Angus Barbieri en zijn dieet: 125 kilo afvallen in 382 dagen

Angus Barbieri en zijn dieet: 125 kilo afvallen in 382 dagen Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Dat geldt in zekere zin ook wanneer het gaat om het verliezen van vet. Er zijn mensen die een streng dieet gaan volgen waarbij ze hoog in eiwitten gaan zitten en laag in koolhydraten. Ook populair is het overslaan van het ontbijt. Of men gaat juist veel meer bewegen door te gaan hardlopen of aan krachttraining te gaan doen. Uiteindelijk geldt voor vet verliezen maar één regel, en dat is meer energie verbruiken dan dat er door middel van voedsel binnenkomt. Één man heeft dat tot in het extreme doorgetrokken: Angus Barbieri, geboren in 1939 en overleden op 7 september 1990. Hij verloor in iets meer dan een jaar 125 kg door een drastische maatregel dat je niet eens een dieet kunt noemen. Wat hij heeft gepresteerd is voor ieder ander absoluut af te raden.

Afvallen door te vasten

Een van de methodes om vet te verliezen of om af te vallen is om gedurende een bepaalde periode te gaan vasten. Anno 2020 is intermittent fasting populair. Dat houdt in dat er bijvoorbeeld gedurende 16 uur per dag niet wordt gegeten en aansluitend gedurende een tijdvenster van acht uur dan wel wordt gegeten. Dat lijkt extreem, maar acht uur slapen is hierbij inbegrepen. Dat betekent dat na 8 uren slaap, zonder te eten, nóg eens acht uur geen voedsel wordt genuttigd zodat men pas rond het middaguur begint met eten. Er zijn ook mensen die alleen om de dag eten, dus bijvoorbeeld maandag niet, dinsdag wel weer, en dan woensdag weer niet enzovoort. Deze mensen hebben, als ze verstandig zijn geweest, advies ingewonnen bij een huisarts.

Angus Barbieri paste het vasten heel extreem toe

Angus Barbieri was een 27-jarige man woonachtig in Tayport, Schotland. Omdat hij op dat moment 207 kg woog besloot hij op consult te gaan in het Maryfield Hospital in Dundee. Het was zijn bedoeling een korte periode van vasten in te gaan om op die manier wat gewicht te verliezen. En aldus geschiedde. Angus Barbieri at echt vrijwel niets. Omdat het klaarblijkelijk zijn vruchten afwierp en Barbieri er op gebrand was zijn ideale gewicht te bereiken stond hij erop dat de periode van vasten langer zou duren. Dagen van vasten werden weken, en weken werden maanden. Uiteindelijk passeerde hij zelfs de 12 maanden, totdat hij na 382 dagen zijn doel bereikte en hij uiteindelijk rond de 82 kg woog. Daar waren offers voor nodig.

Alle aandacht en energie gingen naar het vasten

Omdat dit, voor zijn lichaam loodzware dieet, letterlijk veel energie van hem kostte, besloot hij te stoppen met werken in de winkel van zijn vader. Door zijn 207 kg en zijn hoge vetpercentage had Angus Barbieri behoorlijk wat reserves. Door niet te eten miste hij per dag de ongeveer 2500 kcal die de gemiddelde man nodig heeft om zijn lichaam 'aan de gang' te houden. Aangezien een kilo vet ongeveer gelijk staat aan 7700 kilocalorieën, betekent dit dat Barbieri ongeveer elke drie dagen een kilo vetmassa verloor. Wat na 382 dagen ongeveer overeenkomt met 125 kg verlies aan lichaamsgewicht. Zijn lichaam verkreeg al de energie uit zijn lichaamsvet dat werd afgebroken naar glucose en ketonen waar Barbieri op kon teren. Er kwamen dus geen calorieën van buitenaf binnen, via voedsel, maar de energie kwam van zijn vetmassa, zijn calorieënreserves. Tijdens zijn extreme dieet stond Angus Barbieri onder toezicht van artsen die hem intensief in de gaten hielden. Toch leefde Barbieri niet constant in het ziekenhuis maar woonde hij gewoon thuis. Het dieet scheelde hem veel toiletpapier: hooguit één keer in de 37 tot 48 dagen hoefde Barbieri een gang naar het toilet te maken. Althans als het om het zittende werk ging.

Barbieri gaf geen krimp, behalve in omvang, ondanks het gevaar van levensgevaarlijke uithongering door zijn dieet

Natuurlijk was het voor Barbieri's lichaam erg belangrijk dat hij voldoende voedingsstoffen, in de vorm van onder andere vitamines, binnenkreeg. Zeker toen hij na de eerste korte periode van vasten besloot er helemaal voor te gaan, na het vasten eerst een korte tijd uitgeprobeerd te hebben. Langdurig vasten kan tot de dood leiden en dat was de reden waarom artsen regelmatig het bloed van Barbieri testten tijdens zijn extreme dieet. De doktoren waren verbaasd dat het vasten schijnbaar niets met de gezondheid van Barbieri deed. Slechts één keer leed hij even aan een lage bloedsuikerspiegel, maar omdat Barbieri er verder geen last had continueerde hij het proces van vasten. Slechts in de laatste maanden consumeerde Barbieri enige calorieën, en hij claimde zich niet ziek te voelen na het extreme vasten. De beste man was trouwens vergeten hoe voedsel smaakte.

Onverantwoordelijk maar succesvol, in het geval van Barbieri

In de vijf jaar na zijn opmerkelijke prestatie is Angus Barbieri ongeveer 7 kg aangekomen, wat betekent dat hij amper een terugval heeft gehad. Erop terugkijkend zeggen artsen, over het wereldrecord vasten dat Barbieri heeft neergezet, dat het zwaar onverantwoordelijk was. Maar omdat hij zwaar obesitas had en hij onder constant toezicht stond van artsen, in een veilige omgeving, kon er gesproken worden van een succes. Zeker belangrijk aangaande het gehele proces was de enorme motivatie van Barbieri. In 382 dagen ging Angus Barbieri van 207 kg terug naar zijn ideale gewicht van ongeveer 82 kg. Hij verloor dus 125 kg aan gewicht, een wereldrecord dat werd erkend door The Guinness Book of Records.

Nooit zelf experimenteren met langdurig vasten!

Als laatste moet gezegd worden dat het absoluut onverstandig is om, zonder een arts te hebben geconsulteerd, (langdurig) te gaan vasten. Het is ronduit gevaarlijk om het lichaam bloot te stellen aan een lange tijd zonder voedsel. Wanneer iemand wil afvallen moet er gevarieerd worden gegeten met gebruikmaking van een uitgebalanceerd voedingsschema waar gezonde producten in voorkomen. Hierbij een licht calorietekort creëren gecombineerd met voldoende beweging zorgt op voldoende termijn voor een gezonde verlaging van het vetpercentage. Het kan geen kwaad, bij wat voor dieet dan ook, advies in te winnen bij de huisarts.
© 2020 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri%27s_fast
  • https://www.diabetes.co.uk/blog/2018/02/story-angus-barbieri-went-382-days-without-eating/
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vasten
  • https://unbelievable-facts.com/2018/02/angus-barbieri.html
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Engeltje_van_der_Vlies

Reageer op het artikel "Angus Barbieri en zijn dieet: 125 kilo afvallen in 382 dagen"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 10-02-2020
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!