InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia

Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia

Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia We letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons toe. Maar is het wel gezond? Veel van de 'gezonder" claims van deze producten hebben ze al in moeten trekken, en van sommige producten blijkt dat ze puur ongezonde stoffen bevatten. Waar stel je jezelf en je gezinsleden aan bloot? En is er wel een echt veilig alternatief?

Wie gebruiken de ongezonde zoetstoffen?

Jarenlang is ons voorgespiegeld dat aspartaam in light producten en zoetstof hulpmiddelen een veilige vervanger van suiker zou zijn. Traditioneel gebruiken diabetes patienten kunstmatige zoetstoffen, evenals alle mensen die lijnen, of gewoon op hun gewicht letten. Tegenwoordig, met een enorm probleem van overgewicht onder jongeren en kinderen, worden ook zij volop blootgesteld aan deze chemische zoetstof in frisdranken, drinkyogurts en andere "light" producten. Ouders met de beste bedoelingen kopen het "light" product in plaats van de gewone variant voor hun kids met overgewicht. Echter, bij volwassen is al duidelijk dat er schade aangebracht wordt met deze stof, en bij kinderen die het nu in grote hoeveelheden consumeren moeten we nog beginnen de schade op langere termijn in kaart te brengen. Het grote gevaar van aspartaam consumptie is aspartaam vergiftiging.

Wat zijn de symptomen van een aspartaam vergiftiging?

Wanneer je veel aspartaam gebruikt, en dat misschien ook al jaren doet, zou je de volgende symptomen kunnen hebben;
  • symptomen van fibromyalgie
  • krampen
  • verdoofd gevoel in de benen
  • gewrichtspijn
  • Suizen in het hoofd
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • depressie
  • angstaanvallen
  • vaag zien
  • geheugen verlies

Natuurlijk kunnen al deze symptomen ook ergens anders door veroorzaakt worden. Raadpleeg altijd een arts, maar als u meerdere van deze vage klachten heeft en heeft veel aspartaam gebruikt tip uw arts dan over de mogelijkheid van aspartaamvergiftiging. U kunt ook zelf een test doen. Zorg dat u gedurende minstens 6 weken absoluut geen aspartaam binnen krijgt. Als uw klachten verdwijnen heeft u het antwoord.

Gezondere zoetstof; Stevia

Zijn er alternatieven voor aspartaam? Jazeker! in veel landen wordt frisdrank al jarenlang gezoet met stevia.
In Japan, heel Azië en Zuid-Amerika.De producenten van aspartaam en de Food and Drug Administration in Noord Amerika hebben het jaren tegengehouden. Het wordt nu toegestaan als gezonde zoetstof in frisdrank, zelfs de grote cola merken gaan het gebruiken. Bijvoorbeeld verkrijgbaar via ebay.

Bij ons in Europa was door een fout tijdens de registratie van de stof, het natuurproduct zonder calorieën dat 100% bewezen onschadelijk is voor de mens, jarenlang verboden als toevoeging in eten of drinken. Het werd wel verkocht bijvoorbeeld als mondspoeling. en dat kon je dan natuurlijk ook gewoon in de koffie druppelen. Lekker omslachtig.
In 2010 heeft de EFSA het gebruik van steviolglycosiden (het zoetcomponent van stevia) als zoetstof in voedingssmiddelen als veilig beoordeeld. Er is nu Europese goedkeuring van stevia. Het is in reform zaken te koop, en ook via internet.
ook leuk; zelf het plantje kweken.

Tagatose

Tagatose werd gelanceerd als de nieuwe gezonde suiker.Tagatose is een natuurlijke suiker die uit lactose (= melksuiker) verkregen wordt. Het wordt toegepast in confitures, en er is tegenwoordig ook een tafelzoetstof van. Op de site van Damhert, de producent, vind u alle informatie. de claim van nieuwe gezonde suiker, hebben ze al laten vallen.
© 2011 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Stevia, een gezond en plantaardig zoetmiddelIedereen houdt van zoet eten. We eten taartjes, snoep of gooien suikerklontjes in de thee. Het nadeel aan zoet eten en d…
Stevia, de natuurlijke suikervervangerStevia, je ziet en hoort er steeds meer over. Een natuurlijke vervanger voor suiker zonder calorieën. Maar waar komt dez…
Bronnen en referenties
  • Aspartaam.nl,wikipedia, e-gezondheid.be

Reageer op het artikel "Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia"

Infoteur: Enna-online
Laatste update: 02-05-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!