InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met groene thee, groene thee is gezond

Afvallen met groene thee, groene thee is gezond

Afvallen met groene thee, groene thee is gezond Groene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan. Het is meer dan een heerlijke dorstlesser, als je elke dag twee tot drie koppen drinkt dan val je zonder iets extra’s te doen gemiddeld 1,3 kilo aan lichaamsgewicht af in een tot drie maanden. Groene thee heeft ook als voordeel dat als je al afgevallen bent, je niet zo snel aankomt. Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen. Hoe zet je groene thee? Wat zijn de positieve aspecten van groene thee? Groene thee is gezond!

Inhoud artikel

Groene thee

Groene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan, daar staat het bekend om de verkwikkende werking. Groene thee bevat geen calorieën en is pH-neutraal. Thee bevat van nature een aantal goede stoffen, denk dan bijvoorbeeld aan antioxidanten. Antioxidanten kunnen het natuurlijke afweersysteem versterken om de schadelijke effecten van vrije radicalen tegen te gaan.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Antioxidanten en vrije radicalen

Thee bevat antioxidanten: flavonoïden. Antioxidanten helpen om de gevolgen van de vrije radicalen te bestrijden. Bij sommige verbrandingsprocessen in het lichaam ontstaan zuurstofverbindingen waaronder vrije radicalen. De productie van vrije radicalen is ook van externe factoren afhankelijk zoals vervuiling, blootstelling aan zon en tabak. Onder gewone omstandigheden zorgt het lichaam ervoor dat het aantal radicalen niet te veel wordt, antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen. Wanneer de vrije radicalen te talrijk worden dan kunnen zij zich agressief opstellen en ze kunnen veroudering van cellen bevorderen. Dus het is belangrijk dat ons lichaam beschikt over voldoende antioxidanten en je kunt je beschermen tegen externe factoren.

Het zetten van groene thee

  • Laat het water niet koken.
  • Laat groene thee niet te lang trekken omdat de meeste antioxidanten vrij komen tijdens de eerste vijf minuten.
  • Drink de thee bij voorkeur zonder suiker toe te voegen.

Biomedicus Rick Hursel

  • Op 15 april 2011 promoveerde biomedicus Rick Hursel (van de Universiteit Maastricht) op een analyse van lijnen met behulp van natuurlijke ingrediënten. Volgens Rick Hursel is ook het eiwitdieet, zoals van Dr. Frank effectief, maar het is niet zo dat een eiwitdieet in combinatie met het drinken van groene thee zorgt voor extra veel gewichtsverlies. Wat wel helpt: een goede nachtrust.
  • De combinatie van catechine en cafeïne (zitten beide in thee) veroorzaakt het stimulerende effect op de vetverbranding.

Meer theedrinken meer gewichtsverlies?

Volgens Rick Hursel zou meer theedrinken niet meer gewichtsverlies opleveren. Als je iedere dag de thee drinkt en verder niets doet, verliest ongeveer 1,3 kilo aan lichaamsgewicht in een tot drie maanden. Wil je meer afvallen dan zul je dus naast het drinken van de thee meer moeten doen.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Positieve effecten groene thee

Er zijn positieve effecten gevonden voor:
  • hart- en vaatziekten
  • kanker
  • Alzheimer
  • ziekte van Parkinson

De thee lijkt dus een echte gezondheidsbevorderaar te zijn.
Of het drinken van groene thee helpt om te voorkomen dat vet in het lichaam wordt opgeslagen moet nog onderzocht worden.
Gerelateerde artikelen
De vele voordelen van groene theeGroene thee is een heerlijke soort thee waar talloze voordelen aan zitten. Deze voordelen zijn op lichamelijk vlak sterk…
Wil je afvallen? Let dan ook op wat je drinkt!Als je wilt afvallen moet je je calorie-inname verminderen, en/of je calorieverbranding verhogen door meer te bewegen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • Artikel in de Telegraaf d.d. 5 april 2011 (Groene thee goed voor de lijn)
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Afvallen met groene thee, groene thee is gezond"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 06-05-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!