InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoeveel eiwitten bij bodybuilding en andere sporten?

Hoeveel eiwitten bij bodybuilding en andere sporten?

Eiwitten leveren 4 kCal (kilocalorieën), 17 kJ (kilojoules) per gram en zijn in eerste instantie een belangrijke bouwstof voor alle weefsels van het lichaam, zo ook de spieren. Eiwitten zorgen er samen met koolhydraten voor dat de spieren na een zware training kunnen herstellen en groeien. Bij de bodybuilder zullen de eiwitten in de voeding de spiermassa laten groeien. Bij de duursporter zullen de eiwitten in de voeding het aantal mitochondriën en de grootte van de mitochondriën laten toenemen. Aan eiwitten worden echter bijna mythische eigenschappen toegedicht in het dieet van de bodybuilder en de hoeveelheid eiwitten die worden ingenomen, gaan vaak ten koste van andere belangrijke voedingsstoffen, waardoor het herstel na training niet optimaal verloopt. Hieronder worden de 5 grootste en hardnekkigste mythes omtrent eiwitten beschreven. Tenslotte wordt beschreven wanneer, wat en hoeveel eiwitten je moet eten. Ook wordt het nut van creatine en leucine toegelicht.

Mythe 1: je moet veel eiwitten eten om de spieren te laten groeien

Bodybuilders eten vaak wel 3 tot 4 gram eiwit in hun dieet per kilogram lichaamsgewicht. Er is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs dat een eiwitinname groter dan 2,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht de spiermassa meer doet laten groeien, dan een eiwitinname tussen de 1,2 en 2,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht bij mensen die natuurlijk trainen. Natuurlijk trainen wil zeggen dat de sporter geen anabole steroïden gebruikt.
Om spiermassa te laten groeien, is het belangrijk dat het lichaam en de spieren voldoende energie tot hun beschikking hebben. Deze energie moet geleverd worden door rondom training voldoende koolhydraten te eten en over de gehele dag iets meer calorieën te eten dan er worden verbrand. Zo is er energie over om de herstelprocessen in de spieren van brandstof te voorzien, waardoor de eiwitten niet verbrand worden, maar juist gebruikt worden om de spieren te laten groeien.
Wanneer veel energie in de vorm van eiwitten wordt geleverd, wordt het lichaam als het ware geleerd om eiwitten af te breken om energie te leveren. Als er vervolgens een keer te weinig eiwitten en energie wordt ingenomen, breekt het lichaam spieren af om energie te leveren.

Mythe 2: bodybuilders moeten veel meer eiwitten eten dan duursporters

Bodybuilders wegen vaak meer dan duursporters en moeten daarom in totaal meer eiwit eten dan een duursporter. De eiwitaanbeveling per kilogram lichaamsgewicht is voor duursporters en bodybuilders gelijk; tussen de 1,2 en 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.
Het doel van de eiwitinname is bij bodybuilders en duursporters wel anders. De bodybuilder gebruikt eiwitten om de spieren te laten groeien. De duursporter gebruikt de ingenomen eiwitten om meer en grotere mitochondriën te maken.

Mythe 3: wei-eiwit (whey) is het beste eiwit

Wei-eiwit is niet het beste eiwit. Wei-eiwit heeft geen superieure eigenschappen boven andere hoogwaardige eiwitten zoals caseïne, soja-eiwit of dierlijke eiwitten van vlees en vis wanneer wordt gekeken naar de eiwitinname en spiergroei van deze drie eiwitten over een hele dag.
Wei-eiwit heeft echter wel superieure kwaliteiten wanneer 10 tot 20 gram eiwit vlak voor, tijdens en na training wordt ingenomen in vergelijking met caseïne- en soja-eiwit bij ongetrainde sporters. Bij goedgetrainde bodybuilders is vooralsnog onvoldoende bewijs om wei-eiwit boven de andere eiwitten over een hele dag te adviseren, het kan echter geen kwaad en daarbij zijn tegenwoordig shakes van wei-eiwitten kosteneffectief. Dat wil zeggen dat een shake van wei-eiwitten evenveel euro's kost als dezelfde hoeveelheid eiwitten in een gewoon eiwitrijk voedingsmiddel.

Mythe 4: eiwitpoeders zijn veel beter dan eiwit in gewone voeding

Eiwitpoeders hebben in vergelijking met dierlijke eiwitten in gewone voeding geen superieure kwaliteiten. De effecten tussen deze twee eiwitvormen zijn vergelijkbaar. Verder leveren gewone voedingsmiddelen die eiwit leveren ook andere voedingsstoffen. Voedingsmiddelen die naast eiwitten ook koolhydraten leveren, zorgen bijvoorbeeld voor beter herstel, omdat de koolhydraten voor de aanmaak van insuline zorgen. Insuline is een belangrijk anabool hormoon.

