InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: het ideale uiterlijk in de media

Afvallen: het ideale uiterlijk in de media

Afvallen: het ideale uiterlijk in de media Steeds vaker zijn er berichten te horen vanuit de media dat men een realistisch beeld wil laten zien van de hedendaagse vrouw en man: niet meer die strakke glimmende lichamen, perfecte gezichten met de tandpasta-lach. Toch is dat nog steeds het beeld wat we constant tegenkomen. Het lijkt zo makkelijk en de programma's waarin mensen in reallifesoaps afvallen schieten uit de grond. Maar is het zo makkelijk...?

Het slanke ideaal in de media

Er zijn enkele merken die in hun reclames niet meer dat ideaalbeeld laten zien van perfect slanke mensen. Dove is daar een goed voorbeeld van: reclames met daarin wat vollere vrouwen, maar ook met oudere vrouwen. Dat beeld is meer realistisch dan een merk als FA ons wil laten geloven. Toch is hetgeen wat Dove in haar reclames laat zien meer uitzondering dan regel. Het overheersende beeld wat ons in de media wordt voorgeschoteld zijn toch de dunne slanke jonge dames en heren met een stralende zongebruinde huid en een sixpack.

The rich and famous

Een ander beeld wat we vaak in de media zien is die van de beroemdheden. Niet alleen hun talent wordt breed uitgemeten, maar ook hun verschijning in het dagelijks leven, zoals interviews, reallifesoaps en reportages in gossipbladen en -programma's. Op die manier krijgen we een kijkje in hun leven. En allemaal zijn ze strak, slank en licht gespierd. Of bekijk de succesvolle serie Desperate Housewives. Alle hoofdrolspelers zijn zeer slank en sommige vrouwen zelfs zeer dun. En hoewel de serie enigszins het vraagstuk over overgewicht aansnijdt in de vorm van de mollige kinderen van één van de vrouwen IN de serie, blijf je je constant verwonderen over hoe slank de vrouwen zelf zijn.

Jong en strak, en anders: een personal trainer

De mensen die je vooral ziet in de media, als het gaat om uiterlijk en reclame, zijn vooral jonge mensen. Wanneer jonge mensen opgroeien zonder overgewicht, zien ze er vaak van zichzelf al strak en slank uit. Daarnaast worden vooral de slanke modellen gekozen. Wat betreft de beroemdheden, kan je er vaak vanuit gaan dat ze zeer hard trainen en specifieke voedingsschema's volgen. Meestal worden ze hierin begeleid door een personal trainer. Ze kunnen deze manier van leven, eten en trainen dan ook goed betalen.

Terug naar de gemiddelde Nederlander

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders een overgewicht heeft. Puur voor de gezondheid zouden deze mensen op een gezonde verantwoorde manier gewicht moeten afvallen. Maar veel mensen hebben vaak een beeld voor ogen die verder gaat dan de hoeveel kilo's die ze voor hun gezondheid zouden moeten verliezen. Ze willen net zo strak zijn als al die strakke dames en heren die ze elke dag op de tv zien langs komen. Want als zij dat kunnen, waarom zou je dat zelf niet kunnen.

Een strak lijf? Een strak dieet!

Veel mensen realiseren zich niet wat er nodig is om dat strakke ideaal te bereiken. Simpelweg gezonder gaan eten, minder snoepen en snacken en dat volhouden is vaak al veel moeilijker dan men denkt. Een dieet zien mensen vaak als een periode. In die periode ga je heel strak veel minder en gezonder eten. Vervolgens kom je op je streefgewicht en dan stopt het diëten. Natuurlijk weten de meeste mensen wel dat je dan vervolgens niet meteen weer kunt gaan snoepen en snacken. Maar de teugels mogen weer wat lossen en je hoeft minder streng te zijn op het eten. Zo kruipt bij veel mensen vaak weer de gewoonte van het snoepen weer in het dagelijkse patroon en is niet iedereen in staat om het streefgewicht vast te houden.

Realistisch beeld over afvallen

De ene afvaller legt de lat hoger dan de ander. De een gaat voor een gezond gewicht, de ander voor het ideale uiterlijk. Daarnaast hoeft iemand met een BMI van 30 minder veel af te vallen dan iemand met een BMI van 40. De kans van slagen is groter naarmate men hierin realistisch in is. Dat begint bij het besef dat er meer nodig dan een snelwerkend dieet. Het eetpatroon zal veranderd moeten worden en men zal zich een gezonde eet- en levensstijl moeten aanmeten. En daarvoor zal men geduld moeten hebben en niet de eerste maand al dat grote verschil willen zien.

Het bereiken van het ideale uiterlijk

Mensen die zozeer willen afvallen om dat ideale uiterlijke te bereiken waarmee ze steeds worden lekker gemaakt door de media, beseffen zich vaak niet wat daar voor nodig is. Het vergt een ijzersterke discipline om dat ideaal te bereiken. Er komt veel meer bij kijken dan een gezond gewicht bereiken. En zelfs dat is alleen moeilijk, en nog moeilijker om dat te blijven vasthouden. Dat ideale uiterlijk kan men alleen bereiken door zeer drastisch de voedingsgewoontes om te gooien. Vaak betekent dit eten volgens een zeer strak schema, vergelijkbaar met die van sporters: veel eiwitten, veel groente, voldoende mineralen en vitamines, vezelrijk, langzame koolhydraten, mager vlees, vis, gezonde vetten en dat alles in de juiste balans. Daarnaast zal iemand zeer regelmatig moeten sporten, vaak een combinatie van krachtraining, fitness en cardio. Eén of twee keer per week een uurtje is dan absoluut niet genoeg. Te denken valt aan 10 a 15 uur per week. En om dit te handhaven zal men dit onderdeel moeten maken van zijn/haar manier van leven. Alleen deze combinatie van ijzersterke discipline, de juiste manier van eten en de hoeveelheid beweging leidt tot een strak en afgetraind lichaam.
© 2010 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is voor jou het beste dieet?Wat is voor jou het beste dieet?Er zijn ontzettend veel soorten diëten en sommige beloven dat je in een mum van tijd veel kunt afvallen. Voo sommige men…
Afvallen met hulp van een personal trainerAfvallen met hulp van een personal trainerEen personal trainer, dat klinkt als iets heel duurs en iets waar alleen beroemdheden gebruik van maken. Toch hoeft dat…
Nog snel even afvallen met het dieet van 1 dagNog snel even afvallen met het dieet van 1 dagJe wilt in een tijdsbestek van één dag gauw nog even zoveel mogelijk afslanken. Bijvoorbeeld voor een feestje waar je di…
Buikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenBuikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenStrakke buikspieren trainen. Een sixpack trainen. Buikvet verbranden of ander lichaamsvet verbranden. Welke oefeningen m…
Het dieet van Erica TerpstraHet dieet van Erica TerpstraErica Terpstra was sinds zij haar sportcarriere beindigde al snel ontzettend dik. Maar ongeveer twee jaar geleden was Er…

Reageer op het artikel "Afvallen: het ideale uiterlijk in de media"

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 16-01-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!