InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het SlimFast-dieet en een gezonde levensstijl

Het SlimFast-dieet en een gezonde levensstijl

Iedereen kent de SlimFast maaltijdvervangers wel, SlimFast is een makkelijke manier om een paar kilo af te vallen. In dit artikel vind je meer informatie over dit dieet. Helaas heeft SlimFast besloten per 31 december 2007 de verkoop in Nederland stop te zetten in verband met tegenvallende verkoopresultaten.

Het SlimFastdieet

Het dieet is heel simpel:
  • Gebruik 1 of 2 Slimfast maaltijdvervangers per dag
  • Maak een lichte avondmaaltijd (600 kilocalorieën)
  • Gebruik tussendoor 3 tussendoortjes
  • Drink 1,5 liter water per dag

In de maaltijdvervangers zitten voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft, waardoor SlimFast een gezond alternatief is voor een gewone maaltijd, de maaltijden bevatten eiwitten, 23 vitaminen en mineralen, essentiële vetzuren en vezels.

De maaltijden

Het SlimFast-assortiment omvat de volgende producten:
  • Smoothies
  • Soepen
  • Milkshakes
  • Maaltijdrepen (muesli)
  • Snackrepen (chocolade)
  • Hartige snacks

Voordelen en Nadelen van SlimFast

Persoonlijk vind ik SlimFast een goede manier om wat kilo's kwijt te raken, al zou ik zelf een verantwoorde levensstijl meer aanraden. Mijn ervaring met SlimFast is dat het goed vol te houden is, maar niet te lang. Een paar dagen lukt makkelijk, maar langer ook niet. Dit is uiteraard zeer persoonlijk.

Zelf zou ik dan ook geen twee maaltijden per dag vervangen, maar één. Het nadeel van SlimFst vind ik dat als je een een van de maaltijdvervangers hebt gegeten/gedronken, je niet echt het gevoel hebt dat je daadwerkelijk genoeg hebt gegeten. Zeker vlak nadat je de maaltijdvervanger hebt genomen, zit je nog niet vol. Het volle gevoel begint pas na een minuut of 20.

Wat ik dan ook deed was 20 minuten voor ik nomaal gesproken de 'echte' maaltijd zou eten, een SlimFast-product nemen, en dan later nog iets lichts eten. Zo houdt je het wat beter vol. Een belangrijk pluspunt: de smoothies vond ik écht lekker, waardoor het ook beter vol te houden is. Een belangrijk nadeel: de maaltijdvervangers zijn vrij prijzig.

Afvallen zonder Slimfast

Uiteraard zijn er talloze andere dieten en levenswijzen te noemen: het Atkins-dieet, Sonja Bakker, de keuze is enorm.

De meeste dieten zijn heel geschikt om een paar kilo af te vallen, maar meestal zijn ze niet erg gezond. Daarom is het beter om gezond te leven, dit houdt in: weinig verzadigde vetten, 1,5 liter water per dag en elke 200 gram groente en 2 stuks fruit. Misschien lijkt dit een hele opgave, maar als je even je best doet, zie je dat het heel makkelijk te integreren is in je huidige voedingspatroon:
  • Neem een salade als lunch
  • Beleg je brood met groente of fruit
  • Roer wat fijngesneden fruit door je toetje
  • Neem fruit als toetje
  • Houdt de hele dag een flesje water bij je en zorg dat je het flesje drie keer leegdrinkt per dag
  • Kies voor magere varianten van bijvoorbeeld kaas
  • Zorg voor mager beleg (kipfilet, rosbief, rookvlees, linesse)
  • Zelfs van supervette etenswaren bestaan tegenwoordig "magere" varianten, zelfs van pizza en patat!

Tot slot een heel belangrijke regel: voel je niet al te schuldig als je eens hebt gezondigd, je moet zelfs af en toe zondigen, anders is een gezonde levensstijl bijna niet vol te houden. De kans is bovendien groot dat je dan gigantische vreetbuien gaat ontwikkelen, en dat is natuurlijk zeker niet de bedoeling.
© 2007 - 2019 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallenVeel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen …

Reageer op het artikel "Het SlimFast-dieet en een gezonde levensstijl"

Reacties

L. Moerenhout, 23-03-2009 18:08 #2
Ik woon in Mechelen Belgie en enkele jaren geleden slimfast gebruikt, maar op het heden vind ik het nergens meer in de winkels. Kunt u me vertellen hou ik er nog kan aangeraken. ik hoop een positief antwoord dank u

Thea Timmermans, 31-05-2008 10:51 #1
Ben zeer tevreden over slimfast, maar hoe kan ik nog aan deze producten komen. Reactie infoteur, 31-05-2008
Hallo Thea,

Helaas weet ik dat niet, ook de online shop is gesloten.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 25-02-2008
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!