8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?

8 kilo eraf in 12 dagen: gezond? Steeds vaker zie je advertenties opduiken van afslankproducten welke je kilo's gewichtsverlies in een paar dagen beloven. Snel afvallen met een dergelijk dieet wordt ook wel een crash dieet genoemd. Deze producten zullen ongetwijfeld hun beloftes nakomen. Maar hoe gezond zijn dergelijke diëten?

Aandoeningen ten gevolge van gebrek aan voedingsstoffen

Wanneer je je dagelijkse calorie-inname sterk beperkt beperk je eveneens de inname van essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Crash-diëters lopen met name een kans op de volgende problemen:
  • IJzertekort
  • Vitamine B12 tekort
  • Calcium tekort
  • Ontregelingen in sodium en potassium (levensgevaarlijk)

Met name ontregelingen in sodium en potassium kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Sodium en potassium zijn zogenaamde elektrolyten die het lichaam helpen bij een goede zenuw- en spierfunctie. Ze spelen een belangrijke rol bij het reguleren van de hartslag. Wanneer de niveau's van sodium en potassium te laag geraken, kan je een hartaanval krijgen. Andere tekorten kunnen leiden tot onder meer botontkalking en bloedarmoede.

Orgaanfalen

Je organen, waaronder het hart, de lever en de nieren, hebben bepaalde voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Het betreft hier met name carbohydraten. Wanneer je lichaam niet voldoende energie uit de voeding kan halen om de organen te laten werken gaat het lichaam spierweefsel verbranden om aan energie te komen. Uiteindelijk kan ook het spierweefsel van vitale organen verbrand worden, zoals de lever, de nieren en het hart. Dit lijdt tot orgaanfalen.

Psychische stoornissen

In een onderzoeksgroep bleek er een verband te bestaan tussen crash diëten en psychische stoornissen, met name psychoses. Een psychose is een psychische toestand waarin iemand een gebrek aan realiteitszin heeft en een verstoord wereldbeeld heeft. Gebleken is dat hoe meer gewichtsverlies een persoon in korte tijd had, hoe ernstiger de psychische stoornis. Een deel van de onderzochte personen had voor het gewichtsverlies geen psychische stoornis. Het andere deel kreeg een terugval naar een eerdere psychische afwijking. Wanneer het dieet gestaakt werd en men weer een normaal gewicht bereikte verdwenen de psychotische klachten ook weer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Robinson, S. & Winnik, H. Z. (1973) Severe psychotic disturbances following crash diet weight loss. Arch. Gen. Psychiatry.
  • http://www.epigee.org/fitness/crash_diets.html

Reageer op het artikel "8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-03-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Verantwoord afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!