InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe herken ik een mode-dieet?

Hoe herken ik een mode-dieet?

Hoe herken ik een mode-dieet? Het mode-dieet of het crashdieet is een dieet waarbij de verloren kilo's er over het algemeen net zo snel weer aan vliegen als dat ze er van af gevlogen zijn. Het crashdieet werkt alleen op de korte termijn en is zeker geen gezond en effectief dieet. Maar hoe herken je een dergelijk modedieet? Ongeveer 9 op de 10 vrouwen heeft één of meerdere pogingen gedaan om af te vallen met behulp van een dieet. Echter, het overgrote deel van de diëten is enkel effectief op de korte termijn. Na drie jaar zijn vrijwel alle vrouwen die een dergelijk dieet gevolgd hebben weer terug op hun oude gewicht, of ze zijn zelfs in gewicht toegenomen.

Modediëten

Jaarlijks ontstaan er ergens op de wereld (dikwijls in de Verenigde Staten) wel weer een aantal mode-diëten of crashdiëten. En in de wanhopige zoektocht naar hét middel dat mensen tot een gezond gewicht brengt vliegen deze diëten als figuurlijke zoete broodjes over de toonbank. In de Verenigde Staten wordt jaarlijks voor miljarden dollars geïnvesteerd in soepjes, supplementen en hulpmiddelen in het streven naar een gezond gewicht.

Crashdieet

Oprah Winfrey wordt door sommigen ook wel de koningin van de crashdiëten genoemd. Het gewicht en de lijn van deze Amerikaanse presentatrice schommelt al jaren tussen een gezond gewicht en overgewicht. Met dank aan onder andere het crashdieet. Ophrah heeft reeds diverse zogenaamde crashdiëten achter de rug: het Optfast-400 calorieën vloeibare dieet, het soep-en-groenten dieet en zelfs een kaviaardieet wat niet minder dan $2000 per dag kostte. Maar hoe herken je zo’n dergelijk crashdieet nu, waarvan de kilo’s er even hard weer aanvliegen als dat ze er afgevlogen zijn?

7 tips hoe je een mode-dieet kan herkennen

  1. Het dieet belooft een snelle en effectieve oplossing. Je lichaam heeft echter de tijd nodig om op een gezonde en effectieve manier af te vallen. Diëten die je snel af laten vallen bestaan wel, deze zijn echter niet erg gezond en hebben geen gunstig effect op het gewicht op de langere termijn.
  2. Het dieet waarschuwt voor het gebruik van bepaalde voedingsproducten of aanpakken. Zo zijn er diëten die alle schuld op bijvoorbeeld rijst en aardappelen afschuiven. Overgewicht ontstaat echter door een samenspel van factoren.
  3. Het dieet bestaat uit eenvoudige, korte aanbevelingsteksten die gebaseerd zijn op complexe en ingewikkelde onderzoeken. Afvallen is ook een complex samenspel van factoren en kan dus niet zomaar samengevat worden in één of twee zinnen.
  4. Het dieet bevat lijsten met goede en slechte voedingsproducten
  5. Het dieet is ontworpen om de aankoop van een bepaald afslankproduct te stimuleren
  6. Het dieet is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  7. Het dieet verbiedt voedsel uit één of meerdere van de vijf voedingsgroepen

Gevolgen crashdieet

Hoe komt het dat de meeste mensen na een dergelijk crashdieet juist meer aankomen? Tijdens een dergelijk dieet zorg je er voor dat je lichaam als het ware in een staat van hongernood en ondervoeding terechtkomt omdat je tijdelijk veel minder caloriën tot je neemt. Je lichaam gaat zich hier op aanpassen door de stofwisseling te vertragen (er hoeft immers minder verbrand te worden) en het weinige voedsel dat men wel binnenkrijgt op te slaan om zo een reserve aan te leggen voor mogelijk nog meer barre tijen. Hiermee creër je dus eigenlijk het omgekeerde van wat je wilt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe herken ik een mode-dieet?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 22-12-2009
Subrubriek: Dieet
Special: Verantwoord afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!