InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: grondstofwisseling

Afvallen: grondstofwisseling

Afvallen: grondstofwisseling De grondstofwisseling, oftewel basaal metabolisme, is de laagste mogelijk stofwisseling waarbij het organisme wel nog blijft functioneren. De grondstofwisseling wordt geregeld door de schildklier. Om de energiebehoefte voor de grondstofwisseling te weten, moet je je vetpercentage weten.

Grondstofwisseling

De grondstofwisseling, oftewel basaal metabolisme, is de laagste mogelijk stofwisseling waarbij het organisme wel nog blijft functioneren. Hierbij hebben alle organen een zo laag mogelijke graad van activiteit. De grondstofwisseling is dus nodig om in leven te blijven zonder dat er ook maar enig voedsel binnen krijgen.

Bij de mens is hiervoor nodig: een temperatuur van 20-22 graden, volledige geestelijke en lichamelijke rust, geen gebruik van voedsel. Voor voedsel geldt dat eiwitrijk voedsel in de 24 uur voorafgaande niet gegeten mag worden, en overige voedsel in de voorafgaande 8 uur niet gegeten mag worden.

Schildklier

De grondstofwisseling wordt geregeld door de schildklier. Hierdoor is de grondstofwisseling bij een ieder nagenoeg gelijk, behalve wanneer de schildklier te traag of te snel werkt. De schildklier produceert het hormoon thyroxinem, dat verantwoordelijk is voor de grondstofwisseling.

Energiebehoefte

De mens heeft dagelijks een energiebehoefte. Maar om in leven te blijven en alle organen dus ook normaal te kunnen laten functioneren, moet men minimaal de energiebehoefte voor de grondstofwisseling binnen krijgen. Deze energiebehoefte is afhankelijk van de hoeveelheid vetvrije massa die iemand heeft. De grondstofwissseling bedraagt bij de meeste mensen 1.23 kcal per kilo vetvrije massa, per uur. Er wordt hier geen verschil gemaakt tussen man en vrouw, omdat de grondstofwisseling en de energiebehoefte hiervan afhankelijk is van de vetvrije massa.

Berekenen

Om de energiebehoefte voor de grondstofwisseling te weten, moet je je vetpercentage weten. Er zijn bepaalde formules om deze te berekenen, of deze kan bij een sportschool of bij een diëtiste worden gemeten. Weegschalen met een vetpercentagemeter, meten alleen de onderkant van het lichaam. Andere vetmeters meten alleen de bovenkant van het lichaam.

Iemand van 80 kilo met een vetpercentage van 20 procent, heeft dus 16 kilo aan vet. De vetvrije massa is dan 80-16= 64. Vervolgens vermenigvuldig je de vetvrije massa met de caloriebehoefte (1.23 kcal) en het aantal uren van de dag (24). Dit ziet er dus zo uit: 64 x 1.23 x 24 = 1889. Iemand met dit gewicht en vetmassa heeft dus een caloriebehoefte van 1889 kcal, om de organen normaal te kunnen laten functioneren. De omgevingstemperatuur moet dan echter niet te laag worden, omdat het lichaam anders meer energie gaat gebruiken om warm te blijven.

Afvallen

Om af te vallen, moet men meer calorieën verbruiken dan dat men binnen krijgt. Soms gaan mensen extreem weinig eten. Let er altijd op bij het afvallen, dat men op zijn minst de caloriebehoefte voor de grondstofwisseling binnen krijgt. Gebeurt dit niet, dan kan dit op de langere duur allerlei nare gevolgen met zich mee brengen zoals een verminderde weerstand, botafbraak, uitblijven van de menstruatie en uiteindelijk kan zelfs de dood intreden. Het is dus heel belangrijk om niet onder dit getal te gaan zitten tijdens het afvallen. Voor een of twee dagen moet dit geen probleem zijn, het lichaam gaat dan immers over op de vetreserves. Maar wanneer deze uitgeput raken, zal het lichaam de organen en weefsels gaan aanspreken, waarbij de minst belangrijke weefsels en organen als eerste. later volgen dan de belangrijke organen, totdat deze ermee op gaan houden.
Gerelateerde artikelen
Metabolisme of stofwisseling in het menselijk lichaamDe stofwisseling die noodzakelijk is om te kunnen leven wordt metabolisme genoemd. Het stofwisselingsproces in een mense…
Vetverbranding verhogenVetverbranding verhogenDe vetverbranding verhogen: de werkende tip! De vetverbranding is iets waar we allemaal mee bezig zijn tijdens het afval…
Wat is mijn ruststofwisseling (basaal metabolisme)?Wat is mijn ruststofwisseling (basaal metabolisme)?Het wordt vaak gebruikt als excuus: ‘ik heb een trage stofwisseling!’ Men bedoelt hiermee hun basaal metabolisme (in de…
Slank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen. Wie wil dit nu niet? De Amerikaanse auteur Haylie Pomroy beweert in haar boek "Het metabolisme dieet.…
Blijvend afvallen en bewegingBlijvend afvallen en bewegingBlijvend afvallen, om op een blijvende manier af te vallen is enige vorm van beweging onmisbaar. Hoe vaak je moet bewege…
Bronnen en referenties
  • http://forum.bodynet.nl/sticky-onderwerpen/16955-uitrekenen-caloriebehoeftes.html

Reageer op het artikel "Afvallen: grondstofwisseling"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 06-10-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!