Bierdieet: afslanken met pils

Bierdieet: afslanken met pils Bier is voor velen een standaard genotsmiddel en het kan zijn dat men het iedere dag inneemt. Probleem is dat men bij dagelijks biergebruik ook sneller geneigd is, om snacks, hartigheden of vettigheden in te nemen. De combinatie daarvan zorgt ervoor dat het lichaam teveel energie binnenkrijgt en men een bierbuik krijgt. Hoe kan men het bierdieet toepassen, zodat men bij inname van bier, pils wel kan afslanken?

Bierdieet

Balans in energieverbruik

Om af te vallen hoeft men niet een strak dieet te volgen, echter moet men letten op wat men inneemt. Bier drinken kan op zich worden gecombineerd met afslanken, indien de totale inname minder is, dan dat men nodig heeft. Men moet dus meer energie verbruiken, dan dat men inneemt. Dat is de basis van afvallen! Vanuit die optiek kan afvallen prima bij bierinname. Wat moet men verder doen om wel met het bierdieet te kunnen afvallen?

Vermijden van ongezonde snacks

Drinkt men geregeld bier, dan is de kans eveneens groot dat verkeerd voedsel wordt ingenomen. Het bier smaakt soms lekkerder als het met een vette hap of hartige snacks wordt gecombineerd! De combinatie daarvan is uiteraard ongunstig voor het gewicht. De bekende bierbuik wordt niet zozeer door het bier veroorzaakt, maar door wat men ernaast allemaal inneemt. En omdat men met bier enige bedwelming heeft, kan het zijn dat men het eetgedrag dan niet onder controle heeft. Deze snacks moet men dus niet in huis hebben. Oftewel vooraf moet men plannen, wat men in huis haalt en wat men in de schappen laat liggen. Het vermijden van snel verbrandende koolhydraten (zoals pasta’s of pizza) is daarnaast van belang, omdat men er snel weer het hongergevoel van krijgt.

Leveractiviteit door bierdieet

Door bier te drinken wordt de lever geactiveerd en kan men energie aan het lichaam onttrekken. Heeft men alcohol in het systeem dan dient het te worden afgebroken. De lever gebruikt daartoe veel glucose, zodat alcohol in acetaldehyde wordt omgezet. Enerzijds wordt dus energie aan het lichaam onttrokken en anderzijds neemt de lichaamstemperatuur toe, waardoor men meer gaat zweten. Via die twee wegen kan het afvallen worden bevorderd. Het asceetaldehyde wordt vervolgens omgezet in azijnzuur en dat wordt ontbonden in kooldioxide met zuurstof.

Type bier uitkiezen

In zwaar of donker bier zit praktisch altijd veel suiker en daarmee vormt het een bron van energie. Wil men dus afvallen tezamen met bier drinken, dan is het van belang om “licht” bier te kiezen. Oftewel het moet gaan om een pils (5% alcohol) en dat heeft een goudgele kleur met witte schuimkraag. Praktisch alle andere typen bier zijn minder geschikt om te combineren met afvallen.

Eet licht maar vaker

Normaal eten we drie keer per dag. Het houdt in dat de maag in één keer veel voeding moet verwerken, waarna er ook momenten zijn dat de maag praktisch niet actief is. Een actieve maag zorgt ervoor, dat het metabolisme wordt gestimuleerd. Oftewel kleine lichte gezonde hapjes gedurende de dag innemen, zorgt ervoor dat de stofwisseling verbetert. Denk aan vette vis, noten, groente, fruit en zuivelproducten.

Drink voor het slapen gaan

Het bierdieet houdt niet in, dat men de gehele dag moet gaan drinken. Dat is slecht voor de algehele gezondheid. Beperk het dus tot voor het slapen gaan. Het geeft een enigszins vol gevoel, waarnaast men via een roesje ook beter in slaap kan komen. Let wel om niet teveel te drinken, omdat men er slecht van gaat slapen. Om het afslanken aanvullend te stimuleren, is het nuttig om het drinken van bier te minimaliseren of te halveren. Door het te combineren met een aangepast dieet kan men snel afvallen.

Lees verder

© 2015 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 15 maart 2015:
  • http://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/pils
Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…