InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht en dieet

Overgewicht en dieet

Overgewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er diverse diëten, een aantal van deze wil ik met dit artikel kort beschrijven.

Waarom op dieet

De belangrijkste drijfveer voor de meeste mensen om op dieet te gaan is toch het uiterlijk. Daarnaast is het afvallen een goede manier om uw lichaam in een betere gezondheid te krijgen. Veel voorkomende ziekten zoals, diabetes, hart en vaatzieketen en kanker kunnen een verband hebebn met overgewicht. Bijkomend voordeel van een dieet is dat mensen anders tegen hun leefwijze gaan aankijken en in het algemeen een gezondere leefstijl aanpassen.

Het dieet

Atkins

Volgens het Atkins dieet, zorgt de consumptie van veel koolhydraten voor schommelingen in het bloedsuiker gehalte.
Deze schommelingen in het bloedsuikergehalte zorgen weer voor een hongerig en vermoeid gevoel en bevordert daarmee de opbouw van vetreserves. Het Atkins dieet schrapt de koolhydraten zoveel mogelijk uit uw voeding, afgezien van 20 gram van bepaalde groentes. U mag onbeperkt eiwit en vet eten, maar valt toch af. Later in het dieet mag u iets meer koolhydraten nemen zolang u maar afvalt richting het streefgewicht.
Een nadeel van het Atkins dieet is dat u er een erg slechte adem van krijgt.

Fit for life

Dit is een bestseller van het echtpaar Diamond. Het dieet bevat veel waterrijk voedsel (fruit en groenten) vanwege de reinigende werking. De combinatie van koolhydraten en eiwitten in een maaltijd wordt vermeden. Samen zouden ze in de maag gaan rotten en gisten, zodat veel energie verloren gaat.

Maaltijdvervangers

Vooral shakes, repen en soepen met weinig calorieën, maar wel met belangrijke voedingstoffen. Voorbeelden zijn Biamed (alleen op recept), Herbalife, Minikuur, Modifast, Profiel en Slim Fast.

Montignac

Montignac gaat niet uit van het aantal caloriën, maar van de goede combinatie van voedingsmiddelen en de verdeling over de dag. Kies voor de goede, onverzadigde vetten, koolhydraten met een laag glycemische index (GI) en vezelrijke voeding (fruit, peulvruchten). Voldoende eiwit moet voorkomen dat u spieren kwijtraakt. Ook regelmatige lichaamsbeweging wordt aanbevolen.

South Beach

Het dieet is gericht op de gezonde vetten en koolhydraten. Vermijd koolhydraten uit geraffineerde producten die bij fabricage veel goede vezels kwijtraken (witbrood, koek, gebak, snacks). Door de beperking van koolhydraten is het gebruik van weinig vet (mager vlees, olijfolie) en dierlijke eiwitten toegestaan.

Weight Watchers

Cursussen waarbij de deelnemers elkaar steunen en advies krijgen. Diverse afslankprogramma's, voedingsprodukten en boeken maken del uit van dit commerciële concept. Ook andere (niet) commerciële organisaties bieden de mogelijkheid om in groepsverband af te vallen. Meestal zijn de diëten in orde en gaat het oude leefpatroon op de schop
Gerelateerde artikelen
Diëten onder de loepDiëten onder de loepIn de afgelopen jaren zijn er ontzettend veel diëten op de markt gekomen. Allemaal beweren zij het beste resultaat in de…
Kosten Weight Watchers vergoed door zorgverzekeraarKosten Weight Watchers vergoed door zorgverzekeraarKosten van Weight Watchers worden in sommige gevallen vergoed door de zorgverzekeraar. Daarvoor is in ieder geval een ve…
Low carb dieten: Atkins en South beach vergelekenIedereen wil wel eens een paar kilos kwijt, zich beter in zijn vel voelen en er beter uitzien. Er zijn twee diëten die…
De tien beste diëtenDe tien beste diëtenDe meeste van ons willen graag een paar kilootjes kwijt en diëten zijn er genoeg, maar wat zijn nu de diëten die het bes…
Weight Watchers, behaal zonder moeite je streefgewichtWeight Watchers, behaal zonder moeite je streefgewichtVaak weten mensen niet meer waar ze goed aan doen met diëten. Soms trek in iets lekkers hebben, maar ook streng voor jez…

Reageer op het artikel "Overgewicht en dieet"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 18-02-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!