InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: jojo-effect

Afvallen: jojo-effect

Afvallen: jojo-effect Het jojo-effect wordt bereikt door het verkeerd volgen van een dieet. Heel wat mensen zijn dagelijks bezig met een dieet. Het liefst in zo kort mogelijke tijd. Dit soort diëten noemt men ook wel een crashdieet. Het jojo-effect treedt op doordat het lichaam gedurende een periode heel weinig voeding binnen krijgt.

Jojo

Een jojo is een speelgoedje aan een touwtje, dat je af laat rollen en dat weer terug komt. Wie goed met een jojo om kan gaan, zal merken dat de jojo altijd weer terug komt, en weer weg gaat. Het jojo-effect doet hetzelfde met het gewicht: het verdwijnt en komt weer terug, om vervolgens weer te verdwijnen en weer terug te komen. Wie dus het woord jojo-effect hoort, begrijpt nu dat het gaat om het gewicht van de mens. Het jojo-effect wordt bereikt door het verkeerd volgen van een dieet.

Afvallen

Heel wat mensen zijn dagelijks bezig met een dieet. Het beheerst soms je hele leven. En we zijn altijd op zoek naar methoden op af te kunnen vallen. Het liefst in zo kort mogelijke tijd. Dit soort diëten noemt men ook wel een crashdieet: er word beloofd dat men in zeer korte tijd, soms in 1 week tijd, wel 5 kilo kan afvallen. In principe is dit ook wel mogelijk, maar al gauw zal men weer in het oude patroon gaan vallen. En dan krijgt je het gevreesde jojo-effect: men komt weer heel snel aan in gewicht. Vaak zal dit gewicht zelfs hoger zijn dan voordat het dieet gevolgd werd. Vervolgens word er weer een nieuw crashdieet gevolgd, waardoor het gewicht weer daalt. Om dan weer opnieuw in gewicht aan te komen. De meeste mensen blijven hun hele leven lang jojo-en.

Wat doe ik verkeerd?

Dat is een vraag die veel mensen zichzelf stellen. Want tel het voor jezelf maar eens uit: hoe lang ben je nu al bezig met afvallen, en wat is er tot nu toe daadwerkelijk vanaf gegaan? De meeste mensen zitten na een jaar of vijf van diëten nog altijd op hetzelfde gewicht, met een marge van iets eronder of iets erboven. r is dus nog steeds niks bereikt. De fout zit hem in de dieetmethode. Stop met het crashdieet! Het crashdieet geeft niks meer en niks minder dan het jojo-effect, waarbij men niks wint.

Waarom jojo-effect

Het jojo-effect treedt op doordat het lichaam gedurende een periode heel weinig voeding binnen krijgt. Het lichaam krijgt een seintje door dat voedsel schaars is geworden en daarom heel zuinig aan moet gaan doen met energie. Hierdoor zal er weinig verbrand worden, en het lichaam zal zelfs spierweefsel aan gaan breken om dit als energie te verbruiken. Ondertussen slaat het lichaam zoveel mogelijk voeding op. Wanneer het crashdieet is afgelopen, en men weer normaal gaat eten, zal het lichaam zoveel mogelijk van dit eten op gaan slaan als vet. Dit omdat het lichaam geleerd heeft dat er ook slechtere tijden aan kunnen komen. Wat normaal verbrand zou worden, word nu dus als extra vet opgeslagen. Gevolg is dat men juist weer aan komt in gewicht. En dit gewicht zou best wel eens meer kunnen zijn dan het gewicht voordat men aan het crashdieet begon.

Geen jojo-effect

Wie goed wil afvallen, zal dus langzaam af moeten vallen. Laat het lichaam merken dat er geen voedseltekort is. Eet minimaal 1300 calorieën per dag. Val niet meer dan 500 gram per week af, en doe aan spieropbouw. Let er op dat je niet teveel afvalt en dat je je levensstijl ook blijvend veranderd. Het heeft geen zin om gedurende twee maanden af te vallen en dan je oude levenspatroon weer op te pakken. Je zal dan weer opnieuw in gewicht aan gaan komen. Wie meer dan 500 kcal per week afvalt, moet meer gaan eten. Wie minder dan 500 kcal per week afvalt, moet minder gaan eten. Drink vooral voldoende water. Water geeft minder hongergevoel en voert de afvalstoffen af.

Bekende crashdieeten

Bekende diëten garant staan voor het gevreesde jojo-effect, zijn het ziekenhuisdieet, het soepdieet, het sapdieet, het yoghurtdieet en in zekere zin ook diëten zoals het Sonja Bakker dieet. Let op. Sonja Bakker is geen diëtiste, zoals sommigen mensen wel denken. Wie aan een crashdieet begint, is niet per definitie slecht bezig. Een crashdieet kan helpen om in korte tijd veel af te vallen. Maar na het crashdieet moet men het heel langzaam weer op gaan bouwen, net zolang totdat het gewicht gelijk blijft en niet meer stijgt of zakt. Op deze manier zal er geen jojo-effect ontstaan. Zaak is het dan om dit ook vol te blijven houden. Met afvallen verlies je overigens in de eerste week alleen vocht; bij een crashdieet is dit niet veel anders en zal de gewichtsafname hoofdzakelijk vocht zijn wat verdwijnt. Het vet blijft veelal zitten en word juist extra vastgehouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sonja_Bakker

Reageer op het artikel "Afvallen: jojo-effect"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-06-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!