InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Nadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te eten

Nadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te eten

Nadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te eten Zout is onmisbaar voor de gezondheid van de mens. Zo zorgt het onder meer voor de vochtregeling van je lichaam. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout wordt ruimschoots gedekt door de voedingsmiddelen die je inneemt. Het is dus onnodig om nog eens extra zout aan je eten toe te voegen, ook al staat er altijd wel een zoutpot op tafel. Overmatig zoutgebruik kan de kans op hoge bloeddruk, hart-en vaatziekten en osteoporose verhogen. Daarom is het gezond om je te houden aan enkele tips om je zoutgebruik te beperken. Er zijn tal van kruiden en specerijen die je kan gebruiken als zoutvervanger om je maaltijd pittig te maken én die bovendien ook nog gezond zijn. Welke tips kunnen nuttig zijn om minder zout te eten?

Functie zout

Natrium

Een van de belangrijkste functies van zout is dat het vocht ophoudt. Zout is dus belangrijk voor de vochtregulering in ons lichaam. Mensen die aandoeningen of ziektes hebben waarbij ze veel vocht verliezen, zijn dus gebaat bij extra zoutgebruik. Maar voor de gemiddelde mens wordt de zoutbehoefte van het lichaam grotendeels bevredigd doordat het bestanddeel van zout, natrium, al in veel voedingsmiddelen aanwezig is.

Vochtverlies

Zelfs bij warm weer, wanneer je meer zweet en dus vocht verliest, wordt die behoefte ruimschoots gedekt door de voedingsmiddelen die je tot je neemt. Wel moet je erop letten om bij warm weer voldoende te drinken om je vochtverlies te compenseren. Als het heel warm is, is het aangeraden om regelmatig kleine hoeveelheden water te drinken om uitdroging te voorkomen. De klassieke regel hierbij is om te drinken voordat je dorst krijgt, want dan is het al bijna te laat. Dan ligt de uitdroging al op de loer.

Hoeveel zout per dag eten?

Natriumchloride

De wetenschappelijke naam voor zout is natriumchloride. Een gram zout bevat 400 mg natrium. Dat betekent dat 1,5 gram zout onze dagelijkse natriumbehoefte dekt. Toch gebruiken we gemiddeld 10 g zout per dag: te veel dus. Wetenschappers gaan ervan uit dat we per dag slechts 575 mg natrium nodig hebben om onze vochthuishouding op peil te houden.

Kant-en-klare producten

Het grootste deel van het zout dat we dagelijks tot ons nemen is afkomstig van bereide producten zoals brood, kaas, snacks, voedingsmiddelen in blik en kant-en-klare producten. Omdat we al zoveel zout via producten in ons lichaam krijgen, is het niet aangeraden om aan tafel nog eens extra zout aan gerechten bij te voegen.

Nadelen zoutgebruik

Hart-en vaatziekten

Als je teveel zout gebruikt, dan kan dat nadelig zijn voor je gezondheid. Ten eerste vergroot een te hoge zoutinname de kans op hoge bloeddruk en daarmee de kans op hart-en vaatziekten en beroerte. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een normale bloeddruk ook hun bloeddruk kunnen verlagen door de zoutinname te beperken.

Osteoporose

De gulden middenweg is hier dus aangewezen: een al te hevige verlaging van de bloeddruk moet vermeden worden.
Ten tweede kan teveel zout de kans verhogen op botontkalking of osteoporose. Wie teveel zout verbruikt zet ook zijn of haar maag onder zware druk, waardoor de risico's op maagkanker dreigen te verhogen.

Minder zout eten: tips

Geen extra zout

Het is niet vanzelfsprekend om je zoutinname te matigen, vermits zout al in zoveel van onze voedingsmiddelen aanwezig is. Toch liggen er heelwat mogelijkheden als je let op de manier waarop je je maaltijden bereidt. De belangrijkste regel is om geen extra zout toe te voegen als je maaltijden bereidt. Zet zeker geen zoutvat op tafel om zout toe te voegen in je bord, want een zoutvat nodigt al snel uit om het ook te gebruiken.

Zout vervangen

Ten tweede kan je zout vervangen door verse kruiden en specerijen en kan je de smaak van gerechten aanvullen met ui en look. Vermijd selderzout, want dat bestaat natuurlijk voor een groot deel uit zout. Je kan het nuttige aan het aangename paren en verschillende smaakcombinaties uittesten.

Zoutjes beperken

Bovendien komt het erop aan om om de voedingsmiddelen te beperken die al veel zout bevatten zoals gerookte producten, bereide sauzen en vinaigrettes, kant-en-klare producten, zoutjes, pinda's en chips. Ook kaas bevat meestal veel zout; kies in dit geval voor de zoutarme kaassoorten. Ga ook het zoutgehalte na op de verpakkingen van ontbijtgranen en energiekoekjes. Meestal smaken die wel zoet, maar bevatten ze toch veel zout.

Vers fruit en groenten

Vers fruit en verse groenten bevatten relatief weinig zout, net als aardappelen, rijst en pasta. Voorwaarde is wel dat je deze producten kookt zonder zout toe te voegen. Als je groenten of vis uit conserven wil bereiden, spoel deze dan eerst af onder stromend water. Controleer ook welke bestanddelen het mineraalwater heeft dat je op tafel zet. Sommige merken mineraalwater kunnen heelwat zout bevatten. Kies bij voorkeur voor een soort die relatief weinig natrium bevat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eet jij te veel zout? Test jezelf!Eet jij te veel zout? Test jezelf!Zelfs als je je niet dagelijks vol stopt met chips, oude kaas, zoutjes en zoute drop, ligt je zoutgebruik al snel te hoo…
Hoe zout is ons eten?Hoe zout is ons eten?Eten we teveel zout en hoeveel zout is teveel zout? Volgens onderzoek van het RIVM lijkt het erop dat we ruim boven de a…
Voedingsadvies bij hoge bloeddruk (hypertensie)Voedingsadvies bij hoge bloeddruk (hypertensie)Veel mensen hebben last een een te hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd. Helaas voel je er niets van en het kan g…
Minder zout en toch smakelijke gerechtenMinder zout en toch smakelijke gerechtenZout is niet alleen een smaakmaker maar ook een stof die ons lichaam nodig heeft. Maar een hoeveelheid van 1 tot 3 gram…
Is zout eten slecht?Is zout eten slecht?We eten dagelijks teveel zout. Hoewel zout onmisbaar is voor het lichaam, is een teveel aan zout schadelijk voor het har…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Keukenzout
  • https://www.consumentenbond.nl/voedingsmiddelen/test-zout-2015 (bronnen geraadpleegd op 06/05/2017).

Reageer op het artikel "Nadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te eten"

Reactie

Cook, 19-03-2013 16:09 #1
Natriumchloride door kaliumchloride vervangen lijkt me ook een deel van het probleem op te lossen.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Voedingstips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!