Glycemische Index onthult dikmakers

Glycemische Index onthult dikmakers De glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten omgezet worden in glucose. Voor degenen die hun gewicht op peil willen houden is het van belang om producten te eten die laag scoren op de glycemische index. Hierdoor blijven de bloedsuikerspiegel en de insulineproductie onder controle en krijg je minder aanvallen van eetbuien.

Glycemische index

Over de term “glycemische index” heb je waarschijnlijk al eens gehoord, maar weet je nog steeds niet wat het precies is en waar het nu goed voor is. Om het in het kort te zeggen: de glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten omgezet worden in glucose. Laat me dit even uitleggen.

Het lichaam gebruikt 3 voedingsstoffen als energiebron:
  • koolhydraten;
  • eiwitten (ook wel proteïnen genoemd);
  • vetten.

Het lichaam kan eiwitten en vetten direct als brandstof gebruiken, maar koolhydraten moeten eerst omgezet worden naar glucose (beter bekend als bloedsuiker). Hoe snel de koolhydraten omgezet worden naar glucose, lees je af op de glycemische index. Hoe hoger een voedingsproduct scoort op de tabel, hoe sneller het wordt omgezet naar glucose. Een product dat laag scoort, heeft meer tijd nodig om als brandstof verwerkt te worden.

Snelle en trage suikers

Een sporter zal tijdens het sporten druivensuiker eten, omdat dit zeer snel door het bloed wordt opgenomen en dus bijna onmiddellijk resultaat geeft. Als hij in plaats van druivensuiker een volkoren boterham zou eten, duurt het veel langer vooraleer de extra energie beschikbaar is. Dit komt natuurlijk omdat (druiven)suiker zeer hoogt scoort op de glycemische index, terwijl volkorenbrood relatief laag genoteerd staat. Tegenwoordig hoor je veel over trage suikers. Hiermee bedoelt men dat deze producten langzaam omgezet worden naar glucose.

Voor het bepalen van de snelheid waarmee koolhydraten (suikers) worden omgezet in glucose is dus begin jaren 80 de Glycemische Index (GI) ingevoerd. De index geeft dus inzicht in de snelheid waarmee de verschillende koolhydraten worden opgenomen. Glucose (druivensuiker) bepaalt met 100% de norm. Om u een indruk te geven onderstaand een kleine tabel.

Glycemische Index
100%glucose (druivensuiker)
80-90%aardappelpuree
honing
cornflakes,rozijnen,bruine rijst
70-79%volkoren brood
witte rijst
aardappelen
maïs
60-69%wit brood
banaan

Glucose+insuline

Waarom is het zo belangrijk dat voedingsmiddelen traag omgezet worden naar glucose? Wel: koolhydraten worden omgezet naar glucose. Die glucose moet vervolgens naar de cellen getransporteerd worden, waar het als energiebron gebruikt wordt. Het transport van de glucose naar de lichaamscellen gebeurt door een andere stof, insuline genaamd.

Insuline voor transport van glucose naar de cellen

Insuline is van levensbelang bij de brandstofvoorziening van onze cellen. Wanneer je een product eet dat hoog op de glycemische index scoort, wordt dit snel omgezet naar glucose. De bloedsuikerspiegel in het bloed gaat pijlsnel de hoogte in. Er moet op zeer korte tijd een enorme hoeveelheid glucose naar de cellen getransporteerd worden. Het lichaam wordt dus verplicht om een grote hoeveelheid insuline te produceren, maar kan de precieze hoeveelheid niet inschatten. Daarom produceert het enorm veel insuline.

Een deel van deze insuline wordt gebruikt voor het transport, maar het teveel aan insuline wordt in het lichaam als vet opgeslagen. De insuline voert zijn job perfect uit: in snel tempo wordt de glucose naar de lichaamscellen getransporteerd. Hierdoor duikt de bloedsuikerspiegel weer ongelooflijk snel naar beneden. Het resultaat hiervan is een oncontroleerbare suikerspiegel. Dit leidt tot vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn en een flauw gevoel in je lichaam.

Houd bloedsuikerspiegel onder controle

Het is dus zeer belangrijk om producten te eten die laag scoren op de glycemische index. Hierdoor blijven de bloedsuikerspiegel en de insulineproductie onder controle en ga je minder aanvallen van eetbuien krijgen. Deze zijn immers het gevolg van een snel dalende suikerspiegel: je voelt je slap en hongerig en neemt vlug een stukje chocolade, omdat dit je snel opkikkert.

Overigens heeft een jarenlange Zweedse studie recent ook positieve gezondheidseffecten van chocolade aangetoond. Het af en toe nuttigen van kleine porties chocolade van goede kwaliteit zou hartproblemen verminderen.

Hormonen in vlees als échte dikmakers

Op basis van recente Duitse studies komen wetenschappers steeds meer tot de overtuiging dat de explosieve toename van zwaarlijvigheid in de westerse wereld niet alleen te wijten is aan overmatige eetzucht en gebrek aan beweging. De oorzaak moet volgens deze wetenschappers ook gezocht worden gezocht in de toenemende aanwezigheid van hormonen in ons vlees. Minder vlees eten staat daarom voor gezond eten.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Glycemische Index onthult dikmakers"

Reacties

Rudy, 30-04-2014 12:25 #3
Beste,

Ik snap niet dat volkorenbrood een hogere GI heeft dan wit brood.

mvg
rudy

Serkozy (infoteur), 02-10-2011 17:26 #2
Geachte mevrouw, mag ik gezien uw vragen een boek van Jo Wyckmans bij u aanbevelen? "Gezond van binnen, van buiten mooi", met als subtitel "Hoe gezonde voeding je leven positief verandert". ISBN 90 223 1604 1 (B). De moeite waard om er eens een keer kennis van te nemen.

Ria Bierschenk-V Beek, 02-10-2011 13:25 #1
Mijn man is diabeet. Nu las ik zojuist in een dibetes tijdschrift over GI. Er is ons ineens veel duidelijk geworden. Zitten alleen nog met de vraag "wat doet Olie? Als wij b.v. aardappels rauw bakken in olijf olie? Waar moet ik ze dan plaatsen? En wat gebeurt er met de vinigrette in de salades? Wat doet een glaasje wijn bij de maaltijd?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-01-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!