InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Succesvol afvallen met de hulp van Sonja Bakker

Succesvol afvallen met de hulp van Sonja Bakker

Succesvol afvallen met de hulp van Sonja Bakker Sonja Bakker is in Nederland een erg bekende schrijfster van dieetboeken. Met de door haar geschreven boeken hebben al vele mensen hun streefgewicht bereikt, en zijn mensen gezonder gaan leven. Afvallen is erg lastig, en veel mensen hebben dan ook moeite om de kilo’s eraf te krijgen. Een deel van de mensen heeft baat bij structuur, een structuur waarin aangegeven staat welke maaltijden er gegeten moeten worden, welke voedingsmiddelen belangrijk zijn en makkelijke, gezonde recepten. Sonja Bakker, gewichtsconsulente, heeft een breed scala aan dieetboeken geschreven die al het bovenstaande combineert, waardoor de gemiddelde Nederlander succesvol kan afvallen.

Inhoud

Wie is Sonja Bakker?

Sonja Bakker is op 3 november 1974 geboren in Avenhorn, een dorpje in Noord-Holland. Ze is een bekend gewichtsconsulent en schrijfster en is opgegroeid op het bloembollenbedrijf van haar vader. In 1995 volgde ze bij de LOI de cursus gewichtsconsulente, gevolgd door een cursus orthomoleculaire voeding. De kennis die zij heeft opgedaan bij deze twee cursussen, heeft de basis gevormd voor de totstandkoming van haar boeken die erg succesvol bleken te zijn.

In 2005 kwam haar eerste boek op de markt: Bereik je ideale gewicht!. In de eerste twee jaar dat het boek op de markt was, zijn er maar liefst 400.000 exemplaren van verkocht! In de jaren daarna heeft ze nog een aantal dieetboeken geschreven.

Ook online kan je afslankprogramma’s van Sonja Bakker volgen. Bij deze cursussen hoef je geen boek te kopen, maar kan je afvallen met behulp van haar online programma. De insteek is hetzelfde: volg een bepaald weekmenu en je valt af.

Waarom valt Sonja Bakkeren zo in de smaak?

Mensen die het dieet van Sonja Bakker volgen, zeggen meestal dat ze ‘Sonja Bakkeren’. Maar waarom vallen de dieetboeken van Sonja nou zo in de smaak, terwijl er duizend en één andere dieetboeken op de markt verkrijgbaar zijn? De reden dat Sonja Bakker haar boeken nou zo populair zijn, is afhankelijk van diverse factoren. Allereerst is het natuurlijk mazzel dat haar eerste boek zo razend populair is geworden, aan de andere kant zijn er een aantal aspecten in haar boeken aanwezig die ervoor zorgen dat mensen het als een fijn en goed dieet bestempelen:
  • Er staan menu’s in haar boeken. Zo hoef je zelf niet te bedenken wat je gaat eten, maar hoef je alleen maar het boodschappenlijstje mee te nemen naar de winkel.
  • Er staan tips in omtrent voeding.
  • Het is laagdrempelig. De schrijfstijl van Sonja is fijn, de informatie leest makkelijk weg en er staan geen lange, saaie, wetenschappelijk onderbouwde verhalen in die slaapverwekkend of te moeilijk zijn voor de lezer.

De boeken van Sonja Bakker

In de loop der jaren heeft Sonja Bakker diverse boeken geschreven, met grote regelmaat gaan de boeken over diëten en afvallen.

Jaartal Titel Onderwerp
2005Bereik je ideale gewicht! (deel 1)Een dieetboek met handige tips en recepten om af te vallen.
2006Bereik je ideale gewicht voor kinderen en tieners! Een succesvol dieet voor kinderen en tieners om af te vallen.
2006Bereik en behoud je ideale gewicht!-
2007Zomerslank met Sonja-
2007Gezond genieten met Sonja-
2008Lekker in je vel met Sonja!Dit boek is ontwikkeld in samenwerking met modeketen Miss Etam.
2009Verleg je grenzen: met Sonja en Rik op culinaire safariGeschreven met coauteur Rik Felderhof.
2010KnutseldagboekEen kinderboek
2010De avonturenmamaEen kinderboek
2011Puur jezelf: inzicht dagboekEen notitieboek/dagboek die je kan gebruiken om jouw eigen notities in neer te zetten.
2011Bereik je ideale gewichtDeel 2
2012Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin!Een boek om samen met het gezin af te vallen en gezond te leven.
2013Ibiza, de hemel en de helEen roman
2013Bereik je ideale gewicht voor het hele gezinDeel 2
2017Bikiniproof met SonjaEen dieetboek om jou te helpen die laatste kilo’s in de zomer kwijt te raken.

