InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Nieuw afslankmiddel: bosbessen!

Nieuw afslankmiddel: bosbessen!

Dat bosbessen gezond zijn, is algemeen bekend. Ze zijn rijk aan anti-oxidanten en helpen voor een lagere cholesterol. Maar niet veel mensen weten dat bosbessen ook helpen bij het afslanken. Een nieuw onderzoek met ratten heeft dit uitgewezen. En ze zijn nog lekker ook! Het is dus zeker het proberen waard bosbessen te eten om te helpen slanker te worden. Daarnaast hebben bosbessen ook nog een positieve werking tegen diabetes en hartkwalen.

Minder abdominaal vet

De onderzoeker Mitchell Seymour werkt voor de universiteit van Michigan. Hij heeft met onderzoek aangetoond dat ratten die een voedselpatroon eten dat rijk aan bosbessen is abdominaal vet verliezen. Abdominaal vet is het soort vet dat verantwoordelijk is voor een dikkere buik en een groter risico op diabetes en hartkwalen. Zelfs wanneer deze ratten een vet-rijk dieet aten dat weldegelijk rijk aan bosbessen was, nam hun abdominaal vet af. En dat niet alleen, de ratten hadden ook een betere glucose-huishouding. Dit houdt in dat hun bloedsuiker-niveau meer stabiel was.

Werking tegen diabetes en hartkwalen

De onderzoekers denken dat de bosbessen, dankzij hun hoge inhoud aan anti-oxidanten, op de een of andere manier de manier waarop het lichaam suikers maakt en opslaat veranderen. Dit is goed nieuws voor mensen met diabetes en hartkwalen. Volgens sommige wetenschappers is deze ontdekking een enorme vooruitgang voor de toekomstige bestrijding van deze ziekten.

De effecten bij het onderzoek

Dit onderzoek werd gepresenteerd op de 'Experimental Biology 2009'. In het onderzoek werden ratten expres vet gemest. Vervolgens werd een deel van de ratten een dieet met weinig vet gegeven en een deel een dieet met veel koolhydraten. Bij beide groepen ratten werd een aantal van hen daarbij bosbessen-poeder gevoerd.

Na drie maanden hadden de ratten die bosbessen gevoerd werden al een betere glucose-controle en vergrote gevoeligheid voor insuline. Zowel betere glucose-controle als hogere gevoeligheid voor insuline hebben een sterk verband met het verlagen van het risico op diabetes.

Bosbessen in uw dieet

Bosbessen zijn zeer gemakkelijk op te nemen in uw dieet. Als het niet het juiste seizoen is zijn ze altijd ingevroren te krijgen, en u kunt ze zowel los eten als ergens doorheen. Bijvoorbeeld samen met een portie magere yoghurt is dit een gemakkelijke en lekkere toevoeging aan uw dieet.
© 2009 - 2019 Daan123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuw afslankmiddel: bosbessen!"

Infoteur: Daan123
Laatste update: 02-06-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!