InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Jodendom en voeding: snel afvallen en voedingsgewoonten

Jodendom en voeding: snel afvallen en voedingsgewoonten

Jodendom en voeding: snel afvallen en voedingsgewoonten Snel afvallen bestaat niet echt. Het lukt misschien wel om in korte tijd aardig wat kilo's kwijt te raken maar het is er ook weer snel aan (jojo-effect). Een dieet is een samenwerking tussen lichaam en geest. De visie van de Joodse wijsgeer Maimonides vormt een belangrijke leidraad voor het bestuderen van het eetgedrag binnen het Jodendom. Ook kijken we naar zelfbehandelingsstrategieën om het overeten aan te pakken.

Gezond eten volgens Maimonides

Algemene informatie over de visie van Maimonides vindt u in het artikel: Jodendom en voeding: eten en gezondheid volgens Maimonides. Dat artikel vormt het uitgangspunt voor dit artikel over gezond eten. Uiteraard hield Maimonides zich in zijn tijd niet echt bezig met snel afvallen, maar wel met gezond eten. En gezond eten leidt tot afvallen. Het Jodendom kent verder niet een speciaal afslankprogramma maar moedigt wel gezond eten aan. Uiteraard gelden voor de Joden zelf ook nog de koshere voedingswetten maar die hebben op zich niets met afvallen te maken. Ook daarbij geldt dat niet te veel eten het credo is.

Snel afvallen is lastig – weinig diëten werken

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 12,5% van de Nederlanders erin slaagt om gedurende langere periode succesvol af te vallen. Het geheim lijkt te liggen in het overstappen op andere eetgewoonten. Een goed afslankprogramma bevat gevarieerd voedsel en veel lichaamsbeweging. Maaltijdvervangers worden gebruikt om snel af te vallen maar na de kuur komt men weer evenzo snel weer aan.

Goede stofwisseling

Mensen met een hoog rustmetabolisme (stofwisseling in rust toestand) verteren meer en krijgen minder snel een buikje.

Het jojo-effect

Wanneer eenmaal wat kilo's zijn verloren dan is lichaamsbeweging belangrijk bij het handhaven van het verloren gewicht. Op deze wijze kan het jojo-effect voorkomen worden. Dus het gaat zowel om het veranderen van eetgewoonten als beweeggewoonten. Wie dat niet doet zal weer vele kilo's aankomen. Een goed dieet bestaat uit veel mineralen en vitamines, rauwkost, vezels, groente en fruit.

Psychologische eetstoornissen

Er bestaat een interactie tussen lichaam en geest. Bij emotionele stress blijkt 70% minder te gaan eten, 11% juist meer te gaan eten en bij 19% is geen verandering in het eetpatroon waar te nemen.

Drievoudig psychisch disfunctioneren

Obesitas (vetzucht) en anorexia nervosa kennen drie vormen van psychisch disfunctioneren:
  1. een gestoord beeld van het lichaamsbeweging
  2. een vertroebelde waarneming en verwerking van stimuli zoals honger, dorst en verzadiging.
  3. onmacht of hulpeloosheid

Psychologische verklaringen vetzucht

Mensen die aan vetzucht lijden proberen een leegte op te vullen. Vooral de avonden een weekeinden zijn bedreigende perioden. Ook beschouwt men het lichaam als onaantrekkelijk. Tevens is er sprake van surrogaat bevrediging.

Therapeutische benaderingen

Het is mogelijk af te slanken met biofeedback, autogene training en ontspanningsoefeningen. Zie hiervoor:

Rationele emotionele therapie

Rationele emotionele therapie is handig om het zelfbeeld te verbeteren. Vaak beelden mensen zich ten onrechte in dat ze te dik zijn. Ze voelen zich onzeker en machteloos. Zij dienen weer de omgevingssituatie te beheersen en meer zelfvertrouwen aan te kweken. Men kan hierbij denken aan assertiviteitstraining.

Moraliteit

Om vetzucht tegen te gaan moet de mens ook meer aandacht besteden aan traditionele deugden zoals ingetogenheid, nederigheid en trouw. Door deze deugden te benadrukken kunnen we ons beter richten op de echte prioriteiten. Vraatzucht is een grote ondeugd die onze gezondheid op de proef stelt.

Positief gedrag

Positief gedrag heeft een gunstig effect op de vermageringskuur. Denk hierbij aan een gezellig huis, leuke vrienden, een prettig gezinsleven en bevredigend werk. Ook kan het helpen om contact aan te gaan met ex-overeters om te kijken welke factoren de eetzucht aanwakkeren.

Visie van Etsel over snel afvallen

Persoonlijk ben ik geen voorstander van snel afvallen. De kans op het jojo-effect is enorm groot. Beter is om geleidelijk het eetpatroon aan te passen. Minder fastfood en tussendoortjes gebruiken.

Verder is het verstandig veel te bewegen. We leiden tegenwoordig een zittend bestaan en daarom moeten we juist extra bewegen niet alleen om slank te blijven maar ook voor de algehele gezondheid. Sporten hoeft niet meteen heel intensief te gebeuren. Beter is om 6 keer per dag 10 minuten te gymmen (fitness) dan één uur achter elkaar. Een uur lang sporten gaat snel vervelen en de kans is groot dat we het na een paar weken voor gezien houden.

Tevens ben ik voorstander van het gebruik van vitaminen en mineralen. Deze heeft de mens gewoon nodig vanwege al het geraffineerde voedsel waar nog maar weinig vitaminen en mineralen in over blijven.

Tot slot wil ik opmerken dat we niet overdreven veel aandacht aan ons lichaam moeten besteden. Gezond blijven is de hoofdzaak. Een getraind lichaam is alleen voor de topsporter noodzakelijk. Voor de 'gewone' mens is een strak en gespierd lichaam niet noodzakelijk. Het leidt vaak tot extreem gedrag waarbij we al snel niet meer tevreden zijn over ons lichaam terwijl er objectief gesproken niets mis mee is. In het Jodendom geldt slechts dat het lichaam gezond moet zijn om God te kunnen dienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel afvallen in een weekSnel afvallen in een weekSnel afvallen in een week, wie wil dat nou niet? Misschien heb je over een week wel een belangrijk feest en wil je er op…
Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel…
Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan?Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan?Wanneer je wilt afvallen, is dat niet altijd even gemakkelijk. Het kan moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven. Stel daa…
Bronnen en referenties
  • Aan tafel bij de rabbijn – R. Evers/L. Mock

Reageer op het artikel "Jodendom en voeding: snel afvallen en voedingsgewoonten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Jodendom - voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!