Online afvallen met Sonja

Met het online dieetprogramma van Sonja kan je ook prima afvallen. Je krijgt niet alleen handige weekmenu’s waarmee je gezonde en lekkere maaltijden kan bereiden, deze weekmenu’s zijn voor jou persoonlijk op maat gemaakt. Daarnaast ontvang je eenvoudige recepten die iedereen kan maken, krijg je persoonlijk contact met Sonja Bakker of één van haar medewerkers (via het internet) én leer je ook nog eens om op een verantwoorde manier af te vallen.

Op de site van Sonja Bakker kan je jezelf heel eenvoudig aanmelden voor het online dieetprogramma.

Voorstanders van Sonja Bakker

Er is een grote groep voorstanders van Sonja Bakker. De meeste mensen uit deze groep zijn mensen die succesvol zijn afgevallen met één of meer van Sonja’s boeken. Een ander groot voordeel van het volgen van een Sonja Bakker-dieet, is dat je altijd één SAS-dag hebt. Dit wordt door de volgers van het dieet ook wel een ‘Schijt-aan-Sonja’-dag genoemd, waarin je je niet aan het dieet hoeft te houden en je jezelf ook mag trakteren op iets extra’s. De overige zes dagen van de week hou je je vervolgens strikt aan het dieet.

Tegenstanders van Sonja Bakker

Waar een groot aantal mensen voorstander is van Sonja Bakker en met liefde haar samengestelde diëten volgt, is er ook een best grote groep tegenstanders van Sonja. Zo zijn er veel diëtisten die kritiek leveren op het werk van Sonja, omdat Sonja geen diëtist is, maar een gewichtsconsulent.

Ook het Voedingscentrum levert kritiek op Sonja Bakker. Haar dieetmethode leidt wel tot afname van het gewicht, maar er worden volgens het Voedingscentrum te weinig tips en handvatten gegeven om een gezond leef- en eetpatroon te ontwikkelen. Daardoor komen mensen vaak na het stoppen van het dieet weer aan, omdat zij niet geleerd hebben om hun gezonde leefstijl aan te passen, maar alleen het volgen van de opgegeven recepten en maaltijden. Daarnaast is het Voedingscentrum van mening dat er weetjes in de boeken van Bakker staan die niet op wetenschappelijk onderzoek zijn berust. Zo zou er in een boek van haar genoemd zijn dat koffie vocht aan het lichaam zou onttrekken en dat witte wijn cellulitis veroorzaakt. Maar er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die dit ook echt bevestigen. Dan is het Voedingscentrum het ook nog niet helemaal eens met de producten die in de diëten van Sonja Bakker staan. Zo zouden mensen te weinig brood en zuivel tot zich nemen tijdens het afvallen, wat niet in overeenstemming is met de Schijf van vijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SOS Sonja of toch gezond afvallen?SOS Sonja: een programma van Sonja Bakker dat in 2009 bij RTL 4 werd uitgezonden. Sonja Bakker is al bekend van haar die…
Sonja Bakker;afvallen met een dieet uit haar boekenSonja Bakker;afvallen met een dieet uit haar boekenSonja Bakker heeft zelf een time-out genomen, maar gelukkig kan haar grote groep dieet aanhangers toch blijven sonjabakk…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
Sonja Bakker: De dieetgoeroe van de 21e eeuwDieetgoeroe Sonja Bakker heeft Nederland de afgelopen jaren veroverd met haar recepten en weekmenu’s. Alsof dit nog niet…
Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Nu Sonja Bakker kiest voor een periode van rust in haar leven, wordt het tijd voor een nieuwe dieetgoeroe. Het tv-progra…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • https://www.sonjabakker.nl/gezond-afvallen/online-dieten/
  • https://www.sonjabakker.nl/gezond-afvallen/dieet-schema/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sonja-bakker.aspx
  • https://echtgezondafvallen.nl/sonja-bakker-dieet/
  • https://www.libelle.nl/mensen/sonja-bakker-bikinilijf/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sonja_Bakker

Reageer op het artikel "Succesvol afvallen met de hulp van Sonja Bakker"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 31-07-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!