Mythe 5: eiwitten zijn beter dan koolhydraten en vetten om spieren te laten groeien

Eiwitten zijn inderdaad noodzakelijk om spiermassa te laten toenemen. Eiwitten zijn de bouwstof voor spieren. Echter koolhydraten en vetten leveren de energie om spiergroei mogelijk te maken. Spiergroei kost namelijk veel energie en koolhydraten en vetten zijn de ideale voedingsstoffen om deze energie te leveren.
Daarnaast hebben koolhydraten en vetten nog andere belangrijke eigenschappen. Koolhydraten worden namelijk in de spieren en lever opgeslagen tot glycogeen. Glycogeen is een belangrijke brandstof die verbrand wordt om energie te leveren bij zeer intensieve trainingen. Glycogeen en dus koolhydraten zijn dus nodig om zwaar te kunnen trainen. En alleen zwaar trainen zorgt voor voldoende trainingsprikkel om de spieren te laten groeien. Verder zorgt koolhydraatinname voor een stijging van het anabole hormoon insuline en een daling van het hormoon cortisol. Cortisol is een stresshormoon wat spieren afbreekt. Insuline is een anabool hormoon wat spiergroei stimuleert.
Ook voldoende vetten zijn belangrijk voor de bodybuilder. Vetten zijn namelijk de bouwstof voor het hormoon testosteron. Testosteron is het belangrijkste hormoon wat spiergroei stimuleert. Bodybuilders die zonder gebruik van anabole steroïden trainen en te weinig vet eten hebben lagere testosteronspiegels dan bodybuilders die voldoende vet eten.

Wanneer, wat en hoeveel eiwitten moet een bodybuilder eten?

Het is belangrijk om eiwitbronnen van hoge kwaliteit vlak voor, tijdens en na een zware training te eten. Het is de aanbeveling om rond de 20-25 gram (0,3-0,4 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht) vlak voor, tijdens en na training te eten. Eiwitbronnen van hoge kwaliteit zijn eiwitten van dierlijke oorsprong, zoals onder andere wei-eiwitten, maar ook soja-eiwitten. Inname van deze eiwitten samen met een kleine hoeveelheid leucine (ongeveer 1-2 gram) vergroten de anabole respons. Leucine is een aminozuur wat het lichaam stimuleert tot opbouw (anabole respons). Neem deze eiwitten in samen met voedingsmiddelen die 20 tot 50 gram snelle koolhydraten bevatten. Gebruik verder 2-3 gram creatine vlak voor en vlak na training voor een sneller herstel van de creatinevoorraad van de spieren. Creatine zorgt er daarnaast voor dat je harder en langer kunt trainen. Harder en langer trainen zorgt ook weer voor een grotere trainingsprikkel en grotere groei van spiermassa.
Over de hele dag wordt een eiwitinname tussen de 1,2 en 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aanbevolen.

Gratis en vrijblijvend vragen over voeding, sport en afvallen

Heeft u vragen over dit artikel, of andere vragen over voeding, afvallen, of sportvoeding laat dan een reactie achter. Ook als u vragen heeft over uw huidige sportdieet en trainingsschema laat dan een vraag achter in een reactie op dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm dieet en spiermassaKoolhydraatarm dieet en spiermassaSommige sporters putten met een koolhydraatarm dieet hun glycogeenvoorraad uit en willen zo hun lichaam dwingen tot meer…
Eten voor spiermassaEen van de belangerijkste dingen in de bodybuilding is..ETEN! Je kan niet verwachten goed te groeien als je voeding niet…
Overtraining en ondertraining bij het trainenBij bodybuilding kun je zowel ondertrainen als overtrainen. Bij beide situaties verlies je meer potentiële winsten op ma…
De vele voordelen van eiwitOnderzoek laat zien dat eiwit veel voordelen biedt aan gewichtheffers, krachtsporters en andere actieve sporters die pro…
Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenWeight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenEen Weight gainer is een voedingssupplement en het helpt met het aankomen van (spier)massa. Mensen die moeite hebben met…
Bronnen en referenties
  • William D. McArdle, Victor L. Katch, & Frank I. Katch (2014) Exercise Physiology, Nutrition, Energy, and Human Performance, LWW Philadelphia
  • Asker Jeukendrup (2010) Sports Nutrition, From Lab to Kitchen, Meyer & Meyer Sports

Reageer op het artikel "Hoeveel eiwitten bij bodybuilding en andere sporten?"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 28-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Sport en voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!