daalt met een crashdieet

Je stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, is de manier en snelheid waarop je lichaam calorieën uit je voeding omzet in energie. Wanneer je stofwisseling hoger is verbrand je meer calorieën, wat een gunstig effect op je afvalpogingen heeft. Een hogere stofwisseling is dus gunstig. Een crashdieet verlaagt je stofwisseling echter, waardoor je minder gewicht verliezen zult dan je eigenlijk verwacht had toen je aan het dieet begon.

Door een crashdieet kan je hormoonhuishouding veranderen. Zo kan je last krijgen van een vertraagde schildklierfunctie, omdat de hoeveelheid schildklierhormoon daalt door een dieet met zeer beperkte calorie-inname. Een goede schildklierfunctie is echter cruciaal wanneer je gewicht verliezen wilt.

Pas op voor verlies van spiermassa

Je lichaamsgewicht wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid vetmassa, maar ook door de hoeveelheid spiermassa. Spieren wegen doorgaans meer dan vet en verbranden ook meer calorieën. Wanneer je met een crashdieet bezig bent kan je lichaam het idee krijgen dat je jezelf aan het uithongeren bent. Je lichaam wil dit uiteraard voorkomen en gaat op allerlei manieren proberen om je in leven te houden door zoveel mogelijk energie (calorieën) te sparen. Omdat je spieren relatief meer calorieën verbranden dan vet is het voor je lichaam ongunstig om meer spier dan vet te hebben. Reden voor je lichaam om je spieren "op te eten". Hierdoor is er aanvankelijk wel sprake van gewichtsverlies, afkomstig van de afname van de relatief zwaardere spieren. Omdat spieren echter ook nodig zijn voor calorie-verbranding, is de kans groot dat je na een periode van gewichtsverlies juist weer aankomt omdat je lichaam minder calorieverbranders heeft.

Crashdieet maakt je vermoeider

Je hebt calorieën nodig om je lichaam van energie te voorzien om de dag door te komen. Hoe minder calorieën je lichaam echter binnenkrijgt, hoe minder energie het oplevert. Hierdoor kunnen ook alledaagse activiteiten je buitensporig vermoeid maken. Om calorieën te kunnen verbranden en dus af te vallen, heb je echter wel voldoende energie nodig om je trainingsactiviteiten vol te houden.

Crashdiëten verhoogt de kans op jojoën

Veel mensen die zich bezig houden met crashdiëten maken op een gegeven moment kennis met het fenomeen "jojoën", ook wel het jojo-effect genoemd. Bij het jojo-effect is er patroon van afwisselend gewichtsverlies en gewichtstoename. Het gevolg van dit jojoën is dat de stofwisseling vertraagt, waardoor je steeds minder calorieën kunt innemen en dus steeds sneller aankomen zult.

Afvallen, hoe moet het dan wel?

Een crashdieet blijkt dus geen handigere en gezonde manier om een gezond gewicht te bereiken en behouden. Maar wat werkt dan wel?

Krachttraining

Spieren gebruiken over het algemeen meer calorieën dan vet, waardoor het dus aantrekkelijk is om meer spierweefsel te hebben. Je kunt je hoeveelheid spiermassa vergroten door krachttraining. Krachttraining zal geen direct effect op je gewicht hebben, omdat spieren zwaarder zijn dan vetmassa. Maar op de langere termijn zul je wel meer calorieën verbranden wanneer je meer spiermassa hebt, waardoor je resultaat zult zien in de spiegel. Op den duur zul je ook gewicht verliezen met krachttraining. Let er bij krachttraining wel op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, deze helpen namelijk voorkomen dat je je spieren "opeet" wanneer je onverhoopt te weinig calorieën binnenkrijgt.

Cardiotraining

Over het algemeen geldt "gewichtsverlies komt voort uit minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt". Je kunt dit uiteraard ook omdraaien door meer calorieën te verbruiken dan je binnenkrijgt. Cardiotraining - waarbij je je hartslag verhoogt door beweging - is door de intensiteit en duur een uitermate geschikte manier om meer calorieën te verbranden. Er zijn verschillende vormen van cardiotraining, bijvoorbeeld hardlopen en zwemmen.

Let op je voeding

Tot slot is je voedingspatroon een belangrijke pijler bij het afvallen. Zorg voor evenwichtige en gezonde voeding. De volgende tips kunnen je daarbij helpen:
  • Kleinere porties: schep eens een lepel minder op tijdens het avondeten
  • Water: drink voldoende water, je krijgt er een voller gevoel van en het heeft een gunstig effect op je stofwisseling
  • Slaap voldoende: te weinig slapen vertraagt de stofwisseling
  • Eiwitten en gezonde vetten: eet meer eiwitten en gezonde vetten, deze zorgen langer voor een vol gevoel
  • Eet regelmatig: sla geen maaltijden over, zodat je verbrandingsmotor actief blijft
  • Wees realistisch: stel jezelf haalbare doelen, dit vergroot de motivatie en verhoogt de kans dat je je nieuwe leefstijl volhoudt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met een crashdieetAfvallen met een crashdieetVeel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kil…
Mythes over afvallen die je niet helpen vet kwijt te rakenAdvies over afvallen is overal te vinden. Van lifestyle-tijdschriften tot internet. De meeste van deze adviezen zullen z…
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Waarom u niet blijvend zult afvallen met een crashdieetWaarom u niet blijvend zult afvallen met een crashdieetEr wordt de laatste tijd veel geschreven over het zogenaamde succes van een crashdieet. Dit is absolute onzin. Een jojo-…

Reageer op het artikel "Waarom crashdiëten niet werkt"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 05-01-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Verantwoord afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!